خادمی: باید تعهدهای وزارت راه و شهرسازی را به اتمام برسانیم
هفتهنامه حمل ونقل|
در سال ۱۳۸۳ بهمنظور ایجاد انسجام تشکیلاتی، کاهش تصدیها و تقویت امور راهبردی مدیریت حملونقل کشور و باهدف مدیریت متمرکز درزمینهٔ زیرساختهای حملونقل، به استناد ماده ۴ قانون برنامه سوم توسعه، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با پیشنهاد وزارت راه و ترابری و مصوبه جلسه هیئتوزیران تأسیس شد.
این شرکت با تجمیع سه معاونت وزارتی شامل؛ معاونت ساخت و توسعه راهها، معاونت ساخت و توسعه راهآهن، معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاهها و همچنین اداره کل ساختمان آزادراهها و شرکت تأمین ماشینآلات شکل گرفت تا برنامهریزی، طراحی و ایجاد زیربناهای حملونقل کشور در یک مجموعه واحد انجام شود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، از مهمترین وظایف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میتوان به تهیه، تدوین و پیشنهاد سیاستها و خط و مشی درزمینهٔ توسعه زیربناهای حملونقل در چارچوب برنامههای مصوب و اهداف قوانین برنامههای توسعه ملی کشور، طراحی و مدیریت ساخت زیربناهای حملونقل و تأسیسات و تجهیزات مربوطه و نظارت بر اجرای پروژهها از طریق عقد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران ذیصلاح، تحصیل و تملک اراضی و املاک موردنیاز طرحها و پروژهها، تعیین روشهای اجرایی درزمینهٔ ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بر اساس اولویتها و سیاستهای کلان وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد.
انتصاب مدیر جدید این شرکت و معارفه خیرالله خادمی بهعنوان رئیس شرکت بهانهای بود تا با ریاست جدید این شرکت در خصوص آخرین وضعیت شرکت ساخت و پروژههای در دست اجرا گفتگویی داشته باشیم.
شرایط کنونی شرکت را چگونه ارزیابی میکنید؟
توسعه زیرساختها در کلیه بخشهای کشور، نقش اساسی در پیشبرد سایر بخشها دارد، همه باید دستبهدست هم بدهیم که بتوانیم در جهت توسعه این زیرساختها، اهداف پیشبینیشده کشور اجرایی شود، بنابراین اولین خواهش من از کارکنان و مجموعهای که در خدمتش هستم در شرکت ساخت و همچنین از سایر بخشهای وزارت راه و شهرسازی این بود که این همکاری و همدلی را داشته باشند تا در کنار حمایتهای دولت و سازمان برنامهوبودجه بتوانیم تعهدهای وزارت راه و شهرسازی را به اتمام برسانیم.
شرایط امروز ما شرایط مناسبی است و فضا برای انجام امور به بهترین حالت ممکن آماده و مهیا است، همانطور که پیشازاین نیز عرض کردهام هیئتمدیره شرکت ساخت بسیار تخصصی و کارآمد است، اگر نگاهی به هیئتمدیره بیندازیم میبینیم که مهندس میرشفیع سالهای متمادی است که در بخشهای مختلف راهداری و راهسازی کشور مشغول به فعالیت هستند، مهندس ذاکری که در بخش راهآهن فعالیتهای زیادی داشتهاند و در حال حاضر هم هیئتعلمی دانشگاه هستند، بنده هم که در بخش راه فعالیت داشتهام و رئیس همه ما هم مهندس رحمتی است که در حال حاضر رئیس هیئتمدیره شرکت هستند و وزیر اسبق راه بودهاند و سالهای متمادی در بخشهای مختلف راه، راهآهن، آزادراه و سایر بخشها فعالیتهای مؤثر داشتهاند.
من تصور میکنم این مجموعه که در حال حاضر هیئتمدیره این شرکت هستند با شناخت و تجربهای که از گذشته دارند و با کمک گرفتن از سایر بخشها میتوانند اهداف تعیینشده را به اجرا دربیاورند و خدمتگزار مردم عزیزمان باشند.
در حال حاضر مهمترین هدف شما در شرکت چیست؟
شما میدانید که اکثر تعهدهای توسعهای ما در بخش ریلی، آزادراهی و بزرگراهی است، وظیفه این شرکت این است که عملاً ساختوسازها را انجام و به بهرهبردار تحویل بدهد، یعنی هم در بخش ریلی و هم در بخش جادهای، ساخت و توسعه طبق اساسنامه شرکت و شرایطی که در قانون تعیینشده در این شرکت است و بعد از آن، پروژه طی مراحل مشخص به بهرهبردار تحویل داده میشود، لذا این مهمترین هدف ما در این شرکت است.
همانطور که میدانید گردش مالی این شرکت بسیار بالا است و به مبلغی در حدود ۴ هزار میلیارد تومان در سال میرسد و این مسئله بیانگر اهمیت و حساسیت فوقالعاده فعالیتهای این شرکت است، در این بین ما تمامکارها را با بخشهای داخلی و توسط متخصصان کشور هم پیمانکاران و هم مشاورین داخلی انجام میدهیم، تقاضای بنده از این بخش بهعنوان بازوهای توانمند شرکت نیز این است که بیشترین همکاری ممکن را داشته باشیم که بتوانیم بر اساس زمانبندی مشخص اهداف تعیینشده را به فرجام برسانیم.
چه برنامهریزیهایی برای ادامه کار در نظر گرفتهاید؟
ما در این شرکت دو دسته فعالیت اصلی را در نظر گرفتهایم، فعالیتهای کوتاهمدت و بلندمدت، در بخش بلندمدت در نظر داریم با توجه به سیاستهای کلی نظام اصول اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا برسانیم، در بخش کوتاهمدت هم مهمترین فعالیت ما اتمام پروژههای نیمهکاره وزارت است و امیدواریم با همکاری همه سازمانهای مربوط بتوانیم اهداف تعیینشده را به مرحله عمل برسانیم.
