سرنوشت پل های آسیب پذیر تهران به کجا ختم می شود؟
در کلانشهر تهران با توجه به رشد جمعیت و در راستای مدیریت درست ترافیک تصمیمات و برنامه ریزی هایی برای ساخت پل های بزرگراهی و همچنین سایر پل های ضروری در شهر گرفته شده تا علاوه بر مقاوم سازی این پل ها، در راستای ایمنی بخشی پل های آسیب پذیر نیز برنامه ریزی درستی انجام شود.
تهران با ۷۷۰ پل روگذر دارای ۶۶ پل آسیب پذیر یا نیازمند بازسازی و بهسازی است، حال در چنین شرایطی که روزانه هزاران خودرو و موتورسیکلت از روی این پل ها تردد می کنند باید دید که برای مقاوم سازی پل ها و ابنیه بزرگراهی در پایتخت چه اقداماتی انجام شده تا این محل های گذر عابران و وسایل نقلیه به ایمنی و استانداردهای لازم برسد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کلانشهر تهران با جمعیت بیش از ۱۴ میلیون نفر، روزانه ۲۰ میلیون تردد خودرو و موتورسیکلت از مسیرهای بزرگراهی و شهری پایتخت را تحمل می کند حال با داشتن پل هایی که نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد، باید برای بهسازی آنها اقدام شود تا منجر به بروز مشکلات برای شهروندان تهرانی نشود.
براساس اطلاعات موجود در سال های اخیر، در کلانشهر تهران با توجه به رشد جمعیت و در راستای مدیریت درست ترافیک تصمیمات و برنامه ریزی هایی برای ساخت پل های بزرگراهی و همچنین سایر پل های ضروری در شهر گرفته شده تا علاوه بر مقاوم سازی این پل ها، در راستای ایمنی بخشی پل های آسیب پذیر نیز برنامه ریزی درستی انجام شود.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با تاکید بر افزایش چند برابری پل ها در کلانشهر پایتخت گفت: تهران ۷۷۰ پل روگذر دارد که با ۴۴۰ تقاطع اتصال برقرار می کند که به عنوان نمونه تنها در تقاطع جناح هشت پل ساخته شده است.
محمدصادق خیرخواه با بیان اینکه ما متولی نگهداری و حفظ این زیرساخت های شهری هستیم افزود: در موضوع ایمن سازی پل ها در سال ۸۱ طبق بررسی های انجام شده ۶۶ پل نیازمند اجرای طرح بهسازی لرزه ای بود که تاکنون ۳۰ پل از جمله کریمخان در مقابل زلزله ایمن سازی شده است.
وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده طرح های مطالعاتی ۳۳ پل در تهران تاکنون باقی مانده که از جمله این پل ها می توان به فعالیت در راستای ایمنی بخشی به پل حافظ اشاره کرد بنابراین باید برای سایر پل ها نیز طرح بهسازی لرزه ای انجام شود.
خیرخواه درباره مقاوم سازی تقاطع ها در تهران نیز گفت: تاکنون در نتیجه تلاش های انجام شده در گروه مقاوم سازی پل ها و ابنیه بزرگراهی این سازمان از میان ۶۶ تقاطع آسیب پذیر شهر تهران مطالعات و طراحی های مربوط به مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ۵۴ تقاطع به پایان رسیده است.
وی همچنین به آخرین اقدامات مطالعاتی انجام شده به منظور مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل های سواره روی پایتخت در راستای اتمام این مطالعات در زمینه پل تقاطع بزرگراه شهید آوینی(کمربندی شهرری) با جاده تهران- ورامین موسوم به پل عبدالرحمن صوفی اشاره کرد.
وی یادآور شد: طراحی و اجرای طرح های بهسازی لرزه ای پل های آسیب پذیر شهر تهران در راستای تحقق برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران ادامه داشته و پیش بینی می شود این مطالعات تا پایان سال جاری در مورد پل های ۱۰ تقاطع دیگر به سرانجام برسد.
به گزارش ایرنا، موضوع مقاوم سازی پل. ها و تقاطع های فرسوده کلانشهر تهران بسیار ضروری است و انتظار می رود مدیریت شهری در این باره اقدامات جدی تر انجام دهد.