ماشین دودی، اولین تراموای تهران
تین نیوز | ماشین دودی اولین خط آهن ایران بود که میان تهران و شهر ری کشیده شده بود. علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار خارج میشد.
این راه آهن در سال ۱۲۶۱ شمسی(۱۸۸۳ میلادی) ساخته شده بود و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت. ماشین دودی را میتوان در اصل نخستین خط تراموای تهران دانست.
ماشین دودی دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه پایانی جلوی در شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. مردم به ایستگاههای ماشین دودی «گار» میگفتند که واژه فرانسوی برای ایستگاه است.
در آغاز هر بار به هنگام راه افتاده قطار، بچهها سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی میزدند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.
در شروع کار ماشین دودی مردم کنجکاو تهران برای آشنایی با پدیده جدیدی که به شهرشان آمده بود دسته دسته به محل گارماشین که درواقع ایستگاه ماشین دودی بود می رفتند. ولی هیچ کس جرأت و تمایل سوار شدن بر آن را نداشت. تا اینکه ناصرالدین شاه برای اولین بار با گروه زیادی از مقامات مملکتی با ماشین دودی به شهرری مسافرت کرد و همین مساله باعث تشویق مردم به استفاده از ماشین دودی شد. این راهآهن در سالهای دهه ۱۳۳۰ تعطیل شد.
در حال حاضر نمونهای از ماشین دودی سابق، برای بازدید در محوطه متروی شهر ری قرار داده شده است.