◄ چه عواملی در نرخ حملونقل جادهای موثر هستند؟
در حوزه حملونقل مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آنها توسعه نیافتگی ناوگان و عدم شفافیت در نرخ های حمل است.
در حوزه حملونقل مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آنها توسعه نیافتگی ناوگان و عدم شفافیت در نرخ های حمل است.
یک فعال بخش ناوگان بار جادهای این مطلب را با توجه به اظهارات «فاطمه مقیمی» عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران بیان داشت که چندی پیش« عدم توسعه ناوگان را یکی از مهمترین مشکلات در حوزه حملونقل جادهای» برشمرده و گفته بود « تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت».
مالک نخعی به تیننیوز گفت: لازم است به نحوه محاسبه هزینهها، سود لازم شرکت کامیونی حملونقل ایالات متحده امریکا اشاره شود و این باور را که تمام نرخها در کشورهای اقتصادی جهان بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم میشود را به چالش کشید.
این کارشناس جادهای همچنین به عدم کلاسبندی صحیح کامیونها و تریلرها در کشور و در پی آن عدم تعیین نرخ مناسب هر کلاس در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات بخش حمل جادهای کالا میتوان به گرانی کامیون به عنوان سرمایهگذاری اولیه، گرانی لاستیک و قطعات یدکی در کشورمان نسبت به اروپا و امریکا است که بسیار در نرخ حمل موثر هستند.
به گزارش تیننیوز، وی با ارایه جدول زیر گفت: در این جدول تمامی محاسبات بر اساس تردد متوسط هر کامیون کلاس 8 امریکایی 10.000مایل در ماه و متوسط ظرفیت 41.000 پوند یا 41 کیلو پوند بوده است.
این فعال صنفی بخش جادهای خاطرنشان کرد: در واقع وقتی از کلاس خاصی صحبت به میانآورده کرده و هزینههای آن را در واحد جابجایی سرشکن میکنیم یعنی به معادله وزن بر جابجایی یا همان پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر فکر میکنیم و بر همان اساس برآورد و برنامهریزی مینماییم.
به گزارش تیننیوز، نخعی افزود: در این محاسبات برای هر کلاس ظرفیت متوسط تعریف میشود و بر اساس آن بارهای ظرفیت کامل کامیون چه بر اساس حجم و چه بر اساس وزن فقط بر اساس وزن متوسط ظرفیت مورد بررسی قرار میگیرد و کالاهای حجیم دارای وزن کمتر از متوسط، کرایه وزن متوسط و کالاهای سنگینتر از متوسط، براساس کیلو پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر کرایه وزنی کالای خود در جابجایی را دریافت میکنند.
این کارشناس گفت: در این روش هر چه ظرفیت بارگیر بیشتر باشد هزینه نیروی انسانی که بالاترین هزینه نیز هست در ظرفیت بارگیر سرشکن میشود یعنی هرچه از کلاس بالاتر به کلاس پایینتر بیاییم هزینه بر اساس ظرفیت بر طول مسیر افزایش چشمگیری دارد بنابراین کلاسهای سنگینتر صرفه اقتصادی بهتری برا بازرگانان دارد اما در نیاز حمل ظرفیتهای پایینتر باید دیده شود.
نخعی تاکید کرد: بنابراین در تمام دنیا شاهد این هستیم که صاحبان کالا برای کاهش هزینه حمل به سمت بارگیرهای متصل به کشندهها که طول بیشتر، حجم بیشتر و توانایی بارگیری وزن بیشتر را دارند، رفتهاند.
نخعی همچنین به مقالهای در مورد تعیین کرایههای حمل در کشور در تیننیوز منتشر کرده، اشاره کرد و از علاقهمندان خواست مقاله زیر را در این لینک مشاهده کنند.
به گزارش تیننیوز، هفته پیش «فاطمه مقیمی» عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران در خصوص مشکلات حوزه حملونقل جادهای گفت: عدم توسعه ناوگان یکی از مهمترین مشکلاتی است که وجود دارد و فکر میکنم بزرگترین معضلی است که میتوان از آن نام برد. تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت.
