بازدید سایت : ۶۴۱۰۰
نگاهی به آخرین وضعیت پروژه عمرانی دولت برای تسهیل سفرهای اربعین

بی‌پولی، آزادراه کربلا را بست

ساخت و بهره‌برداری از آزادراه کربلا وعده‌ای است که در چند سال گذشته، به‌ویژه در ایام اربعین زیاد شنیده می‌شود اما آنطور که مسئولان و نمایندگان استان کرمانشاه می‌گویند، در نبود بودجه، این وعده از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.

بی‌پولی، آزادراه کربلا را بست
تین نیوز |

 ساخت و بهره‌برداری از آزادراه کربلا وعده‌ای است که در چند سال گذشته، به‌ویژه در ایام اربعین زیاد شنیده می‌شود اما آنطور که مسئولان و نمایندگان استان کرمانشاه می‌گویند، در نبود بودجه، این وعده از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.

ساخت آزادراه کربلا در استان کرمانشاه، در مسیری به طرف مرز خسروی ادامه دارد و اگرچه بخش زیادی از کار انجام شده، اما بخش‌هایی از کار نیز سال‌های متمادی است به دلیل نبود بودجه، هنوز در میانه راه مانده و موجب شده با گذشت بیش از ۲ دهه از کلنگ‌زنی این آزادراه در کرمانشاه، مسافران عتبات همچنان چشم‌انتظار بهره‌برداری از این مسیر باشند.

به گزارش گسترش‌تجارت، هرسال با نزدیک شدن به ایام اربعین و اوج گرفتن سفرهای ایرانیان به اماکن زیارتی عراق، بحث ارتقای زیرساخت‌های مسافری برای انتقال زائران به این کشور داغ می‌شود. در این میان یکی از پروژه‌های زیرساختی که سال‌هاست به‌عنوان یکی از اولویت‌های عمرانی کشور از آن یاد می‌شود، به بهره‌برداری رساندن آزادراه کربلاست.

بیش از ۲۵ سال از کلنگ‌زنی آزادراه کربلا در استان کرمانشاه می‌گذرد؛ آزادراهی که قرار است شهرهای استان کرمانشاه را از مرز خسروی به کربلا متصل کند. در نگاه جامع‌تری به این طرح، برخی مسئولان نقطه آغاز این طرح را تهران می‌دانند. بدین ترتیب آزادراه‌های تهران- ساوه، ساوه- همدان و همدان- کرمانشاه نیز جزئی از آزادراه کربلا به شمار می‌روند. براین اساس، آزادراه کربلا از تهران آغاز شده و با عبور از ساوه و همدان، در ادامه به استان کرمانشاه می‌رسد.

این آزادراه در استان کرمانشاه، از صحنه، بیستون و کرمانشاه عبور کرده و با گذر از اسلام‌آبادغرب و سرپل‌ذهاب به مرز خسروی می‌رسد. در ادامه مسیر نیز این آزادراه باید به کربلا متصل شود. با توجه به اینکه آزادراه‌های تهران- ساوه و ساوه- همدان درحال‌حاضر در دست بهره‌برداری هستند، پایان پروژه ساخت آزادراه کربلا هر مشکلی داشته باشد، مربوط به محدوده استان کرمانشاه است.

 

نگاهی به آزادراه ۷۰۰ کیلومتری

بیش از ۴۰۰ کیلومتر از آزادراه کربلا در استان کرمانشاه قرار دارد. کلنگ نخستین قطعه از پروژه آزادراه کربلا در سال ۷۰ در حد فاصل صحنه- بیستون در استان کرمانشاه به زمین خورد. این پروژه در بیش از دو دهه گذشته، بخش زیادی از مسیر را در استان کرمانشاه پیموده و تا حوالی اسلام‌آبادغرب به طول ۲۷۰ کیلومتر ساخته شده است، اما در ادامه با توجه به دشواری‌های مسیر کوهستانی و کمبودهای بودجه‌ای، پروژه با مشکلاتی روبه‌رو شده و روند ساخت آزادراه از اسلام‌آبادغرب تا مرز خسروی کند شده است.

اگر مبدا آزادراه کربلا را تهران بدانیم و آزادراه‌های تهران- ساوه به طول ۱۵۰ کیلومتر و ساوه- همدان به طول ۱۷۵ کیلومتر را نیز بخشی از آن در نظر بگیریم، مجموع طول این آزادراه به بیش از ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد. آزادراه تهران- ساوه، دستاورد دولت سازندگی است و آزادراه ساوه- همدان نیز از حدود یک سال پیش به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده است.

درصورت تکمیل آزادراه کربلا در استان کرمانشاه، این آزادراه به‌عنوان کریدور اتصالی مرکز به مرز خسروی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تکمیل شبکه حمل‌ونقل باری و مسافری کشور ایفا خواهد کرد.

 

آخرین وضعیت ساخت این آزادراه

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به تازگی در بیان آخرین وضعیت ساخت آزادراه کربلا گفت: مناقصه ساخت قطعه ۱۰ (قطعه پایانی بزرگراه کربلا) به طول ۹ کیلومتر انجام شده و کار ساخت این بخش کلید خورده است.

اگرچه ساخت قطعه ۱۰ این آزادراه آغاز شده اما هنوز قطعات دیگر به طور کامل ساخته نشده است. براساس آنچه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفته است، برای تکمیل آزادراه کربلا، هنوز قطعه‌هایی در بخش‌های مختلف مسیر باید ساخته شوند که در مجموع بیش از ۳۰ کیلومتر طول دارند.