لینک خبر
این شرکت با تجمیع سه معاونت وزارتی شامل؛ معاونت ساخت و توسعه راهها، معاونت ساخت و توسعه راهآهن، معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاهها و همچنین اداره کل ساختمان آزادراهها و شرکت تأمین ماشینآلات شکل گرفت تا برنامهریزی، طراحی و ایجاد زیربناهای حملونقل کشور در یک مجموعه واحد انجام شود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، از مهمترین وظایف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میتوان به تهیه، تدوین و پیشنهاد سیاستها و خط و مشی درزمینهٔ توسعه زیربناهای حملونقل در چارچوب برنامههای مصوب و اهداف قوانین برنامههای توسعه ملی کشور، طراحی و مدیریت ساخت زیربناهای حملونقل و تأسیسات و تجهیزات مربوطه و نظارت بر اجرای پروژهها از طریق عقد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران ذیصلاح، تحصیل و تملک اراضی و املاک موردنیاز طرحها و پروژهها، تعیین روشهای اجرایی درزمینهٔ ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بر اساس اولویتها و سیاستهای کلان وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد.
انتصاب مدیر جدید این شرکت و معارفه خیرالله خادمی بهعنوان رئیس شرکت بهانهای بود تا با ریاست جدید این شرکت در خصوص آخرین وضعیت شرکت ساخت و پروژههای در دست اجرا گفتگویی داشته باشیم.
شرایط کنونی شرکت را چگونه ارزیابی میکنید؟
توسعه زیرساختها در کلیه بخشهای کشور، نقش اساسی در پیشبرد سایر بخشها دارد، همه باید دستبهدست هم بدهیم که بتوانیم در جهت توسعه این زیرساختها، اهداف پیشبینیشده کشور اجرایی شود، بنابراین اولین خواهش من از کارکنان و مجموعهای که در خدمتش هستم در شرکت ساخت و همچنین از سایر بخشهای وزارت راه و شهرسازی این بود که این همکاری و همدلی را داشته باشند تا در کنار حمایتهای دولت و سازمان برنامهوبودجه بتوانیم تعهدهای وزارت راه و شهرسازی را به اتمام برسانیم.
شرایط امروز ما شرایط مناسبی است و فضا برای انجام امور به بهترین حالت ممکن آماده و مهیا است، همانطور که پیشازاین نیز عرض کردهام هیئتمدیره شرکت ساخت بسیار تخصصی و کارآمد است، اگر نگاهی به هیئتمدیره بیندازیم میبینیم که مهندس میرشفیع سالهای متمادی است که در بخشهای مختلف راهداری و راهسازی کشور مشغول به فعالیت هستند، مهندس ذاکری که در بخش راهآهن فعالیتهای زیادی داشتهاند و در حال حاضر هم هیئتعلمی دانشگاه هستند، بنده هم که در بخش راه فعالیت داشتهام و رئیس همه ما هم مهندس رحمتی است که در حال حاضر رئیس هیئتمدیره شرکت هستند و وزیر اسبق راه بودهاند و سالهای متمادی در بخشهای مختلف راه، راهآهن، آزادراه و سایر بخشها فعالیتهای مؤثر داشتهاند.
من تصور میکنم این مجموعه که در حال حاضر هیئتمدیره این شرکت هستند با شناخت و تجربهای که از گذشته دارند و با کمک گرفتن از سایر بخشها میتوانند اهداف تعیینشده را به اجرا دربیاورند و خدمتگزار مردم عزیزمان باشند.
در حال حاضر مهمترین هدف شما در شرکت چیست؟
شما میدانید که اکثر تعهدهای توسعهای ما در بخش ریلی، آزادراهی و بزرگراهی است، وظیفه این شرکت این است که عملاً ساختوسازها را انجام و به بهرهبردار تحویل بدهد، یعنی هم در بخش ریلی و هم در بخش جادهای، ساخت و توسعه طبق اساسنامه شرکت و شرایطی که در قانون تعیینشده در این شرکت است و بعد از آن، پروژه طی مراحل مشخص به بهرهبردار تحویل داده میشود، لذا این مهمترین هدف ما در این شرکت است.
همانطور که میدانید گردش مالی این شرکت بسیار بالا است و به مبلغی در حدود ۴ هزار میلیارد تومان در سال میرسد و این مسئله بیانگر اهمیت و حساسیت فوقالعاده فعالیتهای این شرکت است، در این بین ما تمامکارها را با بخشهای داخلی و توسط متخصصان کشور هم پیمانکاران و هم مشاورین داخلی انجام میدهیم، تقاضای بنده از این بخش بهعنوان بازوهای توانمند شرکت نیز این است که بیشترین همکاری ممکن را داشته باشیم که بتوانیم بر اساس زمانبندی مشخص اهداف تعیینشده را به فرجام برسانیم.
چه برنامهریزیهایی برای ادامه کار در نظر گرفتهاید؟
ما در این شرکت دو دسته فعالیت اصلی را در نظر گرفتهایم، فعالیتهای کوتاهمدت و بلندمدت، در بخش بلندمدت در نظر داریم با توجه به سیاستهای کلی نظام اصول اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا برسانیم، در بخش کوتاهمدت هم مهمترین فعالیت ما اتمام پروژههای نیمهکاره وزارت است و امیدواریم با همکاری همه سازمانهای مربوط بتوانیم اهداف تعیینشده را به مرحله عمل برسانیم.
لینک خبر