بازدید سایت : ۶۴۱۰۰

◄ طرح نوبت‌دهی مجازی بار و گله‌ای که برخی کامیون‌داران دارند

اواخر خرداد ماه گذشته بود که اجرای طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام در استان خوزستان رسانه‌ای شد. طرحی که به گفته برخی فعالان این حوزه تاثیر مستقیم بر معاش رانندگان گذاشته و فضای رقابت را از آنان گرفته است.

طرح نوبت‌دهی مجازی بار و گله‌ای که برخی کامیون‌داران دارند
تین نیوز |

  اواخر خردادماه گذشته بود که اجرای طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام در استان خوزستان رسانه‌ای شد. طرحی که به گفته برخی فعالان این حوزه تاثیر مستقیم بر معاش برخی رانندگان و کامیونداران گذاشته و فضای رقابت را از آنان گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل‌ونقل کالای این  سازمان در این زمینه اظهار داشت: پایانه بار بندرامام خمینی (ره) به عنوان یکی دیگر از پایانه های مهم کشور همیشه مورد توجه رانندگان بوده و سیستمی بودن کلیه فرآیندها باعث شده تا رانندگان به صحت انجام فرآیندها تا حدود بسیار زیادی اطمینان داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه مدت زمان اخذ مجوز بارگیری متغیر است این امر سبب می‌شود رانندگان پس از اخذ نوبت بین 4 الی 15 روز (بستگی به وجود بار ) در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) انتظارداشته باشند که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان تردد در مسیرهای دیگر در زمان انتظار مقرون به صرفه نبوده و همچنین هزینه‌های ناشی از توقف از جمله معیشت، سوخت، استهلاک، اقساط بانکی و دوری از خانواده  نیز ایجاد نارضایتی برای رانندگان را در پیش خواهد داشت. لذا در راستای رعایت حقوق شهروندی و رضایتمندی رانندگان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان،  اجرای طرح نوبت مجازی  در استان خوزستان در دستور کار این سازمان قرار گرفت...

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود عنوان کرده است: کمی هم به نقطه ضعف‌های این سیستم نگاه کنید، در بندرعباس این طرح به همه اهداف خود نرسیده، مثلا در حرکت‌های یک سر خالی فقط شکل حرکت یک سرخالی را تغییر داده است.

وی تاکید کرده است: این طرح باعث شده خواب کامیون‌ها در بندرعباس فعلا به ۱۲ تا ۱۶ روز برسد، در صورتی که قبلا در زمان رکود بار، خواب کامیون‌ها بیشتر از ۸ تا ۱۰ روز نمی‌شد.

این کاربر با طرح این پرسش که چرا در این طرح امکان نوبت گرفتن برای تمام ناوگان فراهم شده، افزوده است: چرا یک کامیون می‌تواند در یک لحظه در تمامی بنادر نوبت بارگیری داشته باشد؟

وی در ادامه پیام خود آورده است: الان برای ورود به شرکت نفت باید دفترچه ورود که قیمتی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد تهیه شود، ولی امکانی فراهم شده تا تمامی کامیون‌های شرکت نفت، بونکرهای کارخانه های سیمان و در کل تمامی کامیون‌ها با هر شکل بارگیری که دارند بتوانند در این سیستم نوبت، اخذ بار کنند.

این کاربر خاطرنشان کرده است: این طرح تاثیر مستقیم بر معاش ما گذاشته و شما فضای رقابت را از ما گرفتید، در این طرح شما فقط طرف تقاضا را تحریک کردید طرفی که خود از معضل مازاد کامیون رنج می‌برد و با این طرح بر رنج آن افزودید.

وی همچنین آورده است: در حال حاضر وقتی نوبت پیامکی برای کامیونی ثبت می‌شود در حدود ۱۷۰۰۰ هزار کامیون پیشتر از آن وجود دارند،۱۷۰۰۰ هزار کامیون در صف انتظار عدد بسیار بزرگی برای یک مرحله بارگیری است.

وی با طرح این درخواست که بادقت بیشتری به واقعیات این طرح و شرایط حمل‌و‌نقل جاده‌ای و شرایط روانی حاکم بر جامعه کامیونداران نگریسته شود، افزوده است: کسانی که در این طرح امکانی برایشان فراهم شده که بتوانند ۲ شغله شوند (منظور کامیون‌هایی است که امکان اخذ نوبت در همه بنادر را داشتند و کامیون‌های شرکت نفت، بونکرهای کارخانه‌های سیمان وکمپرسی‌هایی که در معادن کار می‌کنند) از این طرح ابراز رضایت دارند.

