بازدید سایت : ۹۰۰۶۷

◄ تنظیم روزی ۱۰۰ کروکی در تهران/ فوت ۱۸۸ نفر امسال در اتوبان‌ ها!

چگونه مرگ و میر در بزرگراه های تهران کاهش می یابد؟

تنظیم روزی ۱۰۰ کروکی در تهران/ فوت ۱۸۸ نفر امسال در اتوبان‌ ها!
تین نیوز |

معاون عملیات پلیس راهور پایتخت گفت: اگر ۲ مولفه عابر پیاده و موتورسیکلت از محورهای بزرگراهی ما حذف شود، تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران ۸۱ درصد کاهش پیدا می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سرهنگ احسان مومنی روز دوشنبه در گفتگویی در خصوص بررسی آمار فوتی های رانندگی در بزرگراه های پایتخت اظهار کرد: در بررسی تصادفات بزرگراهی شهر تهران در ۶ ماهه امسال ۱۸۸ نفر در اثر بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین و مقررات جان خود را از دست داده اند که اگر بخواهیم به صورت روزانه این آمار را بررسی کنیم، روزی یک نفر در محورهای بزرگراهی در شهر تهران جان خود را از دست داده است.

مومنی ادامه داد: از مجموع کل تصادفات، ۶۳ درصد از فوتی های شهر تهران در محورهای بزرگراهی اتفاق می افتد وسه هزار و ۷۳۲ نفر مصدوم حوادث رانندگی در صحنه را داشته ایم که روزی حدود ۲۰ نفر را شامل می شود.

به گفته وی، همچنین در ۶ ماهه سال جاری ۱۷ هزار و ۸۳۹ کروکی تصادف تنظیم شده است که روزانه ۱۰۰ کروکی را شامل می شود.

وی اضافه کرد: ۱۹ درصد از تصادفات منجر به مرگ در محورهای بزرگراهی مربوط به رانندگان خودرو و سرنشینان آن، ۴۱ درصد مربوط به موتورسواران و ۴۰ درصد نیز مربوط به عابرین پیاده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: با توجه به آمار ۴۰ درصدی تصادفات فوتی عابرین پیاده باید به این نکته اشاره کرد که عابرین پیاده حق تردد در بزرگراه ها را نداشته و برای عبور از عرض بزرگراه ها باید از پل های هوایی و زیرگذرها استفاده کنند؛ عبور غیرایمن و غیر مجاز عابرین پیاده از سطح محورهای بزرگراهی باعث شده که ۴۰ درصد از مرگ و میر مربوط به عابرین پیاده شود که اگر این عابرین این موضوع را رعایت می کردند مسلما این امار بسیار کاهش پیدا می کرد.

وی یادآور شد: در این آمار ۴۱ درصد مربوط به موتورسواران است که توصیه همیشگی پلیس این است که راکبین موتور سیکلت با توجه به وضعیت سرعت در بزرگراه ها خصوصا محورهای شمالی به جنوبی مانند بزرگراه امام علی (ع)، شهید چمران، ستاری که شیب دار هستند از تردد در محورهای بزرگراهی خودداری کنند.

سرهنگ مومنی این را هم گفت: در محورهای بزرگراهی بدلیل سرعت زیاد خودروها یا موتورسیکلت با آنها برخورد دارد و یا اینکه خودروها به شدت با موتورسواران برخورد می کنند که باعث مرگ این افراد می شود.

موتورسواران پایتخت چه تخلفاتی دارند؟

حدود پنج میلیون موتورسیکلت روزانه در تهران تردد می کنند، نیمی از آنها گواهینامه ندارند، اغلب این افراد بدون کلاه ایمنی در خیابان ها تردد می کنند اما موضوع با اهمیت تر نوع تخلفات آنان مانند پلاک مخدوش، عبور از پیاده رو و خط ویژه، پارک در مکان های ممنوع و حتی عبور از چراغ قرمز است که انگار بسیاری از موتورسواران در پایتخت به این نوع تخلفات عادت کرده اند.

