◄ در راستای حقوق شهروندی، افزایش ایمنی جاده ها در اولویت است
همایش روسای ادارات ایمنی راه و حریم سراسر کشور با حظور معاون وزیر راه و شهرسازی در تهران برگزار شد. هدف اصلی از برگزاری این همایش، ارتقا و افزایش ایمنی راهها بود.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با تاکید بر رویکرد اصلی این سازمان مبنی بر توسعه ایمنی جادهها وحفظ حریم راهها اظهار داشت: مسئولین، فعالان و دستاندرکاران ذیربط در ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانها باید بیش از گذشته بانگاه ارزشی برای تحقق این مهم اهتمام جدی داشته باشند.
کشاورزیان با اشاره بر اهمیت ایمنی راهها و فراهم آوردن آرامش خاطر هموطنان و مسافران جادهای، و وظیفه خطیر همکاران شاغل در حوزه ایمنی راه که ضامن سلامت کاربران جاده است، افزود: علیرغم محدودیت اعتبارات، اولویت برنامهها در سازمان راهداری و حملونقل جادهای فعالیتهای افزایش ایمنی راهها است، مدیران باید در صرف هزینه بودجه، اولویت را به بخش ایمنی اختصاص دهند، چرا که با جان انسانها و مسافران ارتباط دارد.
وی با اشاره به مسئولیت سنگین مدیران، آنها را امانتدار جان مردم مرتبط با راه قلمداد کرد و گفت: مسئولیت وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حملونقل جادهای از این منظر حائز اهمیت است که جان کاربران جادهای درگرو عملکردتلاشگران در جهت افزایش هرچه بیشتر ایمنی راهها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درحالیکه بسیاری از امور راهداری و جادهسازی فارغ از مسئولیتهای حقوقی است اما در مقوله ایمنی راه، مسئولیتهای حقوقی کاملاً متوجه سازمان است و مدیران باید با اذعان به نقش کلیدی این حوزه بیش از گذشته بر ایمنسازی راهها تمرکز کنند.
داود کشاورزیان از مدیران خواست تا در خصوص تجهیز راهها به علائم نیز دقت لازم را داشته باشند و علائم را متناسب با موقعیت و نیاز برابر استانداردهای ابلاغ شده و دستورالعمل ها نصب و نگهداری نمایند.
رئیس سازمان راهداری وحملونقل جادهای در بخش دیگری از سخنان خود، خاطر نشان کرد: ترمیم و اصلاح خطکشی در افزایش ضریب ایمنی جادهها مهم است و اما به موازات این اقدامات مدیران باید در مورد آشکارسازی مقاطع و نقاط پرحادثه نیز جدیت خود را ادامه داده و بیش از پیش تلاش نمایند.
وی موضوع حریم قانونی راهها را نیز در ایمنی راهها و حفظ سرمایههای ملی و راهها بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: حفاظت از حریم راه و نوار قانونی پس از حریم از اهمیت به سزایی برخوردار است و مدیران ادارات کل راهداری وحمل ونقل جادهای، باید با توجه به این موضوع، نسبت به ایمنسازی حریم راهها نیز دقت لازم را بهکار گیرند و براساس اختیارات قانونی که در زمینه ساخت وساز حاشیه راهها به سازمان محول شده است. امکان برخورد و جلوگیری ازساختوسازها غیرضروری و غیرقانونی درفاصله ١٠٠ متری پس ازحریم راهها را فراهم کرده است. ازاین رو طبق مقررات، ساختوساز در حریم راهها ممنوع است و به دلیل همین منع قانونی، ادارات میتوانند از طریق مراجع قانونی، مجوزهای لازم را برای جمعآوری و تخریب سازههای غیرقانونی در این محدودها کسب و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی همچنین در خصوص ساختوسازها در حریم راهها گفت: در خصوص ساخت تاسیسات خارج از حریم جادهها تا محدوده ١٠٠ متر بعد از حریم مصوب، هیچ مرجعی نمیتواند نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کند و این امر تنها از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعتبار قانونی دارد. در این خصوص هماهنگی لازم با معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام شده است و مراتب به استانداران نیز اعلامشده است. پروانههای ساختمانهای فعلی که خارج از محدوده حریم راه واقعشدهاند نیز باید موردبررسی قرار بگیرند.
