بازدید سایت : ۲۲۵۶۷

ضرورت اجرای طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات

مسلم عزیزی بندرآبادی کارشناس مرکز مطالعات شهر تهران ضرورت اجرای طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات را تشریح کرد.

ضرورت اجرای طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات
تین نیوز

مسلم عزیزی بندرآبادی کارشناس مرکز مطالعات شهر تهران توضیح داد: هر ساله با فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس و افزوده شدن تقاضای سفر دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی به سایر سفرهای روزمره درون شهری، حجم و تراکم ترافیک عبوری در معابر به میزان قابل توجهی افزایش یافته که این امر اتخاذ تدابیری متناسب جهت مدیریت بهینه جریان ترافیک در روزهای اول مهر ماه را اجتناب ناپذیر کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر، عزیزی بندرآبادی ادامه داد: از طرفی بر اساس گزارشات شرکت کنترل ترافیک شهر تهران سهم سفرهای شغلی و تحصیلی در ساعت اوج صبح (ساعت ۷ تا ۸) حدود ۸۸ درصد از کل سفرها در این ساعت است. همچنین حدود ۷۰ درصد سفرهای شغلی در ساعات اوج صبح به کارمندان اختصاص دارد. در نتیجه طرح تغییر ساعت شروع به کار و تاخیر مجاز در بازه زمانی ۷ تا ۹ صبح برای این دو گروه از سفرها، می تواند در بهبود جریان ترافیک در این ساعات بسیار اثربخش باشد.

در این روش کارکنان در انتخاب ساعات انجام وظایف در چارچوب برنامه کاری مجاز هستند و می توانند ساعت شروع انجام فعالیت های کاری خود را در یک بازه زمانی مشخص انتخاب کنند و زمان پایان کار آنها با توجه به ساعت مصوب کاری روزانه تعیین خواهد شد.

 در این راستا کمیته فنی شورای ترافیک استان تهران در ۱۹ شهریورماه سال ۱۴۰۱ موضوع تغییر و شناوری ساعت شروع به کار مشاغل را تصویب کرد و این مصوبه به تایید هیات وزیران رسید. بر اساس پیوست یک این مصوبه از مهرماه سال ۱۴۰۱ به مدت یک ماه، شروع ساعت کاری بین ساعت ۷ تا ۹ صبح و حضور کارمندان متناسب با ساعت ورود به صورت شناور تعیین شد. ساعت شروع به کار بانک ها ساعت ۷، مدارس ابتدایی ۸:۳۰، مدارس متوسطه ۷:۳۰ و کارخانجات ۶ تعیین شد. همچنین طبق این مصوبه هرگونه تخلیه و بارگیری از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۰۰ ممنوع اعلام شد.

در انتهای مهرماه ۱۴۰۱ با بررسی نتایج مثبت اثرسنجی ناشی از اجرای طرح در زمینه مدیریت تقاضای سفرهای شهری، کاهش ترافیک سنگین در معابر اصلی تهران، افزایش بهره وری، انعطاف کاری و کاهش حجم رفت و آمد کارکنان دولت و اثرات جانبی مثبت آن، پیرو بخشنامه پیشین و تمدید آن برای آبان ماه همان سال توسط هیات وزیران، تمامی دستگاه های اجرایی مستقر در تهران مکلف به اجرای طرح شناورسازی در آبان ماه همان سال شدند.

در پایان آبان ماه و پیرو همان بخشنامه و با عنایت به موافقت هیأت وزیران، طرح شناورسازی ساعت کار دستگاه های اجرایی شهر تهران با توجه به نتایج مثبت ناشی از اجرای طرح یاد شده تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز تمدید و به صورت شناور از ساعت ۷ تا ۹ صبح تعیین شد.

بنابر پیوست ۲ تصویب نامه هیات وزیران در جلسه ۲۴ اسفندماه همان سال به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ساعات آغاز به کار واحدهای ستادی مستقر در شهر تهران به صورت شناور بین ساعت ۷ تا ۹ صبح به صورت دائمی تصویب و لازم الاجرا شد.

بنابراین با توجه به مصوبات اشاره شده می توان به این موضوع پی برد که اهمیت و مثمر ثمر بودن شناورسازی ساعات کاری مشاغل بر همگان روشن بوده و از لحاظ قانونی نیز لازم الاجراست و به نظر می رسد اجرا نشدن آن به بدنه اجرایی ارگان ها و همچنین عدم نظارت بر روی اجرای مصوبات مربوطه بر می گردد. 

مسلم عزیزی بندرآبادی

کارشناس گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.