وی همچنین با بیان اینکه مشکلات متعددی در حوزه حملونقل وجود دارد تاکید کرد: یکی از این مسائل چالشهای عملیاتی حملونقل از نظر کیفی است. مانند اینکه نمیتوانیم یک مبدا، مقصد یا یک نرخ ثابت به صاحب کالا پیشنهاد بدهیم و آن را اجرا کنیم. این موارد به ویژه در حملونقل خود را بیشتر نشان میدهد و ناشی از عدم ثبات قوانین حملونقل است.
عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تعرفهها متغیر است، نرخ ارز ثابت نیست و اینها هم از مشکلات جدی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم.
مقیمی درباره راهکار برونرفت از این مشکلات نیز گفت: فکر میکنم اگر قرار است به سمت بینالمللیشدن ناوگان برویم، باید به شرکتهای حملونقل یارانه بدهیم تا حملونقل لجستیکی درست کنند که توان رقابت با بازار جهانی را داشته باشد.
او افزود: ترکیه همین کار را کرد و امروز ناوگان این کشور در سراسر جهان در حال حرکت است.
سلام
اگر محاسبات فوق را ملاك بگيريم متوسط نرخ فوق حدود 200 تومان به ازاي هر تن كيلومتر مي باشد.
متوسط نرخ هاي جاده اي ايران حدود 90 تومان مي باشد.
يعني كرايه خارجي حدود 2.2 برابر ايران است
از طرف ديگر نرخ مصرف گازوئيل در ايران حدود يك دهم قيمت خارجي است
كجاي كار عيب دارد؟
با سلام خدمت آقای نادری
درست است که در ایران حقوق و دستمزد و قیمت سوخت پایین تر از اروپا و امریکاست
اما قیمت کشنده و کامیون به عنوان سرمایه گذاری اولیه بین ۳۷/۵ تا ۵۵ درصد در مدل های مشابه گران تر از قیمت در اروپا ، امریکا ، شرق آسیا است
قیمت لاستیک و قطعات یدکی از ۹۵ تا ۱۳۵ درصد گرانتر از اروپا و امریکا است
و متوسط کرایه ای که فرمودید برای تمام کلاس های بارگیر کشور است ، اگر با توجه به کلاس بندی نرخ های حمل را بررسی کنیم می بینیم که متوسط نرخ حمل انواع کشنده حدود ۷۰ تومان در تن کیلومتر می باشد این یعنی فقط و فقط تامین هزینه فارغ از در آمد
با سلام خدمت آقای نادری
آیا خرید کشنده کشنده با ارزش 511.000.000تومان توجیه اقتصادی دارد؟
کمی حساب و کتاب!!!
متوسط ارزش کشنده در اروپا 73.000یورو
هزینه گمرک و واردات( تعرفه گمرک،ارزش افزوده،سهم هلال احمر،سهم استاندارد،حق بندرگاه،کرایه حمل ) 40% برابر 29.200 یورو
متوسط قیمت بارگیر در کشور 19.000 یورو
ارزش هر یورو 4.213تومان(3/11/95)
ارزش متوسط کشنده با بارگیر
511.000.000تومان
سود سالانه بانکی91.980.000 تومان
حقوق شوفر سالانه36.000.000تومان
بیمه ها 14.000.000تومان
لاستیک سالانه 17.000.000تومان
تعمیر و نگهداری سالانه 20.000.00تومان
سوخت 30%برای 120هزار کارکرد
11.000.000تومان
15 ساله از رده خارج شود
سالانه 35.000.000از ارزش کاسته میشود
جع در امد لازم برای پوشش هزینه ها سالانه
224.980.000تومان بر 12 ماه
درامد ماهانه 18.750.000تومان!
الان یک کشنده در ماه با متوسط کارکرد دوسر بار 10.000کیلومتر چقدر در امد دارد؟
مسئولان امر قبل از بوجود اوردن توجیه اقتصادی از رانندگان توقع سرمایه گذاری دارند !
https://t.me/truck_trailer_driver/2407