معاون وزیرراه وشهرسازی همچنین از مدیران خواست که در راستای حفظ ایمنی و نقش شریانهای اصلی، دقت و نظارت بیشتری به کار گیرند و با اولویت دسترسی مجتمعهای خدماتی رفاهی بینراهی به راههای اصلی مطابق ضوابط ایمنی، از ایجاد مسیرهای فرعی برای سایر کاربریها خارج از ضوابط و مقررات با جدیت جلوگیری کنند.
وی با اشاره به لزوم بهرهگیری ازپیمانکاران مجرب و دارای صلاحیت، همچنین مصالح مرغوب و استاندارد نیز مطالبی بیان نمود و تاکیدکرد: لازم است مدیران استانی تا در انتخاب پیمانکاران و سازندگان تجهیزات راه نیز با حساسیت بیشتر از گذشته عمل نمایند، چراکه ایمنی و کیفیت تجهیزات اولیتر و اولویت دار تر از قیمت است و تنها از تولیدکنندگان که استانداردهای لازم را در محصولات خود کسب و رعایت مینمایند و دارای آزمایشگاههای معتبر هستند و یا اینکه تحت لیسانس برندهای معتبر تولید میکنند، تجهزات را تهیه کنند.
رئیس سازمان راهداری وحملونقل جادهای در این خصوص ادامه داد: خریدهای نیوجرسی و گاردریلها نیز باید بر اساس شرایط اقلیمی کشور صورت بگیرد. در همین راستا و طبق آییننامههای جدید، از این پس خرید گاردیل در کشور درحد امکان بهصورت متمرکز انجام میشود.
بر اساس این گزارش در این همایش مهران قربانی مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم در ابتدای مراسم بخشهایی از آییننامههای اجرایی ایمنی راهها را توضیح داد و از مدیران خواست تا در ایمنسازی راههای کشور به آن استناد کنند.
وی با تأکید بر اینکه در انجام اقدامات مؤثر در راستای ارتقای ایمنی راهها تغییر روش، منش و تفکر کارشناسان مجری اهمیت بالایی تاکنون داشته و انجام هر اقدام ایمنسازی اثرگذاری خودش را دارد؛ خاطرنشان کرد: در ماههای آینده ابلاغیههای لازم در خصوص ایمنسازی تابلوها به تمام استانها ابلاغ میشود.
همچنین در ادامه این نشست رضا اکبری مدیرکل دفتر ابنیه فنی راهها نیز بر ارتقای کیفیت بصری راهها تأکید کرد و افزود: در منظرآرایی و معماری راهها باید توجه ویژهای به کیفیت بصری داشت و در زمان ساخت، ایجاد راهها و طرحهای جدید نیز باید با حداقل مداخله و بهم ریختگی در طبیعت ایجاد شوند.
وی وضوح، تجانس، توازن و تقارن در جانمایی علائم را مهم دانست و ادامه داد: ١٥٠٠ مقطع و نقطه پرحادثه شناسایی شده و با کمک تیمی مجرب بهسازی و ایمنسازی این نقاط تعیین شده در دستور کار ادارات کل راهداری و حملونقل جاده ای سراسر کشور قرارگرفته است.
در این همایش یک روزه که از صبح روز چهارشنبه سوم خردادماه در محل سالن همایش سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور برگزار شد، مباحث دیگری چون سیاستهای فنی ایمنسازی حاشیه راهها، حفاظهای فلزی و الزامات کیفی حفاظ بلوک مفصلی، روشنایی و ایمنی تونل، خطکشی راه، حریم و دسترسیها، تابلوهای تبلیغاتی و نرمافزارها حریم در پانل تخصصی توسط رؤسای ادارات ایمنی وحریم ادارات کل راهداری وحملونقل جادهای استانها مطرح و بحث و تبادل نظر شد .