زمانی موتورسواری برای سرعت بخشیدن به فعالیت های روزانه مردم بود اما اکنون که به عنوان یک شغل و یک منبع درآمدی برای بسیاری از شهروندان موتورسوار تبدیل شده نوع رفتار موتورسواران نیز تا حدود زیادی تغییر کرده، اینکه غذای مردم را زود به دست آنها برسانند، اینکه با عبور از چراغ قرمز و یا خط های ویژه زودتر مسافر را به مقصد برسانند و یا پیک موتوری هایی که زود رسیدن را همیشه مقدم بر همه فعالیت ها می دانند، همه این مسایل باعث شده که میزان تخلفات آنان نیز سر به فلک بکشد.

روزانه مردم تهران هزاران نوع تخلف را موتورسواران همانند عبور از خیابان های ممنوع، گذر از تونل های سطح شهر، حرکات مارپیچی، پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک موتور، حمل غیرمتعارف بار، عبور از پیاده روها، سرعت های غیرقانونی در پیاده رو، حرکت از جهت های مختلف در خیابان های اصلی و فرعی و توقف در کنار خیابان حتی هنگام خرید مشاهده می کنند.

شاید موتورسیکلت داران این نوع تخلفات را به عادت همیشگی خود تبدیل کرده اند لذا نه تنها این تخلفات را کاهش نمی دهند بلکه برخی روزها حرکات عجیب تری از آنها سر می زند.

تصادف موتورسیکلت

ثبت حدود ۹۴۰ هزار اعمال قانون از سوی موتورسیکلت سواران

چنان در خیابان ها ویراژ می روند که هیچ فردی از دست موتورسیکلت سواران آسایش ندارد، پیاده رو و خیابان ندارد همه جا همانند قارچ از روی زمین می رویند، گاهی احساس می کنیم ممکن است حتی برخی موتورسواران روزی بتوانند از روی خودروها هم عبور کنند، تصوری که برخی پایتخت نشینان به دلیل حرکات عجیب و غریب موتورسواران روزانه می بینند، زندگی برای این مردم در چنین شرایطی سخت و برای آموتورسوار انگار راحت تر است.

گاهی که موتورسوار با حرکتی مارپیچی یا ویراژگونه از کنارمان رد می شود به این موضوع فکر می کنم که آیا هر فردی که سوار بر موتورسیکلت می شود به فکر جانش هست! زیرا براساس آمارهای پلیس راهور تهران بزرگ ۴۶ درصد تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است. آیا این آمارها و مرگ روزانه تعدادی از موتورسواران نمی تواند دلیلی برای رعایت قوانین از سوی این افراد باشد؟

برخورد با موتوسواران هم ظاهرا نمی تواند مانع این تخلفات از سوی موتورسیکلت داران در پایتخت شود زیرا براساس جدیدترین داده های آماری از سوی پلیس راهور تهران بزرگ، از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۹۳۳ هزار و ۴۶۵ مورد اعمال قانون و تخلفات موتورسواران در این شهر به ثبت رسیده که این نوع برخوردها هم نشان از آمار بالای تخلفات آنان دارد. بنابراین نشان می دهد که شاید قوانین مرتبط با اعمال قانون نیز در قبال این افراد بازدارنده نیست.

رشد ۶۴ درصدی میزان برخوردها با موتورسیکلت داران در پایتخت

رییس پلیس راهور پایتخت به آمارهای برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران در شهر تهران در پنج ماهه سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: تعداد ۹۳۳ هزار و ۴۶۵ مورد اعمال قانون در این مدت انجام شده که از این میزان تعداد ۹۸ هزار و ۵۲۰ مورد مربوط به پلاک مخدوش، ۱۴ هزار و ۱۴۳ مود عبور از پیاده رو، ۶۶ هزار و ۷۱۹ مورد عبور از خط ویژه، ۴۳ مورد حمل غیرمتعارف بار، ۱۱۰ هزار و ۶۸۸ مورد عبور ممنوع، ۴۰۴ هزار و ۱۸ مورد عدم استفاده از کلاه ایمنی، پنج هزار و ۷۸ مورد توقیف با کفی، ۵۰ هزار و ۱۹۷ مورد توقیف ساعتی، ۷۸ هزار و ۲۲۸ مورد رفع اثر پوشش پلاک، ۲۹ هزار و ۶۴۸ مورد آشکارسازی موتورسیکلت، ۳۸۱ هزار و ۲۳۱ مورد طرح موتوریار و ۲۲۲ مورد نیز سایر موارد بوده است.

