◄ بلاتکلیفی رانندگان شرکتها و صاحبان کالا در عقد قراردادهای بینالمللی
حملونقل بینالمللی از طوفان ارزی در امان نماند و مانند دیگر شاخههای اقتصادی کشور، حتی بیشتر دچار بحران شده است.قراردادهای از پیش منعقدشده با صاحبان کالاهای خارجی، افرایش آنی عوارض ارزی به ریال، دریافت ترخیصیههای کشتیرانی همه و همه باعث شدند تا این مجموعه دچار آسیب و چالش جدیتری شود.
عضو اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی همزمان با افزایش نوسانات نرخ ارز در کشور، گفت: ترانزیت کشور بیش از گذشته به حمایت دولتمردان نیازمنداست.
ابراهیم عطایی در گفتوگو با خبرنگار تین نیوز بابیان اینکه حملونقل بینالمللی از طوفان ارزی در امان نماند و مانند دیگر شاخههای اقتصادی کشور، حتی بیشتر دچار بحران شده است، گفت: قراردادهای از پیش منعقدشده با صاحبان کالاهای خارجی، افزایش آنی عوارض ارزی به ریال، دریافت ترخیصیههای کشتیرانی همه و همه باعث شدند تا این مجموعه دچار آسیب و چالش جدیتری شود.
وی ادامه داد: البته مسئولین بانک مرکزی از همان روزهای اول طی دستورالعملهایی به انجمنهای صنفی و وزارت راه قصد کنترل و مهار این بحران را داشتند اما متاسفانه علیرغم راهکارهای پیشنهادی از طرف این انجمنها تاکنون موفق به اجرای آن نشدند و رانندگان، شرکتها و صاحبان کالا را در بلاتکلیفی جهت عقدقراردهای حملونقلی به سر میبرند.
عطایی گفت :افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کرایه حمل، افزایش کرایه حمل کشتیها به خاطر تحریمها، همه و همه دستبهدست هم دادند تا بخش حملونقل بینالمللی و ترانزیت کشور دچار نابسامانی شده و از مسیر خارج شود.
او این راهم گفت که به نظر میرسد دولتمردان ما در این شرایط باید با بخش خصوصی یک هدف مشترک را دنبال کنند تا ضمن ثبات و امنیت، حمل نقل بینالمللی و ترانزیت را بهسوی اهداف بلندتری سوق دهند.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی خراسان دورخیز کشورهای همسایه خصوصا ترکمنستان جهت خروج ایران از مسیر ترانزیت با افزایش عوارض یکطرفه و بهانهتراشیهای گوناگون، بر این بحران دامن زده است.
وی گفت: همسایگان به اهمیت ترانزیت پیبردهاند و به این نیز واقفاند که با سرمایهگذاری در این بخش علاوه بر مزایا دیگر به بهرهبرداریهای بلندمدت خواهند رسید. ولی ما میدانیم که هیچکدام از همسایگان ما موقعیت جغرافیایی خدادادی ما را ندارند و لازم است هر چه سریعتر از این فرصت استفاده کنیم.