راهکار اصلی نوسازی ناوگان حملونقل جادهای اصلاح قیمت سوخت است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تشکیل صفهای طولانی توسط کامیونها در بنادر، تردد یک سر خالی کامیونها و کاهش رغبت به سرمایه گذاری در حوزه ناوگان به دلیل پایین بودن قیمت سوخت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تشکیل صفهای طولانی توسط کامیونها در بنادر، تردد یک سر خالی کامیونها و کاهش رغبت به سرمایه گذاری در حوزه ناوگان به دلیل پایین بودن قیمت سوخت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان در مراسم امضا قرارداد نوسازی ۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده با همکاری سازمان راهداری و شرکت سایپادیزل، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و بانک توسعه و تعاون ضمن ابراز خشنودی از این قرارداد گفت: با توجه به آمار سازمان راهداری و حملونقل جادهای از کل ناوگان دارای کارت هوشمند بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه کامیون بیش از ۳۵ سال عمر دارند که طبق مصوبه شورای اقتصاد باید ۶۵ هزار دستگاه کامیون بالا ۳۵ سال در یک دوره ۵ ساله نوسازی شوند. بر همین اساس بخشی از ناوگان دارای شرایط میتوانند از مصوبه شورا اقتصاد استفاده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت نفت برای ۶۵ هزار کامیون فرسوده اجازه دارد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در یک دوره پنچ تا شش ساله هزینه کند گفت: بر این اساس وزارت نفت برای هر کامیون کشنده بزرگ ۶۰ هزار دلار، کشنده سبک ۴۳ هزار دلار و پایینتر ۳۷ هزار دلار هزینه کند.
وی با اشاره به مدل طراحی شده برای ناوگان فرسوده جادهای گفت: از محل صرفهجویی مصرف سوخت بخشی از سود دریافتی پرداخت میشود که ۹ درصد توسط مصرفکننده و بقیه توسط وزارت نفت و سازنده پرداخت میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل ۴۰۴ دستگاه کامیون تحت قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده با شرکت ماموت خبر داد و افزود: امروز نیز شاهد قرارداد با سایپادیزل و تولید برند ولوو هستیم که جزوه برندهای شناخته شد هستند و امیدواریم مورد استقبال مالکان قرار گیرد.
وی با اشاره به وظایف سازمان راهداری در قبال نوسازی ناوگان جادهای بیان کرد: وظیفه ما محاسبه میزان پیمایش ناوگان و مقدار صرفهجویی در مصرف سوخت است همچنین در نظر داریم با استفاده از ابزارهای قانونی از تعلیق اقساط تسهیلات ناوگان از سوی مالک جلوگیری کنیم.
کشاورزیان تصریح کرد: یکی از آثار نوسازی ناوگان، بهسازی محیط زیست است که ما متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانهای هستیم.
وی در ادامه راهحل اصلی ساماندهی ناوگان فرسوده حوزه حملونقل جادهای را اصلاح قیمت سوخت عنوان کرد: مادامی که قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان باشد به طور قطع کسی برای کامیون فرسوده خود رغبت نمیکند و از طرفی هیچگاه تغییری در رفتار و انتقال بار از جاده به روی ریل رخ نمیدهد.
کشاورزیان افزود: قیمت سوخت در ایران نیز باید همچون سایر کشورها با قیمت واقعی عرضه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تشکیل صفهای طولانی توسط کامیونها در بنادر، تردد یک سر خالی کامیونها و کاهش رغبت به سرمایهگذاری در حوزه ناوگان به دلیل پایین بودن قیمت سوخت است.
وی در پایان گفت: امیدوارم روزی در خصوص این مسئله به جمعبندی نهایی برسیم.