اتوبوس های مدرن در پایتخت
«هایگر، شتاب، عقاب افشان و اسنا» نام نسل جدید اتوبوس های تهران است که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مراسمی از این مدل ها رونمایی کرد.
«هایگر، شتاب، عقاب افشان و اسنا» نام نسل جدید اتوبوس های تهران است که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران روز گذشته در مراسمی از این مدل ها رونمایی کرد.
رونمایی از ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی تهرانی ها در دهه فجر
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، «هایگر، شتاب، عقاب افشان و اسنا» نام نسل جدید اتوبوس های تهران است که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مراسمی از این مدل ها رونمایی کرد. ۴مدل اتوبوس جدید پایتخت در قالب قرارداد با تولیدکنندگان خارجی و داخلی، خریداری و بخشی از آنها نیز به ناوگان الحاق شده است.
هایگر همان اتوبوس برقی چینی و شتاب هم اتوبوس برقی ایرانی است که ۲۰۰دستگاه از آن سال آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر می شود. عقاب افشان و اسنا نیز اتوبوس های دیزلی ساخت داخل هستند.
به گفته احمد قیومی، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، با اضافه شدن این ۴مدل اتوبوس جدید تعداد ناوگان فعال پایتخت از ۳۲۰۰دستگاه فعلی به حدود ۷۵۰۰دستگاه در سال آینده می رسد. او در این باره توضیحات بیشتری داد که در ادامه می خوانید.
جبران عقب ماندگی ناوگان اتوبوسرانی
درحال حاضر تعداد ناوگان فعال اتوبوسرانی ۳۲۰۰دستگاه است که این تعداد تا پایان سال به ۳۵۰۰دستگاه خواهد رسید. از طرفی با توجه به قراردادهای داخلی و خارجی خرید اتوبوس، هیچ مشکلی در بحث عمل به تعهدات از سوی دولت یا شهرداری تهران وجود ندارد و اتوبوس های جدید طبق برنامه وارد ناوگان می شوند؛ یعنی با ورود اتوبوس های داخلی و خارجی که قرارداد آنها بسته شده و بازسازی اساسی (اورهال) ناوگان تا پایان سال آینده به ۷۵۰۰دستگاه می رسد که در احکام برنامه توسعه درنظر گرفته شده است.
ترامواها در مرحله تست
در کنار برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی، ۲دستگاه تراموای چرخ لاستیکی هم به تهران آمده است. البته این ترامواها دست دوم بوده و خریداری نشده است، بلکه به شکل امانی و رایگان در اختیار ما قرار گرفته تا در معابر شهر تهران آنها را تست کنیم. درصورت موفقیت آمیز بودن تست ها، با دریافت مجوزهای لازم از شورای عالی ترافیک و شورای شهر تهران، ترامواهای چرخ لاستیکی جدید و نو خریداری می شود. بنابراین این ۲دستگاه تراموا صرفا به عنوان نمونه و برای تست در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.
تردد شبانه و بدون مسافر
اکنون مونتاژ و سرهم بندی ۲دستگاه تراموا چرخ لاستیکی به پایان رسیده است و تست شبانه شان از هفته آینده آغاز خواهد شد. این ترامواها به مدت ۶شب از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد درخط یک بی آرتی و مسیر میدان انقلاب تا پایانه شرق بدون مسافر تست و در مرحله بعد هم تست با شبیه ساز مسافر انجام می شود. این تست ها هم به مدت یک تا ۲ماه ادامه خواهد داشت. اگر نتایج تست ها نظر مدیران شهری و ترافیکی را جلب نکند، از این نوع تراموا استفاده نخواهد شد.
استقرار ۶۰ اتوبوس برقی در ۴پایانه
علاوه بر ترامواهای چرخ لاستیکی یا همان ای آرتی، موضوع اتوبوس های برقی هم بحث داغ این روزهای حمل ونقل عمومی شهر تهران است. تاکنون ۲۰۰دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده که این روند همچنان ادامه دارد. انتقال اتوبوس ها از گمرک به تهران همچنان درحال انجام است و روزانه چند دستگاه از این اتوبوس ها به تهران می رسد. تاکنون۶۰دستگاه اتوبوس برقی به تهران رسیده است که در ۴پایانه اتوبوسرانی شامل هنگام، جنت آباد، بعثت و کیانشهر مستقر هستند.