◄ تعدد نقاط مرزى به نفع کشور است
تعدد نقاط مرزى به نفع کشور ما است، زیرا در صورت بروز مشکل در یک نقطه مرزى، آمد و شد قطع نمىشود.
نقاط مرزى متعددى بین ایران و ترکیه موجود و یا قابل تعریف است که مهمترین آنها بازرگان، رازى و سرو هستند.
به گزارش تیننیوز، نماینده اسبق ایران در کمیته حملونقل اسکاپ با بیان این مطلب در یک گروه مجازی حملونقلی نوشت: مناسبترین نقطه مرزى براى ایران، بر اساس مقصد بار تعریف میشود، چنانچه مقصد دریاى سیاه باشد، مرز بازرگان و اگر مقصد دریاى مدیترانه و کشورهاى واقع در پیرامون و حوزه دریاى مدیترانه باشد از نظر ایران مرز رازى مناسبترین نقطه مرزى است.
محمد اسماعیل علیخانی افزود: مسیر تبریز- رازى حداقل ٧٥ کیلومتر کوتاهتر از مسیر تبریز- بازرگان و فاصله تبریز - رازى-بندر مرسین ترکیه در ساحل مدیترانه ٢٠٠ کیلومتر کوتاهتر از مسیر تبریز - بازرگان- بندر مرسین در حملونقل جادهای است.
وی خاطرنشان کرد: مسیر راه و یا آزادراه تبریز- رازى تقریبا با راهآهن هم کریدور است ( البته در قلمروی ایران) و این وحدت کریدور به نفع هر دو امکان زمینى است.
به گزارش تیننیوز، مسئول اسبق کمیته اقتصاد وزارت راه اظهار داشت: ترکیه قبلا مرز بازرگان را حسب شرایط خاص و سیاسى تعریف نموده و مرز رازى نیز یک نقطه مرزى منطقى و فارغ از معادلات قومى است.
وی با بیان اینکه تعدد نقاط مرزى به نفع کشور ما است، زیرا در صورت بروز مشکل در یک نقطه مرزى، آمد و شد قطع نمىشود، تاکید کرد: ترکمنستان براى دو الى سه میلیون تن بار درسال بین خود و ایران چند نقطه مرزى سرخس، باجگیران، اینجهبرون به صورت جادهاى و ریلى فراهم نموده و بخش مربوط هم با آنها همکارى و به تقاضاى آنها ولو با صرف هزینه قابل توجه پاسخ مثبت داده است.
علیخانی با تاکید بر اینکه فراموش نکنیم که طول صد یا دویست کیلومتر در حملونقل جادهاى رقم بسیار بزرگى است، تصریح کرد: محور بازرگان باید به قوت خود باقى بماند چون یک کریدور چند منظوره است و توسعه مرند بازرگان به صورت بزرگراه منطقى است( کریدور ارتباط با آذربایجان، ارمنستان، ترکیه) ولى از آنجا که بار و تقاضاى بیشتر مربوط به حوزه مدیترانه است دایر نمودن کریدور جاده اى رازى به صورت آزاد راه مرجح و قطعا حایز اولویت است.
به گزارش تیننیوز، وی با اشاره به جداول فواصل راه و راهآهن در خصوص تقاطعهاى مرزى بازرگان و رازى در مورد وضع موجود فواصل این تقاطعها گفت: فاصله تبریز- بازرگان از طریق جاده ٢٨٠ کیلومتر و فاصله تبریز - رازى از طریق ریل ٢٢٢ کیلومتر است که محور ریلى حدود ٥٨ کیلومتر کوتاهتر از محور جادهاى است و درصورت احداث آزادراه ( با توجه به امکان استفاده از فرازهاى تا 6 درصد) پیشبینى مىشود اختلاف طولبه حدود ٧٥ کیلومتر برسد.
با سلام راه اهن قارص تفلیس باکو رسما افتتاح شد پیام این افتتاح اینست که ترکیه امنیت پایدار ترانزیت الویت خود گذاشته ،حتی به رغم هزینه های ان ،
راه اهن تبریز بازرگان بعلت نبود دریاچه وان باعث یکپارچگی انتقال بار به استانبول و المان میشود.هزینه اش کمتر است.
نکته بعدی این راه اهن وابستگی ایران ترکیه به رازی کم میکند بارها قطار ایرانی راه اهن رازی مورد حمله تروریستی قرار گرفت. راه اهن بازرگان میتواند امنیت انتقال کالا و مسافر ایران به ترکیه ثبات انرا تضمین کند.
