◄ تفاهمنامه احداث ۱۷۴۵ کیلومتر آزادراه در دست اقدام است
در حال حاضر بیشتر جابهجایی و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بخش جادهای کشور انجام میشود که ۷۵درصد این جابهجایی از طریق شریانهای اصلی صورت میپذیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: به دنبال گسترش شبکه آزادراهی کشور، هماکنون تفاهمنامه احداث ۱۷۴۵کیلومتر آزادراه جدید در دست بررسی و اقدام است که معادل ۷۰درصد کل آزادراههای موجود در کشور محسوب میشود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، جلسه «نقد و بررسی عملکرد معاونت آزادراهها و نوآوری در روشهای احداث آزادراهها» با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون ساخت و توسعه آزادراهها، معاونان و مدیران شرکت ساخت و کارشناسان معاونت آزادراهها برگزار و گزارش عملکرد بخشهای مختلف این معاونت و راهکارهای مختلف در خصوص مسائل مرتبط با احداث آزادراهها در کشور ارائه شد.
در ابتدای این جلسه خیراله خادمی ضمن تاکید بر اهمیت شبکه جادهای کشور گفت: در حال حاضر بیشتر جابهجایی و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بخش جادهای کشور انجام میشود که ۷۵درصد این جابهجایی از طریق شریانهای اصلی صورت میپذیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به آمار ارائهشده گسترش شبکه آزادراهی کشور نهتنها در اقتصاد ملی و کاهش مصرف سوخت مفید است بلکه با کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی سفری آسوده و مطمئن برای هموطنان فراهم میکند.
وی میزان رشد جادههای موجود را با در نظر گرفتن رشد ترافیک کشور ناچیز دانست و اظهار کرد: با در نظر گرفتن کمبود اعتبارات عمرانی و رشد سریع ترافیک در کشور، روند احداث جادههای کشور با این رشد همخوانی ندارد و این امر نیازمند توجه بیشتری از سوی دولت است.
خادمی تامین سرمایههای موردنیاز را چالش اساسی در گسترش شبکه آزادراهی دانست و خاطرنشان کرد: با کاهش تخصیص اعتبارات نقدی و استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی برای طرحهای عمرانی، روند اجرای عملیات نسبت به گذشته کند شده که حضور بخش خصوصی در کنار دولت بخشی از این مشکلات را حل کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی مطالعات پیش از اجرا را در بهینه کردن هزینههای یک پروژه مهم ارزیابی کرد و افزود: احداث آزادراهها براساس استانداردهای جهانی، نیازمند مطالعات گسترده پیش از آغاز عملیات اجرایی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بیان داشت: مطالعات بستر اجرای یک پروژه بهحساب میآید و با تکیهبر آن میتوان بهترین روش اجرا با کمترین هزینه و بیشترین سرعت را انتخاب کرد که این امر علاوه بر صرفهجویی در هزینهها و زمان به افزایش کیفیت اجرای پروژه نیز کمک خواهد کرد.
خادمی استفاده از روشهای نوین اجرا را علاوه بر کاهش هزینههای اجرایی در آزادراه موجب ارتقا کیفیت و افزایش طول عمر راه دانست.
وی نوآوری در اجرای انواع راه را بیش از کار مهندسی نتیجه ایدههای مهندسی معرفی کرد و گفت: شرایط فعلی مستلزم تغییر نگرش در اجرا است تا با بهرهمندی از تفکر نوین و بومیسازی فناوریهای روز دنیا از روشهای سنتی اجرا فاصله بگیریم.
خادمی در ادامه توضیح داد: به دنبال گسترش شبکه آزادراهی کشور، هماکنون ۱۷۴۵کیلومتر تفاهمنامه احداث آزادراه جدید به امضا رسیده که معادل ۷۰درصد کل آزادراههای موجود در کشور است.
از ابتدای سال جاری ۱۲۶ کیلومتر آزادراه آسفالت شده است
در ادامه این جلسه معاون ساخت و توسعه آزادراهها ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آزادراههای موجود گفت: در حال حاضر حدود ۲۲۱۷کیلومتر آزادراه در دست بهرهبرداری، ۲۲۱۵کیلومتر در دست احداث، ۷۴۰۰ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۷۴۵ کیلومتر در مرحله امضای تفاهمنامه قرار دارد.
سیدحسین میرشفیع افزود: پیشرفت فیزیکی ۱۳۵۰ کیلومتر از آزادراههای در دست اجرا بالای ۲۰ درصد است.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها ضمن تشریح اهداف سال ۱۳۹۷ گفت: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته مقرر بود روسازی۵۰۰ کیلومتر از آزادراهها تکمیل و ۲۸۰ کیلومتر نیز بهطور کامل به بهرهبرداری برسد. در حال حاضر با گذشته ششماه از ابتدای سال علیرغم عدم تخصیص منابع اعتباری، زیرسازی ۲۱۷کیلومتر انجامشده، ۱۷۰ کیلومتر اساس و زیراساس تکمیلشده و ۱۲۶کیلومتر نیز آسفالت شده است.
وی استقرار سیستم یکپارچه اخذ عوارض در آزادراهها را از دیگر دستاوردهای این معاونت برشمرد و گفت: پیشبینی میشود تا پایان سال جاری آزادراههای پرتردد کشور تحت پوشش این سیستم قرار گیرد.
در ادامه این جلسه بخشهای مختلف معاونت آزادراه به تشریح برنامهها و ارائه عملکرد پرداختند و در پایان نیز راهکارهای مناسب برای برونرفت از مشکلات مطرحشده در حوزههای مختلف مانند سرمایهگذاری، کنترل پروژه، مطالعات پیش از اجرا و... ارائه شد.