بازدید سایت : ۶۸۵۵۵

هوش مصنوعی مرهم زخم های ترافیک پایتخت می شود؟

سال هاست که همه مسوولان و مدیران شهری فارغ از گرایش های سیاسی خاص و با سلایق و علایق مختلف مدعی هستند ترافیک به عنوان مهمترین و نخستین معضل پایتخت به شمار می رود و برای رفع آن هر بار نسخه هایی پیچیده و وعده های شیرین نثار راه مردم کرده اند اما دریغ که با گذشت سالیان متمادی هنوز هم این موضوع لاینحل باقی مانده است.

هوش مصنوعی مرهم زخم های ترافیک پایتخت می شود؟
تین نیوز |
سال هاست که همه مسوولان و مدیران شهری فارغ از گرایش های سیاسی خاص و با سلایق و علایق مختلف مدعی هستند ترافیک به عنوان مهمترین و نخستین معضل پایتخت به شمار می رود و برای رفع آن هر بار نسخه هایی پیچیده و وعده های شیرین نثار راه مردم کرده اند اما دریغ که با گذشت سالیان متمادی هنوز هم این موضوع لاینحل باقی مانده است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، گذشت سال های متمادی و معضلی به نام ترافیک برای تهرانی که روزانه ۲۰ میلیون تردد را در خود جای می دهد هنوز نتوانسته مرهمی قطعی برای این درد کهنه پایتخت یافت کند، این موضوع نه تنها روز به روز پیچیده تر می شود هیچ راه حلی برای آن مشاهده نمی شود، گویا ترافیک هم با همه دردهای این شهر و نابسامانی های آن عجین شده است.

چه شده که در تهران با جمعیت شناور ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر، هر روز به مشکل ترافیک افزوده می شود اگر چه طرح هایی برای کاهش این معضل در پایتخت ایران اجرا شده اما همچنان رنگ قرمز ترافیک بر پیشانی این شهر خودنمایی می کند.

اگر چه زندگی در سایه این همه شلوغی و ازدحام خودرو، موتورسیکلت و انسان هایی که هر کدام دنبال کاری هستند روز به روز سخت تر می شود اما راهی جزء تحمل چنین شرایطی برای ساکنان پایتخت وجود ندارد.

این روزها با به میدان آمدن فناوری نوین هوش مصنوعی، کور سوی امیدی به دل پایتخت نشینان راه پیدا کرده تا شاید این فناوری قادر به یافتن راه حلی شگرف برای باز کردن این گره کور قدیمی باشد.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز در دنیا، شهروندان تهرانی هم امید تازه ای یافته اند تا شاید این بار به وسیله هوش مصنوعی، با تحلیل داده ها و مدیریت هوشمند بتوان به وعده های رنگارنگ مسوولان پایان داد و مشکل ترافیک پایتخت را حل کند.

هر چند در سایه این امیدها؛ تردید پنهان در دل شهروندان تهرانی به قوت خود باقی است، اینکه نمی دانند بالاخره معضل ترافیک حل می شود؟ آیا علم هوش برتر می تواند راهگشای حل ترافیک باشد یا خیر؟

ترافیک تهران معضلی که هر روز پیچیده تر و بغرنج تر می شود و با وجود تلاش های مسوولان و متولیان امر اما همچنان لاینحل باقی است.

بحران ترافیک لاینحل باقی می ماند؟

مدیریت شهری در دهه های اخیر بارها حل معضل ترافیک را سرلوحه امور و اولویت اقدامات خود قرار داده و برنامه هایی برای حل آن طراحی، تدوین و اجرا کرده است هر چند تاکنون موفق به ارائه راهکاری پایدار برای حل آن نشده اما علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران مدعی است پایتخت در حال تحول است تا به شهری هوشمند تبدیل شود!

این سخنان مدیر شهر در حالیست که تهران با معضلات متعددی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم توسعه زیرساخت های ارتباطی همچون خطوط مترو دست و پنجه نرم می کند که امان پایتخت نشینان را بریده است.

تهران به دلیل حضور بسیاری از مردم دیگر مناطق کشور یک جمعیت شناور نسبتا زیادی در طول روز دارد، (بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت ثابت و حدود هشت میلیون جمعیت شناور)، چند میلیون خودروی فعال در حال تردد، هر روزه با تراکمی سنگین در معابر مواجه است، ترافیکی که در روزهای بارانی و برفی به چند برابر حد معمول می رسد و در بسیاری نقاط گره کور می خورد و به قولی، قفل می شود.

معضل ترافیک نخستین مشکل تهرانی هاست اما درگیری با آلودگی هوای به عنوان یکی دیگر از مشکلات روزانه مردم بویژه در فصل سرد سال است که فعلا چاره ای جزء تحمل و استنشاق آن ندارند.

اینک باید سوال کرد که چه کسانی متولی حل این مشکلات شهر هستند تا مردم دیگر اینقدر در حوزه ترافیک و مشکل آلاینده های هوا گرفتار نبوده و عذاب نکشند.

نبود نگاه جامع مشکل اصلی ترافیک پایتخت

شاید دلیل اصلی لاینحل ماندن معضل ترافیک در پایتخت ایران را باید در نبود نگاه جامع و استفاده از رویکردها و روش های سنتی جست وجو کرد، بطور قطع بهره گیری از فناوری های جدید بویژه هوش مصنوعی می تواند گامی نوین در راستای تغییر این رویکرد و ورود به عصر مدیریت هوشمند شهر و خروج از ابن معضلات باشد.

