◄ مقاومت در برابر سامانه «سپهتن» بهدلیل بیاطلاعی است
ارتقاء بهرهوری حملونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظهای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.
یک کارشناس حملونقل درباره مقاومت برخی از رانندگان برای استفاده از سامانه «سپهتن» در وسایل نقلیه گفت:«سپهتن» هم بخشی از روال پیشرفت در فنّاوریهای نوین حملونقل است که قطعاً منتقدان و معترضانی دارد و مانند تمام فنّاوریهای دیگر برای پذیرش عمومی نیازمند به اطلاعرسانی و زمان دارد تا مزایای بینظیر آن برای همه مشخص شود.
حمید نجف افزود: استفاده از دستگاههای نظارتی هوشمند در حوزه حملونقل میتواند ضمن خارج کردن اوضاع از فضای هرجومرج، بهتدریج نظم و انضباط خاصی در امور کاری ما ایجاد کند. نظمی که شاید در مراحل اولیه با تغییر در عادتهای کهنه کمی برای سخت باشد اما نهایتاً منافع آن در درازمدت دیده خواهد شد.
او افزود: چون آگاهی کاملی نسبت به مزایای بعضی از فنّاوریهای نوین وجود ندارد، در برابر آن واکنش نشان داده می شود. بخشی از این واکنشها نشان از ناشناخته بودن این خدمات دارد.
نجف در ادامه تأکید کرد: بهرهگیری از این فنّاوریها و دیگر فناوریهای روز که در تمام دنیا پذیرفتهشده قطعاً به نفع مردم بوده است و منجر به بروز آثار مثبت در جامعه شده است.
وی معتقد است: بخشی از توفیقات فعلی کشور در روند کاهشی تلفات ناشی از سوانح رانندگی مربوط به بهرهبرداری از همین دستگاههای هوشمند نظارتی ازجمله سپهتن است.
او افزود: سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حملونقل جادهای است دستگاهی که درون خودرو نصب میشود و از طریق سیمکارت مجهز به GFM یا GPRS بهطور مداوم اطلاعات تعریفشده داخل ماشین را به مراکز پلیس راهور ارسال میکند اطلاعاتی نظیر سرعت؛ مشخصات گواهینامه راننده؛ ساعت کارکرد و غیره.
نجف خاطرنشان کرد: این سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی DSRC بهمحض نزدیک شدن اتوبوسهای مسافربری بینشهری به پاسگاهها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را موردبررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد؛ سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورتوضعیت و سایر سامانههای موردنیاز تبادل داده میکند.
وی با اشاره مزایای نصب سپهتن افزود: ارتقاء بهرهوری حملونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظهای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.
این کارشناس حملونقل ادامه داد: بههرحال آنچه بر لزوم طراحی و بهرهگیری از این سیستم هوشمند تأکید دارد؛ بعد نظارتی آن و ساماندهی اصولی ترددهای بینشهری هست؛ قطعاً برای دستیابی به مدیریت یکپارچه و کلان در بخش حملونقل جادهای وجود این سیستم، همچون سایر کشورهای پیشرفته از ضروریات است.
نجف خاطرنشان کرد: اینکه کشور سوئد در سال 300 نفر تلفات در سوانح رانندگی دارد ناشی از فرهنگ غنی آنان است. این فرهنگ چگونه به وجود آمده، مگر نه اینکه آنها هم با بهرهگیری از همین ابزار نظارتی دقیق بهتدریج باعث تغییر رفتار در مردم خود شدند و امروز بهصورت چشمگیری آمار مرگومیر ناشی از تلفات جادهای در کشور خود را کاهش دادهاند؟
وی افزود: راهی جز این نیست که از تجارب گذشته استفاده کرد و در این مسیر اگر عیب و ایرادی جزئی هم وجود داشته باشد باید از طریق خرد جمعی آن را رفع و در جهت تقویت دستگاههای هوشمند حرکت کرد.