این کاربر خاطرنشان کرده است: اما کسانی که یک شغل دارند از این طرح رضایت کامل ندارند، با جیب خالی در کنار خانواده بودن صفایی ندارد، در سال ۹۴ ما می‌توانستیم هزینه اقساط، کامیون و خانواده خود را تامین کنیم ولی در حال حاضر که رونق نسبی به بازار کار برگشته به سختی و با مقروض شدن می‌توانیم از پس هزینه‌های خود براییم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیداسداله نجفی قهدریجانی پاسخ

    باسلام وخسته نباشید محضر مسئولان محترم سازمان حمل ونقل.بزرگواران طرح نوبت دهی پیامکی که درمرحله اول درپایانه بندرعباس ودرمرحله دوم درپایانه بندرامام انجام شده دارای مزایا ومعایبیست که اگر واقعا مسئولین سازمان نیت داشته باشندکه جامعه حمل ونقل خصوصا قشر مظلوم وبی دفاع راننده از مزایای این طرح بهرمند بشوندبایستی هرچه سریعتر نسبت به رفع معایب وبعضا کاستیهای این طرح اقدام عاجل بشود.1:این طرح اجاز میدهد تابخش بسیار بسیار عظیمی از امار ناوگان درپایانه های شهرهای دیگر اقدام به اخذ نوبت وحمل بارنمایند که کاملا به دور از اصل عدالت است.چراکه بسیاری از رانندگان بنابه دلایلمختلف ازجمله دلایل جسمی،خانوادگی وحتی فرسودگی ناوگانی که دراختیاردارندقادر به کار دربنادر نیستندوکاسانی که بااین مشکلات روبرونیستندعملا دوشغله شده ودردو وبعضا چند پایانه کشور نوبت گیری میکنندوحتی بارهای از شهرهای بدون پایانه وصرفا ازشرکتهای حمل ونقل دریافت میکنند که این موضوع حق دیگر رانندگان رو پایمال وضایع میکند.2:بسیاری ازشرکتهای حمل ونقل بااستفاده از روابط خود از ضوابط گذشته وتعداد زیادی از بارهارو وارد سیستم نمیکنند.3:دراکثر قریب به اتفاق پایانه ها کشور اعم ازبنادر وغیربنادر وحتی شرکتهای حمل ونقل شهرها واستانهای فاقد پایانه روابط برضوابط حاکم است وپدیده بومی گری ومتاسفانه خریدو فروش حواله بار بصورت کاملا عریان مشهوداست لذا برای مقابله باچنین معظلی بایستی سیستم اخذ نوبنت پیامکی درسراسرکشور فعال گردد والبته بارفع معایب ان ..درپایان بار دیگر به مسئله چندنوبتی مجددا اشاره میکنم که معضل بسیار بزرگی است.باتوجه به اینکه ناوگان فعال درشرکت نفت.بونکرها.سنگ کشها وبسیاری دیگر باعث افزایش مدت زمان رسیدن نوبت میشوند.امیدوارم محل توجه مسئولین محترم سازمان قرارگیرد...باتشکر.