شواهد و قرائن گویای آن است که ناکامی مدیران و شهرداران پایتخت در تحقق وعده های بی رنگ در حل معضل ترافیک تمامی ندارد و هر بار با روی کار آمدن فردی جدید و مدیریتی جدیدتر؛ باز حل معضل اول تهران از زبان کلیددار شهر شنیده می شود اما پس از مدتی در میان همه مشغله های مختلف، پنهان می شود و تنها در زمان هایی همچون ترافیک های شدید در زمان بارندگی و آلودگی هوا حرفی از آن به میان می آید.

کارشناسان شهری معتقدند، علت شکست شهرداران پیشین در مدیریت ترافیک، دلایل مختلفی همچون تمرکز بر اقدامات کوتاه مدت (توسعه معابر یا طرح های ترافیکی، جابجایی مشکل از نقطه ای به نقطه دیگر)، کمبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی (با وجود گسترش مقطعی برخی خطوط مترو و ناوگان اتوبوسرانی اما این زیرساخت ها همچنان پاسخگوی تقاضای روزافزون تهران نیستند) و مدیریت ناکارآمد (استفاده محدود از فناوری و نبود سیستم های یکپارچه هوشمند، مدیریت ترافیک ناکارآمد) و نیز افزایش استفاده از خودروهای شخصی باز می گردد.

آنان می گویند که ضعف در فرهنگ سازی و ناکافی بودن مشوق ها برای استفاده از حمل ونقل عمومی در پایتخت باعث وابستگی بیش از حد شهروندان به خودروهای شخصی شده بطوریکه اکنون نسبت استفاده مردم از خودروهای عمومی در مقابل وسایل شخصی ۳۰ به ۷۰ است و روند افزایشی دارد، حال ممکن است ایده استفاده از هوش مصنوعی بعنوان راه حلی برای حل گره کور ترافیک از سوی پلیس راهور تهران نتیجه بخش باشد.

خیابان پاسداران و بزرگراه همت تحت مدیریت سیستم هوش مصنوعی

گفته می شود فناوری هوش مصنوعی با استفاده از تحلیل داده های لحظه ای و پیش بینی شرایط ترافیکی، توانایی بهبود جریان عبور و مرور را دارد.

به تازگی شنیده شده قرار است در فاز نخست ۲ خیابان پاسداران و بزرگراه همت به صورت آزمایشی تحت مدیریت سیستم های هوش مصنوعی قرار می گیرد تا در صورت موفقیت در معابر دیگر از این فناوری استفاده شود.

تحلیل طرح آزمایشی انتخاب خیابان پاسداران و بزرگراه همت با هوش مصنوعی با توجه به حجم بالای تردد در این معابر، اقدامی هوشمندانه به نظر می رسد.

این طرح در صورت موفقیت، می تواند الگویی برای مدیریت سایر معابر پرتراکم شهر باشد همچنین اجرای این پروژه فرصت مناسبی برای سنجش اثربخشی هوش مصنوعی در مقابله با چالش های ترافیکی خواهد بود، اجرای این پروژه فرصت مناسبی برای سنجش اثربخشی هوش مصنوعی در مقابله با چالش های ترافیکی خواهد بود.

هوش مصنوعی چه ویژگی هایی دارد؟

باید دید که با توجه به ویژگی های سیستم هوش مصنوعی، می تواند در مدیریت ترافیک نقش کمک کننده داشته باشد.

گفته می شود این فناوری به روز دنیا قادر است در تنظیم هوشمند چراغ های راهنمایی برای کاهش تراکم در تقاطع ها، ارائه مسیرهای جایگزین به شهروندان از طریق اپلیکیشن ها، شناسایی و مدیریت نقاط پرترافیک به صورت لحظه ای، کاهش توقف های غیرضروری و نیز بهینه سازی جریان خودروها کمک کند.

شرایط استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت شهری وجود دارد؟

 

عضو کمیسیون برنامه بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم در اظهارنظری راجع به مدیریت ترافیک به وسیله هوش مصنوعی گفت: چگونه در شرایطی که هنوز عقب ماندگی های زیادی در مدیریت شهر مشاهده می شود می توان ادعا کرد که شرایط استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد.

ناصر امانی اظهار کرد: اکنون شرایط لازم برای استفاده از این فناوری را نداریم، حال استفاده از هوش مصنوعی در کنترل ترافیک پیشکش.

وی یکی از بزرگترین دغدغه های شورای شهر ششم را هوشمندسازی ناوگان حمل ونقل عنوان کرد و افزود: شاهدیم که با وجود اقدامات انجام شده اما هنوز به درستی این مهم محقق نشده است، اکنون مدیریت شهری در مقایسه با دوره های گذشته دارای عقب ماندگی های زیادی است که باید برطرف کند.

امانی با اشاره به وضعیت دوربین های نظارتی و کنترل سرعت در سطح شهر گفت: این دوربین ها همچنان با شیوه گذشته کار می کنند و یا در برخی مواقع غیرفعال است که باید چاره ای برای بروزرسانی آنها اندیشیده شود.

به گفته وی، ترافیک نه تنها سبب به هدر رفت زمان و انرژی شهروندان می شود بلکه تاثیرات منفی عمیقی نیز بر کیفیت زندگی و محیط زیست دارد.

حال که مدیران شهری تهران پس از سال ها تاکید بر اولویت بودن معضل ترافیک با بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی، گامی عملی در راستای کاهش این بحران برداشته اند.

هر چند موفقیت در آن نیازمند عزم جدی مدیران و متولیان امر ترافیک و تامین زیرساخت های مناسب و مشارکت شهروندان خواهد بود البته مدیران شهری همچنان به این فناوری امیدوار هستند پس باید امیدوار بود؛ شاید این بار هوش مصنوعی بتواند راهی برای حل این معضل دیرینه به ما ارائه دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.