الزام الحاق به قوانین WTO
وبلاگ فاطمه مقیمی-کامیون و ترانزیت های کشور فرسوده است و نمی تواند پاسخگوی نیاز تجار شودبازسازی و نوسازی ناوگان ها از اساسی ترین نیاز کشور است و ابزار های ارتباط اقتصادی برای حضور در فضاهای بین المللی باید هم تراز با سایر دنیا شود.
اقدامات مثبتی در خصوص ناوگان های هوایی برداشته شد و توانستیم مطابق با تفاهم نامه ها چند فروند به داخل کشور وارد کنیم اما این اقدام به تنهایی کافی نیست و باید دیگر راه های حمل و نقل هم تقویت شود .
ناوگان های زمینی ایران در مقایسه با استاندارد های جهان بسیار عقب مانده و برای توسعه اقتصاد کشورمان ملزوم به تقویت راه های زمینی هستیم. وی افزود: تحریم ها باعث انسداد بسیاری از مسیر ها شد و قابلیت تردد از هیچ راهی برای ما ممکن نبود اما حال که سایه تحریم ها کم رنگ شده باید چاره ایی برای نوسازی و به روز رسانی هرچه سریع تر وسایل حمل و نقلی کشور بیندیشیم.
زمان تحریم ها اجازه توقف در بندرگاه ها را نداشتیم و همچنین قادر به بیمه ناوگان ها نبودیم و برای رفع نیاز خود از پرچم دیگر کشور ها استفاده می کردیم اما این همه ی مشکل نبود و راننده ها هم در روادید خود دچار مشکل شده بودند.
تحریم ها ارتباط ما را با اروپا مسدود کرد و تردد به ندرت پیش می آمد اما در این برهه زمانی که سختی های آن دوره را دیگر تجربه نمی کنیم باید در اجرای صحیح مقررات جا به جایی کالای تجارت و همچنین برای الحاق به قوانین WTO(سازمان تجارت جهانی) کوشش کنیم.
اگر زمینه اجرای قوانین مذکور به وجود آمد باید بهسازی ابزار لازمه ورود به روابط اقتصادهای بین الملل و توسعه ناوگان را اولویت قرار دهیم. وی خاطر نشان کرد: کامیون ها و دیگر وسایل حمل و نقل کشور نتوانسته اند جوابگوی جا به جایی کالا ها شوند و این موضوع باعث فرصت سوزی بسیاری ازمجال های تجاری ایران شده است.
فعالان اقتصادی برای ادامه مراودات خود به ناچار مجبور به بهره گیری از کامیون های خارجی شده اند زیرا ناوگان های خودمان بسیار فرسوده اند. از این سو بیشترین حمل و نقل های مورد نیاز کشورمان به دست ترکیه انجام می شود.
جذب سرمایه گذار خارجی برای حل این معضل موثر است. قوانین جذب سرمایه گذار در سازمان سرمایه گذاری تعیین و مشخص شده است اما ایران باید با تنظیم سرعت انجام امور خود بتواند سرمایه گذار را جذب کند و اطلاع به موقع به سرمایه گذاران می تواند زمینه مشارکت های خوبی را برای هر جانب فراهم کند.
ایران نیاز به تقویت امکانات زیر ساختی خود دارد و برای حل این موضوع دولت باید به شرکت های حقوقی اجازه ورود کامیون ها و ناوگان های پیشرفته را بدهد هر چند که قوانین واردات آن وجود دارد اما در اجرا با سختی مواجه می شود.
تسهیلات دولت می تواند به توانمندی کردیت ها (اعتبار ها ) کمک کند و لازم است وزارت راه و شهرسازی با شرکت های مربوطه همکاری خوبی را پیش بگیرد و همچنین ایجاد تشکل هایی که به نحو تخصصی وارد مباحث اصلی حمل و نقل می شود برای حل هرچه بهتر و سریع تر این موضوع الزامی است.
برگرفته از اگزیم نیوز