  • محسن رىیسی پاسخ

    سلام ،طرح نوبت مجازی در پایانه بندرعباس که مهم ترین پایانه کشور محسوب میشود، امانمان را بریده نفسمان را حبس کرده،سرمایه هایمان را بی رمق کرده، حمل ونقل جاده ای یکی از اولین بخشهایی است که باید رونق اقتصادی را حس کند با وجودبرگشت رونق نسبی به بازار کار ،احساس و طعم خوشی در کار نیست،چون طرح نوبت پیامکی شوک شدیدی به ظرفیت مازاد وارد کرد،سرمایه هایمان وتلاشهایمان بی رمق شده ،میدانید چرا چون دیگر فرقی نمیکند که چقدر سرمایه ونیروی انسانی با چه توانی صرف کنی حتی اگر پیرمردی ساخورده ناتوان و سایه لب بوم باشی و سرمایه ات چند میلیونی بیشتر ارزش نداشته باشد با نوبت مجازی برتری میتوانی به سرمایه چند صد میلیونی و نیروی جوان وکارامد داشته باشی چون دیگر نوع کامیون و نیروی کار مهم نیست ،فقط مدت سفرمهم است تا یک سرمایه اندک بتواند بر سرمایه خوب و نیروی جوان برتری داشته باشد ،وقتی در صنعت حمل ونقل کشور هر روز بر مزایای استفاده از کامیونهای فرسوده افزوده میشود دیگرتوقعی برای استقبال از جایگزینی فرسوده ها نیست .اشاره ای به چند مورد آن ( پیشرو تر شدن کامیونهای فرسوه برای اخذ نوبت توسط نوبت مجازی ،معافیت مالیاتی کامیونهای فرسوده هزینه کم نقل وانتقال سند، مزیت استفاده از امتیاز حمل بار شهری اجازه فعالیت در ناوگان بین شهری در نوبت پیامکی ) اهمیت ندادن به مشکلات این طرح وبی تفاوتی مدیران سازمان حکایت از نداشتن برنامه اقتصادی برای حمل ونقل است ،حکایت از ندیدن سرمایه و نیروی مردم است ،حکایت ندیدن است نه ندانستن ،چون خوب میدانند طرحهای خوب و کارآمد صنعت حمل ونقل چیست،گواه آن نوشته وبلاگ آقای عطرچیان در رابطه با حمل و حمل ونقل ترکیه، در حال حاضر مدت زمان انتظار برای بارگیری در بندرعباس نباید بیشتر از ۷۲ ساعت باشد ولی ۱۵ روز است ،حال که باید رونق را حس کنیم و در پی جبران عقب ماندگی سالهای تحریم که به خاطر منافع ملی کشورمان با جان ودل تحمل کردیم ،باشیم ولی نوبت مجازی این مجال را از ما گرفته،حتی تامین هزینه روال هر ماه هم سخت شده ،چون تامین هزینه سخت شده دیگر کنار خوانواده هایمان هم نیستیم باید به هر مسیری برویم تا بتوانیم تامین زندگی کنیم ،دیگر زمان کنار خوانواده بودن مهم نیست فقط تامین هزینه مهم است. کامیون ماشین کار است وارزشش به کارش تا وقتی کار خوب، حس نشود سرمایه های ما ارزش واقعی خود را بدست نمی آورند و شرکتهای خودرو ساز تجاری از ضرر دهی که بعضی آنها نماد ضرر دهی ملی شدند خارج نمیشوند.توجه کنید جای پای مدیران اگر کمی با دقت به چند دهه اخیر در صنعت حمل ونقل نگاه کنیم میبینیم هر مدیری که آمده از خود ردپایی به جای گذاشته بدونه اینکه ردپای قبلی را پاک کند ،روزی بودن سالنهای اعلام بار را درست میدانستند ،هنوز هست،روزی مدیری عرضه و تقاضا را درست دانسته ،در کنار سالنهای اعلام بار شکل گرفته و هنوز بازار آزاد را میبینیم، که بازار آزاد واقعی نیست چون تایین کرایه در این بازار بر اساس سقف پایانه هاست نه عرضه و تقاضا ،مثلا گفته میشود در تعرفه پایانه کرایه یک میلیون است من ۷۰۰ میدهم این که نظام عرضه وتقاضا نیست ،روزی مدیری بومی گرایی را درست دانست آن هم شکل گرفت ،روزی مدیری نظام شرکتی را درست دانسته این بازار هم کنار آن بازارها شکل گرفته ،روزی مدیری نوبت مجازی را درست دانسته آن هم شکل گرفته ،و....یک حمل ونقل واین همه جای پای مدیران باعث سر درگمی وآزار ذهن و روح ماست،بدتر از اینها دیدگاه مذهبی و عرفی حاکم بر این جای پاهاست که جای پایی را حلال و دیگری را حرام وبد میدانیم و تاب وتوان ما رابریده و با خود وجودیمان در گیر کرده که چه درست وپاک است وچه غلط .به کدام سو برای تامین هزینه های زندگی بروم ،اگر روشی درست نیست چرا قانون شده واز تصویب نمایندگان مجلس گذشته ،اگر درست است چرا اگر فرد عادی در بندرعباس اقدام به تهیه بار بی نوبت کرد مواخذه وجریمه میشود ولی اگر کسی در قالب شرکتها این کار را کرد مشکلی ندارد قانونی حساب میشود،آقا سرت را درد نیارم حمل ونقل جاده ای ما شده حکایت آش شله قلم کار ،آشی که در اصفهان آن را میپزند و هیچ محدودیتی برای استفاده حبوبات و سبزی در آن نیست.

  • مهدی پاسخ

    سلام و خسته نباشی خدمت عزیزان کسانی که اصلا خطشون بندرعباس یا هرجای دیگه نیست یه نوبت میزنن مجازی اصلا یدک ماشینشون مثلا کفی نیست ولی کفی نوبت میزنن بعد با کمپرسی کار میکنن سر نوبتشون میان کفی وصل میکنن خوب این کار حق و حقوق اون شخصی که فقط کفی کار میکنه رو ضایع کرده اگه نوبت مجازی نباشه ماشین بره باجه نوبت بزنه هر کدومشون سر کار خودشونن من خودم راننده تریلی ام فقطم خطم بندر عباسه اگه ماشین بره باجه نوبت بزنه همین الانم که میگن وضع بار بده سر سه چهار روز بار به راننده میخوره نوبت مجازی خوبه ولی واسه مملکتی خوبه که رسیدگی داشته باشه نه ایران ممنون