بازدید سایت : ۳۱۴۹۴
عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد:

◄ تحلیل تخصصی و همه‌جانبه تصادف کاشان-نطنز در کمیسیون ایمنی راه‌ها

تصادف پیشین مربوط به برخورد تانکر با اتوبوس در شهر سنندج که در مورخ ۹۷/۴/۲۰ به وقوع پیوست، بررسی‌های کارشناسی انجام‌گرفته است و فهرستی از اقدامات پیشنهادی برای ارتقای فرآیندهای موجود پیشنهاد گردیده که مراحل پایانی تدقیق و نهایی سازی آن‌ها ازجمله در خصوص ارتقای فرآیندهای کنترلی و نظارتی در حال طی شدن است که نتیجه آن متعاقب طرح در جلسات رسمی کمیسیون ایمنی راه‌ها تصمیم‌گیری خواهند شد.

تحلیل تخصصی و همه‌جانبه تصادف کاشان-نطنز در کمیسیون ایمنی راه‌ها
تین نیوز

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه ایمنی گفت: در پی اعلام نظر اولیه مبنی بر قصور عامل انسانی تصادف اتوبوس با تانکر سوخت که مقصر بودن راننده کشنده تانکر سوخت از سوی کارشناسان پلیس راهور، به‌طور رسمی اعلام شد، اما تهیه گزارش بررسی تخصصی و همه‌جانبه این سانحه تا روشن شدن زوایای مختلف آن در کمیسیون ایمنی راه‌ها انجام می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهران قربانی عضو هیات عامل نماینده این سازمان در امور ایمنی راه و حمل‌ونقل با اعلام این مطلب افزود: پس از بررسی سناریوهای مطرح در نحوه شکل‌گیری تصادف اتوبوس اسکانیا با کشنده تانکر سوخت که در مورخ ۹۷.۶.۲۶ در محور آزادراهی کاشان-نطنز به وقوع پیوست و منجر به کشته شدن ۱۹‌نفر و مصدوم شدن ۲۶‌نفر شد، نهایتا جمع‌بندی کارشناسان پلیس راهور بر قصور راننده کشنده تانکر در انحراف به چپ ناگهانی به‌عنوان علت تامه تصادف قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در گزارش کارشناسی تهیه‌شده، زنجیره شکل‌گیری این تصادف مورد بررسی قرارگرفته و جدا از علت تامه، به‌احتمال وجود خستگی راننده کشنده تانکر به علت ساعات رانندگی پیش از تصادف، با توجه به مسیرهای طی شده، اشاره‌شده است. در کنار شواهد و مستندات موجود، اظهارات افراد شاهد که به فاصله کمی از محل وقوع حادثه، در حین حرکت در آزادراه ناظر بر نحوه شکل‌گیری تصادف بوده‌اند در راستای تشخیص کارشناسان پلیس راهور در تعیین علت تامه تصادف است.

قربانی تصریح کرد: این تشخیص به‌عنوان تشخیص کارشناسی پلیس راهور تلقی می‌شود و طی مراحل رسیدگی قضایی، امکان طرح درخواست تجدیدنظر برای راننده کشنده تانکر و استفاده از امکان اخذ نظریه هیات‌های کارشناسان رسمی دادگستری وجود خواهد داشت.

نماینده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور ایمنی حمل‌ونقل با اشاره به فرایند معمول رسیدگی نهایی به‌تصادف یادشده و موارد مشابه گفت: در کنار مراحل یادشده، بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی بررسی و تهیه گزارش تخصصی این تصادف در کمیسیون ایمنی راه‌ها در دست انجام است و در مورد سایر موارد مشابه نیز، پس از وقوع تصادفات عمومی مهم و ازجمله تصادفات مربوط به اتوبوس‌ها، جدا از گزارش پلیس که از آن به گزارش و کروکی پلیس یاد می‌شود که ملاک بررسی‌های قضایی و اقدامات پرداخت خسارات و تعهدات بیمه‌ای است، گزارش دیگری و با ماهیت موشکافانه‌تر و تحلیلی در دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها به‌منظور شناسایی سایر عوامل غیرمستقیم و تاأثیرگذار تهیه می‌شود.

وی افزود: عمدتا مراحل بررسی و تهیه این‌گونه گزارشات تحلیلی زمان‌برتر است و مبنایی برای تغییرات در رویکردها، فرآیندها و دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های انجام امور ذی‌ربط در حوزه‌های مدیریت ایمنی، زیرساخت‌ها، ناوگان و رانندگان است. البته در بسیاری از کشورهای پیش‌رو در عرصه حمل‌ونقل مدت‌زمان به نتیجه رسیدن این‌گونه تحلیل‌ها ماه‌ها و حتی به بیش از یک‌سال نیز می‌رسد، لیکن عمدتا در ایران سعی بر آن است که حسب پیچیدگی و وضعیت تصادف، حتی‌الامکان در کم‌تر از سه ماه نتیجه این‌گونه تحلیل‌های تخصصی همه‌جانبه با رویکرد پیشگیرانه در حوزه جاده‌ای مشخص شود.

 قربانی با اشاره به مصادیق گزارش مشابه که نیازمند تحلیل در کمسیون ایمنی راه‌ها هستند، یادآور شد: به‌عنوان نمونه در تصادف پیشین مربوط به برخورد تانکر با اتوبوس در شهر سنندج که در مورخ ۹۷/۴/۲۰ به وقوع پیوست، بررسی‌های کارشناسی انجام‌گرفته است و فهرستی از اقدامات پیشنهادی برای ارتقای فرآیندهای موجود پیشنهاد شد که مراحل پایانی تدقیق و نهایی‌سازی آن‌ها ازجمله در خصوص ارتقای فرآیندهای کنترلی و نظارتی در حال طی شدن است که نتیجه آن متعاقب طرح در جلسات رسمی کمیسیون ایمنی راه‌ها تصمیم‌گیری خواهند شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.