تعلل وزارت راه در ایمن سازی محل عبور یوزها
معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: قبول داریم تصادفات جادهای یوزپلنگها را میتوان کنترل کرد ولی نیاز خیلی جدی به همکاری وزارت راه داریم اما متأسفانه بهنظر میرسد وزارت راه اولویتی در حوزه محیطزیست ندارد. حمید ظهرابی در روز جهانی یوزپلنگ آسیایی در گفتوگو با ایسنا درباره تأثیر وضعیت جادهها بر افزایش تلفات یوز آسیایی اظهارکرد: یکی از اشکالات طرحهای راهسازی این است که آنها از ابتدا مطالعات زیستمحیطی نداشتند.
معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: قبول داریم تصادفات جادهای یوزپلنگها را میتوان کنترل کرد ولی نیاز خیلی جدی به همکاری وزارت راه داریم اما متأسفانه بهنظر میرسد وزارت راه اولویتی در حوزه محیطزیست ندارد. حمید ظهرابی در روز جهانی یوزپلنگ آسیایی در گفتوگو با ایسنا درباره تأثیر وضعیت جادهها بر افزایش تلفات یوز آسیایی اظهارکرد: یکی از اشکالات طرحهای راهسازی این است که آنها از ابتدا مطالعات زیستمحیطی نداشتند.
به گزارش تیننیوز به نقل از همشهری، در این شرایط منابعی در حوزه محیطزیست برای آنها پیشبینی نشده است. وی افزود: وزارت راه نهاد بیپولی نیست که برای فنسکشی یک محدوده ۱۰ کیلومتری دچار مشکل شود. بخش عمده طرحهای اجرا شده در گذشته پیوست زیستمحیطی نداشته یا ارزیابی زیستمحیطی آن دقیق انجام نشده است و به همین علت اکنون ما با این مسائل و مشکلات مواجه هستیم بنابراین لازم است ضرورت توجه به ضوابط زیستمحیطی و تأمین منابع مالی برای آنها در طرحها مورد توجه قرار گیرد.
ظهرابی با بیان اینکه ما هزاران کیلومتر جاده در ایستگاه یوز داریم، گفت: سازمان حفاظت محیطزیست بهدلیل کمبود اعتبارات نمیتواند با فنسکشی این جادهها را برای عبور یوزها ایمن کند. با وجود این، در یک نقطه حدودا ۱۶ کیلومتری از عباسآباد تا دوراهی زیدر در منطقه خارتوران بیشترین تعداد تلفات یوز را داشتیم و در این محدوده شروع به فنسکشی کردیم. وی خاطرنشان کرد: ابتدا با وزارت راه و شهرسازی توافق کرده بودیم تا این نهاد فنسکشی کند اما این قدر تعلل کرد که خودمان مجبور به شروع این کار شدیم و در آخرین پیگیری انجام شده مشخص شد که پیمانکار، در 4کیلومتر از دوطرف جاده در حال فنسکشی است و حتی میلههای آن کاشته شده است. وی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگومیر یوزپلنگها، تصادفات جادهای است، اظهارکرد: ما 2 کار باید انجام دهیم؛ یکی خودداری از ساخت جاده در زیستگاههای حساس و دیگری ایمنسازی جادههای ساخته شده. لازم است ساخت زیرگذر برای عبور حیاتوحش، نصب تابلوها و ایجاد موانعی مثل فنس بهمنظور جلوگیری از ورود حیاتوحش به جادهها در دستور کار قرار گیرد.