وابستگی بیش از حد مرزهای ما به درگیری های قومی ترکیه باعث میشود ما مسیرهای امن بوجود اوریم تا توازن ایجاد شود
اما کارشناس عزیز توجه کند ترکیه میتوانست راه اهن قدیم شوروی بوسیله ان از ارمنستان به آذربایجان وصل شود ولی امنیت انها انتخاب کردند راه اهن قارص تفلیس ساختند.
ما همه مسیرهای کالاهایمان مدیترانه نیست دراینده مسیر کوتاهتر یعنی حمل مستقیم کالا از تهران تا برلین بطوریکپارچه توسط راه اهن هست.ترکها تونل بسفر زده اند. راه اهن تبریز بازرگان از تهران تا برلین مستقیما بطور یکپارچه ریلی خواهد رفت
مسیر رازی را همان کریدور 10 بندر امام پوشش میدهد.
یکنوع تقسیم وظایف صورت گرفته.
ازادراه رازی غیر منطقی است. نه در تبریز نه ترکیه نه شمالغرب کسی علاقه ای به ان ندارد. چون کالا ها امنیتش هم مهم است.
مسیر بازرگان بنسبت امنیت بیشتری دارد گرچه انجا هم نا امنی هست اما بنسبت بسیار کمتر از رازی هست.
الان بحران عراق ببینید اعلام استقلال کردستان داشت ارتباط دو کشور ترکیه عراق کلا قطع میکرد. این اهمیت داشتن کریدوری فارغ از تاثیر گزاری بحران ها یاداور میکند.یا مثال قطر
من بنظر شخصی ام توسعه هر دو محور بازرگان و رازی مهم هست .اما بازرگان اولویت اول هم ترکیه است هم حتی استانهای شمالغرب، قدرت بازدارندگی میدهد. چرا که اگر مثلا بر حسب مثال گروهی خواست مرز نا امن کند. باعلم اینکه مسیر جایگزین بازرگان هست متوجه بی فایده ان میشود.اینگونه ما هردو مرز رازی و بازرگان باز خواهیم داشت.
یکنوع توازن ایجاد خواهد شد.
اما اگر بخواهیم همه سبدها. تخم مرغ خود در رازی بگذاریم .مطمئنا معارضان ترکیه ای از این فرصت استفاده خواهند کرد.تا ایران ترکیه تحت فشار برای امتیاز گیری بگذارند. اما برای امنیت پایدار ترانزیت مهم است .
باید بگویم منافع ملی کشورمان در این هست درمکان هایی مثل چابهار ،بازرگان،راه اهن قزوین رشت آستارا.و کریدور 10 سرمایه گذاری کند. که هدف تنوع مسیرها ست تا وابستگی پیش نیاید
کما که من نظرم بجای ازادراه تبریز بازرگان .ساخت راه اهن دوخطه تبریز بازرگان الویت شود. راه اهن مهمتر از ازادراه است.
درمورد اینکه چرا راه اهن رازی ساخته شد.هم طبق ایدئولوژی شاه پهلوی سابق .از کردها بعنوان ایرانی ها اصیل مطرح میشد سعی در تقویت ان مناطق داشتند. ترکها قومی غیر ایرانی محسوب میشدند. شاه هم دوست نداشت بین ترکیه و مناطق ترکزبان ایران ارتباط مستقیم پیش بیاید. ساخت راه اهن رازی دلایل سیاسی بیشتر داشت. بنظر بنده ما مانند ترکمنستان که دو لینک ریلی سرخس ،اینچه برون داریم. بنفع منافع ملی ما هست در مرز ترکیه دو لینک ریلی بازرگان و رازی داشته باشیم که باعث ارتقا ترانزیت کشورمان میشود. این بنفع هر دو کشور هست
باسلام وخسته نباشید بنده 20 ساله راننده کامیون هستم فقط خواستم اینو بدونید که محور گمرک رازی یکی از راههای ناامن از هر لحاظ هستش حتی خودم شاهد بودن که خود راننده های ترک از طرف وان و مرز رازی نمی خواستن تردد کنن . به همین خاطر به نظر این حقیر وبیشتر کامیونداران مرز بازرگان باقدمتی 94 ساله بهترین وامنترین از هر لحاظ برای عبور ومرور است / با تشکر
مرز بازرگان بنسبت امن تر است.
امیدواریم با اتخاذ سیاست مناسب، هر دو مرز رازی بازرگان گسترش یابند.
اما مرز بازرگان برای اینکه مرز رازی را در بلند مدت امن کنه لازم هست. مطمئنا معارضان در اینده خواهند فهمید با نا امنی بیشتر به مردم منطقه خیانت کردند. چون اقتصاد انها ازبین میبرند. درجهان امروز تعامل باعث پیشرفت هست نه جنگ و ترور