علاوه بر این برای تکمیل ساخت و امکان بهره‌برداری پروژه، لازم است واریانت قطعه ۶ به طول یک کیلومتر، کنارگذر شهر کرند و تقاطع غیرهمسطح ابتدای کنارگذر شهر سرپل‌ذهاب نیز ساخته و تکمیل شوند. به گفته او، درصورت اختصاص اعتبار تمام قطعات این بزرگراه تا سرپل‌ذهاب تکمیل می‌شود.

البته وعده ساخت این قطعات سال گذشته و با نزدیک شدن به ایام اربعین داده شد، اما روشن است اختصاص اعتبار، از مشکلات اصلی این پروژه در سال‌های گذشته بوده و موجب به طول انجامیدن ساخت آن شده است. با این حال، شریفی تاکید دارد بخش‌های باقیمانده از آزادراه کربلا تا سرپل‌ذهاب در قطعه اسلام‌آبادغرب- سرپل‌ذهاب، تا اربعین امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و مسافران می‌توانند از سرپل‌ذهاب به بعد تا مرز خسروی را با استفاده از مسیر موجود طی کنند. این قطعه، مهم‌ترین بخش باقیمانده از آزادراه کربلا در استان کرمانشاه است که چند سال است کار ساخت آن ادامه دارد و مانع تکمیل پروژه شده است.

 

مشکل اختصاص تدریجی بودجه است

اگرچه آزادراه کربلا از پروژه‌های ملی و جزو طرح‌هایی است که هر سال در ایام اربعین از سوی مسئولان کشوری و استانی بر اهمیت آن تاکید می‌شود، اما به نظر می‌رسد این اهمیت در زمان اختصاص بودجه نزد مسئولان رنگ باخته و به همین دلیل، تکمیل پروژه هر سال به سال بعد موکول می‌شود.

احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به «گسترش‌تجارت» از اختصاص قطره‌چکانی اعتبار به این پروژه گلایه کرد و گفت: ساخت آزادراه کربلا در استان کرمانشاه تا اسلام‌آبادغرب پیشرفت خوبی داشت، اما به دلیل تزریق نامنظم و قطره‌چکانی بودجه، سال‌هاست این پروژه در بخش‌های باقی‌مانده، درجا می‌زند و هر سال گفته می‌شود به زودی به پایان خواهد رسید.

او با تاکید بر اینکه با توجه به نزدیک شدن سفرهای اربعین، مسئولان در حال کار جهادی روی قطعه‌های باقی‌مانده از این آزادراه هستند، افزود: به نظر نمی‌رسد امسال نیز این آزادراه بتواند در ایام اربعین به زائران خدمات‌رسانی کند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرسال سخن از تکمیل این آزادراه به‌عنوان یک پروژه ملی به میان می‌آید، اما بودجه مناسبی به آن اختصاص داده نمی‌شود. این مسئله درباره همه پروژه‌های عمرانی استان کرمانشاه مانند راه‌آهن نیز صادق است.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد روش تزریق بودجه استانی به این صورت است که از مرکز شروع می‌شود و هرچه به سمت مرزها می‌رویم، از میزان اعتبار کاسته می‌شود، اضافه کرد: درواقع هر سال شاهد این هستیم که بودجه‌ای برای طرح‌های عمرانی استان کرمانشاه باقی نمی‌ماند. چندین بار به این روش تزریق بودجه به استان کرمانشاه اعتراض کرده اما پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌ایم.

صفری با اشاره به بازدید تازه خود از بزرگراه کربلا توضیح داد: درحال‌حاضر ساخت بخش‌های باقیمانده ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد بخش زیادی از این پروژه باقی مانده باشد اما همین مسئله کمبودهای بودجه‌ای مانع تکمیل آن شده است.

در مرز خسروی کار زیادی از این پروژه باقی نمانده، اما در قطعه سرپل‌ذهاب تا قصرشیرین هنوز پیشرفت قابل‌توجهی نداشته‌ایم. این مهم‌ترین بخشی است که باید ساخته شود و کار زیادی از آن باقی مانده است.

به گزارش گسترش‌تجارت، تکمیل آزادراه کربلا علاوه بر تعدیل ترافیک جاده‌های کشور در ایام اربعین (که بیش از ۲ میلیون سفر زیارتی انجام می‌شود) در زمینه حمل کالا نیز هم در استان و هم در کشور، رویدادی مهم خواهد بود زیرا این آزادراه حمل‌ونقل کالا به مرز خسروی و بازارچه پرویزخان را نیز تسهیل می‌کند.

همچنین اگر بخش ۳۰۰ کیلومتری مربوط به مرز خسروی تا کربلا نیز به همت کشور عراق راه‌اندازی شود، این آزادراه درواقع تبدیل به شاهراه ارتباطی بین ایران و اماکن زیارتی عراق شده و تعامل گردشگری میان دو کشور را به طور قطع افزایش خواهد داد.

 

اکرم امینی
اکرم امینی
همیار تین
منبع: روزنامه گسترش تجارت
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کرمانشاهی پاسخ

    بزرگراه کربلا خوشبتانه در حال اتمام است ولیکن این بزرگراه در محدوده شهرستان اسدآباد دارای نواقص متعددی همچون عدم تکمیل کنار گذر شهر اسدآباد و همچنین عدم اصلاح مسیر قدیمی گردنه اسدآباد از طریق ایجاد تونل و یا از طریق مسیر دسترسی جدید است و بهمین دلایل این محور تاکنون سبب ایجاد تصادفات بی شمار مرگبار در این منطقه و بخصوص گردنه پر حادثه اسد آباد بوده است که لازم است این مهم رسیدگی شود