سرهنگ ابوالفضل موسوی پور اظهار کرد: این میزان از آمار برخوردها و اعمال قانون مربوط به موتورسیکلت داران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۳۶۵ هزار و ۸۰۱ مورد رشد داشته است که بیشترین افزایش در بخش پلاک مخدوش موتورسیکلت، عبور از پیاده رو و خط ویژه، عبور ممنوع موتورسیکلت و عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

وی ادامه داد: طبق این داده های آماری میزان برخوردها با موتورسیکلت داران در پایتخت در مجموع ۶۴ درصد افزایش داشته که پلاک مخدوش موتورسیکلت ۴۴ درصد رشد، عبور از پیاده رو ۱۱۵ درصد، عبور از خطوط ویژه ۲۶۲ درصد، عبور ممنوع موتورسیکلت ۸۷ درصد و طرح موتوریار چهار درصد رشد را به خود اختصاص داده اند.

تصادف موتورسیکلت

حرکت در تونل و خطوط ویژه و تصادفات موتورسواران

حرکات مخاطره آمیز و بسیار خطرناک، تک چرخ و حرکت خلاف جهت برخی از کارهای ممنوعه برای موتورسواران است که باعث بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری برای آنان می شود، مرگ یکی از این مواردی است که در انتظار موتورسواران متخلف است.

در صورت ارتکاب این تخلفات از سوی موتورسیکلت سواران برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ضمن اعمال قانون، موتورسیکلت نیز به مدت یک هفته در پارکینگ متوقف می شود اما موضوع مهم این است زمانی که مرگ به سراغ این افراد بیاید دیگر امکان جبران آن وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره ممنوعیت ورود موتورسواران به تونل های شهری هشدار داد و گفت: سال گذشته ۱۱ و امسال ۲ موتورسوار در تونل های شهر جان خود را از دست داده اند. پارسال شاهد جان باختن ۱۱ نفر از راکبان موتورسیکلت بدلیل ورود به تونل ها و واژگونی و برخورد با سطح راه و یا برخورد با دیواره تونل ها بر اثر مسمومیت گازهای آلاینده بوده ایم.

سرهنگ فیروز کشیر ادامه داد: این موضوع را می دانیم وقتی موتورسواری راه صحیح و درست خود را طی می کند هیچ دلیلی ندارد که بخواهد دچار واژگونی شود پس حتما دلیلی برای واژگونی و برخورد با دیواره تونل ها وجود دارد که این انباشت گازهای آلاینده است که باعث واژگونی ها در داخل تونل می شود.

وی گفت: در خطوط ویژه فقط تردد اتوبوس های تندرو و خودروهای امدادی و پلیس مجاز بوده و موتورسواران نمی توانند از این خطوط برای تردد و ادامه حرکت استفاده کنند. با توجه به اینکه اتوبوس در حال تردد مجاز و در مسیر تعیین شده است ناگاه با موتورسیکلت از روبرو مواجه می شود و راننده این اتوبوس نمی تواند با آن حجم از مسافر از ترمز استفاده کند و چون فرصتی برای عکس العمل ندارد با موتورسیکلت شاخ به شاخ می شود و حوادث دلخراشی رقم می خورد.

اگر چه عوامل بازدارنده ای برای انواع حرکات خطرناک از سوی موتورسواران در خیابان ها، بزرگ راه ها و حتی تونل های سطح پایتخت وجود دارد اما برخی از دارندگان موتور انگار گوش شنوایی برای شنیدن اخبار ناگوار برای موتورسیکلت داران ندارند و از طرفی دیگر به هیچ یک از قوانین مرتبط با موتورسواری اهمیتی نمی دهند.

همین مشکلات نه تنها باعث مرگ، مصدومیت و هزاران گرفتاری دیگر برای موتورسواران می شود از طرفی دیگر عابران پیاده، خودروهای عبوری و حتی دیگر موتورسیکلت داران را گرفتار می کنند و شاید تا سال های سال نتوانند آسیب های ناشی از آن را جبران کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.