بهرهبرداری هوشمندانه از کاربریها با طرح TOD
حمید سیادت موسوی در کارگروه TOD استان قزوین ضمن ارائه توضیحات پیرامون طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل گفت: TOD هوشمندانهترین و مؤثرترین گونه تعامل معماری، شهرسازی و حمل و نقل شناخته میشود.
حمید سیادت موسوی در کارگروه TOD استان قزوین ضمن ارائه توضیحات پیرامون طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل گفت: TOD هوشمندانهترین و مؤثرترین گونه تعامل معماری، شهرسازی و حمل و نقل شناخته میشود.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حمید سیادت موسوی که از صاحبنظران و مدرسان موضوع TOD است با اعلام این مطلب گفت: توسعه مبتنی بر حمل و نقل یعنی چیدمان هوشمندانه و خلاقانه کاربریها بر اساس نیازهای محلی، منطقه و فرامنطقهای.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مزیتهای ادغام وزارتخانههای مسکن و شهرسازی و راه و ترابری با وجود برخی اشکالات؛ دیدن و در نظر گرفتن موضوعات شهرسازی و حمل و نقلی به صورت همزمان است.
سیادت موسوی تأکید کرد: مدتهاست که در کشورهای توسعهیافته به این نتیجه رسیدهاند که احداث جادههای گوناگون، تقاطعهای غیرهمسطح، خیابانهای چندطبقه، پلها و اقداماتی از این دست به هیچ وجه راهکار مناسبی برای توسعه متوازن و پایدار نبوده و خودرو محوری در تقابل کامل با انسانمحوری و توسعه مبتنی بر حمل و نقل است.
این کارشناس موضوعات مرتبط با شهرسازی ریل پایه اضافه کرد: خوشبختانه رویکرد TOD به عنوان رویکرد غالب توسعه کشوری به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسیده و بر همین اساس چند شهر به عنوان نقاط شروع این طرح انتخاب شدهاند که یکی از مهمترین آنها قزوین است.
سیادت موسوی گفت: نزدیکی به پایتخت، ظرفیتهای متنوع فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، حمل و نقلی و قرار گرفتن در محل چهارراه عبوری بینالمللی قزوین را در جایگاه ویژهای قرار داده است.
وی افزود: برای اجرای طرح TOD در قزوین در مرحله اول باید یک استراتژیک پلان پیشبینی شود که هم نیازهای محلی و هم ضرورتهای منطقهای در آن لحاظ شود.
سیادت موسوی تأکید کرد: تا امروز فقط به شهرهای مرکزی توجه داشتیم ولی در حال حاضر نگاهها از محلی به منطقهای، توسعهیافته است.
این مدرس موضوعات حمل و نقلی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه ریلی سریعالسیر کشوری در وزارت راه و شهرسازی در دست برنامهریزی و اجراست یادآور شد: در این سیستم کل کشور به هم وصل شده و سطوح شبکهای منطقهای و درونشهری نیز به آن متصل خواهد شد که در پی آن شاهد یکپارچگی حمل و نقل سراسری خواهیم بود.
سیادت موسوی در پایان عنوان کرد: اگر اتصالات خوبی بین شهرها داشته باشیم شاهد کاهش چشمگیر میزان مهاجرت و در پی آن رشد و توسعه متوازن شهرهای بزرگ و کوچک خواهیم بود.