◄ توقف نوسازی کامیونها، کشندهها و اتوبوسهای فرسوده در وزارت نفت
۸۲۴۰ دستگاه کامیون از رده خارج میشوند. ساسان کاظمینژاد، مدیر بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اعلام این خبر گفت: در طرح نوسازی ناوگان این کامیونها جایگزین خواهند شد.
۸۲۴۰ دستگاه کامیون از رده خارج میشوند. ساسان کاظمینژاد، مدیر بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با اعلام این خبر گفت: در طرح نوسازی ناوگان این کامیونها جایگزین خواهند شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از وزارت نفت، کاظمینژاد از توقف فرآیند نوسازی کامیونها، کشندهها و اتوبوسهای فرسوده در وزارت نفت خبر داد و اعلام کرد: براساس مصوبهای که ۲۰ خردادماه امسال از سوی سازمان برنامهوبودجه ابلاغ شد، اجرای طرح جایگزینی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ۱۰ تن با سن بالاتر از ۳۵ سال و طرح جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده دیزلی با اتوبوسهای پایه گازسوز که از سوی شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت دنبال میشد، به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذارشده است.
او بابیان اینکه براساس بند ۲۱ همین مصوبه، همه قراردادهای منعقدشده از قبل به قوت خود باقی میماند، ادامه داد: بهاینترتیب، برنامه جایگزینی ۸۲۴۰ کامیون و کشنده که قراردادهای آن پیشازاین منعقدشده است عملیاتی میشود و امیدواریم این قرارداد که بخشی از آنهم اجراشده تا پایان امسال بهطور کامل به اجرا درآید. همچنین در بخش جایگزینی اتوبوسهای فرسوده دیزلی ۲ قرارداد برای تأمین اتوبوسهای پایه گازسوز (جمعاً به تعداد ۱۰۴۴ دستگاه) امضاشده که این قراردادها در مرحله ابلاغ است و بهاینترتیب، بیش از هزار دستگاه اتوبوس پایه گازسوز نیز جایگزین اتوبوسهای دیزلی فرسوده خواهد شد.
مدیر بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت درباره واگذاری این ۲ طرح به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تصمیم اخیر دولت که سازوکار آن درحال تدوین است، این طرحها با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و ارائه تسهیلات به صاحبان وسایل نقلیه اجرایی خواهند شد.
کاظمینژاد درباره قراردادهایی که در قالب این طرح منعقدشده است، توضیح داد: شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در قراردادهایی با شرکتهای ماموت، آریادیزل و سایپادیزل برای جایگزینی به ترتیب ۵ هزار دستگاه، ۳۰۰ دستگاه و ۲۱۰۰ دستگاه کامیون و کشنده فرسوده توافق کرده بود که از این میان، ۱۸۰۰ دستگاه کامیون و کشنده موضوع قرارداد با ماموت جایگزین شده است و قراردادهای منعقدشده با سایپادیزل و آریادیزل هم در مرحله ارائه ضمانتنامه پیشپرداخت هستند؛ سه قرارداد هم در مراحل نهایی ابلاغ است که حجم آن ۸۴۰ دستگاه است.
او ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۷، تمام ۸۲۴۰ خودروی مورداشاره در این ۶ قرارداد جایگزین شود و به نوسازی سیستم حملونقل سنگین کشور کمک کنند.
اضافه شدن ۲۰۰ واگن باری جدید به ناوگان حملونقل ریلی
کاظمینژاد این نکته را هم یادآور شد که همه طرحهای بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت بهجز بخش حملونقل ریلی، طرحهایی از جنس جایگزینی است و ناوگان تنها درازای اسقاط خودروهای فرسوده، نوسازی میشود. مباحث توسعهای تنها در طرحهای قطار شهری و ریلی دنبال میشود، زیرا با توسعه این بخش، میزان تردد در حملونقل جادهای و همینطور مصرف سوخت کاهش مییابد.
به گفته او، در بخش حملونقل ریلی باید حدود ۷.۵میلیارد دلار سرمایه جذب شود که به این منظور، چهار قرارداد تأمین واگن باری به ترتیب با تعداد ۲۰۰، ۴۰۰، ۱۰۰ و ۸۰۰ دستگاه منعقدشده و ۲۰۰ واگن باری موضوع قرارداد نخست به ناوگان حملونقل ریلی افزودهشده است.
کاظمینژاد درباره طرح توسعه قطارهای شهری در هشت کلانشهر کشور، به امضای قراردادهای مرتبط بین سازمان مترو با شهرداریهای این کلانشهرها اشاره کرد و درباره اجرای همراه با تأخیر برخی طرحها گفت: کلید خوردن طرحهای ماده ۱۲ (طرحهایی که در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر اجرا میشوند) درگرو استقبال سرمایهگذار است. تا سرمایهگذار نباشد بهطورکلی طرح پیش نخواهد رفت. هماکنون بالغبر ۲۰ میلیارد دلار طرح در شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تعریفشده است که با تأمین سرمایه، فرآیند اجرای چنین طرحهایی که در کاهش مصرف سوخت در کشور نقشی بسزا دارند شتاب میگیرد.