شمال غرب کشور با جاده تنکابن قزوین به مازندران متصل میشود

تین نیوز | معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: با بهرهبرداری از پروژه راه ارتباطی در حال احداث تنکابن، الموت قزوین شمال غرب کشور به مازندران متصل میشود.
علی نبیان صبح امروز در بازدیدی که به همراه مدیران کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و مسئولان شهرستانی و نیز حضور مدیرکل راه و شهرسازی قزوین از جاده در حال احداث تنکابن الموت، قزوین داشت، اظهار داشت: پروژه راه ارتباطی تنکابن ـ قزوین از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به مازندران است و قرارداد آن اواخر سال 91 نهایی شد و بلافاصله عملیات اجرایی آن آغاز شد.
معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: از 181 کیلومتر کل طول مسیر جاده تنکابن، قزوین حدود 60 کیلومتر آن در مازندران و شهرستان تنکابن قرار دارد و در طرح اولیه آن 22 تونل طراحی شده بود که با توجه به بازبینیهایی که صورت گرفت اصلاحاتی در آن اعمال شد که تعداد تونلهای آن به هفت دستگاه تقلیل یافت و طول بزرگترین تونل آن 4 هزار و 200 متر است.
وی افزود: این پروژه همچنین 21 آبرو و 2 پل بزرگ دارد.
نبیان افزود: در بحث عملیات اجرایی، تملک اراضی انجام شده است اما در این گونه پروژهها معمولا به دلیل محیط طبیعی و اقلیم استان موانعی از نظر منابع طبیعی، زیستمحیطی و امور آب وجود دارد که ارزیابیهای زیست محیطی این پروژه تکمیل شده و توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.
این مقام مسئول اظهار داشت: امسال اعتبار این پروژه 100 میلیارد ریال است و حدود 4 هزار و 500 میلیارد ریال دیگر نیز از محل فروش سهام فولاد خوزستان به این پروژه اختصاص مییابد که بخشی از آن به مازندران و بخش دیگر آن به قزوین برای هزینه در این پروژه تعلق خواهد گرفت.
نبیان گفت: این پروژه برای مازندران بسیار مهم و اساسی است و علاوه بر اینکه استان ما را به شمال غرب کشور متصل میکند راه و دسترسی به استانهای مرکزی را نیز برای ما تسهیل خواهد کرد و در بحث کاستن بخش اعظمی از ترافیک مبادی ورودی و خروجی مازندران نیز این جاده موثر است.
وی افزود: با بهرهبرداری از این پروژه مهم فقط در سال نخست بهرهبرداری از آن پیشبینی شده که حدود 100 میلیون لیتر انرژی در مصرف سوخت صرفهجویی شود.
این مسئول اظهار داشت: بر اساس قرارداد این پروژه باید حدود سه ساله به بهرهبرداری برسد اما با توجه تعدادی از مسائل تا پایان سال 94 نمیتوان انتظار بهرهبرداری از آن را داشت.
وی افزود: این پروژه راه اصلی درجه یک محسوب میشود و از نظر مقایسهای با جاده چالوس تهران قابل مقایسه نیست و از نظر احداث بسیاری از مسائل فنی و مهندسی در آن در نظر گرفته شده است و به لحاظ بار ترافیکی مشکلی نخواهد داشت.