◄ سهم کشورهای جهان سوم از تصادفات جادهای به 90 درصد رسید
نکته ناراحتکننده این گزارش آنجاست که نشان میدهد 90 درصد تلفات جادهای سهم کشورهای جهان سوم و کمتر توسعهیافته است؛ موضوعی که بارها از سوی کارشناسان مطرحشده است و نشان میدهد ایمنی با توسعهیافتگی رابطهای مستقیم دارد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز سازمان بهداشت جهانی در خصوص تصادفات جادهای در سال ۲۰۱۸گزارشی را ارائه کرده است.
بر اساس اعلام این سازمان هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان کشته میشود.
این گزارش میافزاید که بهعنوان هشتمین عامل مرگومیر درجهان، سالانه تصادفات جادهای باعث مرگ ۱.۳۵ میلیون انسان میشود.
بر اساس طبقهبندی انجام شده ۲۸درصد از کشتهها موتورسوار، ۲۳درصد عابر پیاده و ۳درصد دوچرخهسوار هستند.
در این گزارش طبقهبندیای نیز در خصوص سن فوتیها انجام شده است که در آن نشان میدهد تصادفات جادهای قاتل شماره یک جوانان بین گروه سنی 5 تا 29 ساله است.
نکته ناراحتکننده این گزارش آنجاست که نشان میدهد 90 درصد تلفات جادهای سهم کشورهای جهان سوم و کمتر توسعهیافته است؛ موضوعی که بارها از سوی کارشناسان مطرحشده است و نشان میدهد ایمنی با توسعهیافتگی رابطهای مستقیم دارد.
محمد بخارایی رئیس هیئتمدیره جمعیت ایمنی راهها پیشتر اعلام کرده بود که بالغبر 16هزار کشته و بیش از 300هزار مجروح در سوانح رانندگی در ایران داریم که بیشترین آسیبها متوجه کودکان، موتورسواران و عابرین پیاده ای است که بیشتر سرپرست خانواده محسوب می شوند.
او گفته بود این مشکل یک عارضه و دغدغه بزرگ انسانی، اجتماعی و نگرانکننده است که ریشه در اقتصاد و سپس فرهنگ دارد.
هنوز جامعه، مردم، مسئولان و متصدیان ذیربط توجه جدی و اولویتدار به موضوع ایمنی ندارند و جبران خسارتهای ناشی از این پدیده برای کشور قطعاً بسیار سنگین و شاید امکانپذیر نباشد.
در این گزارش همچنین 26درصد تلفات جاده مربوط به عابر ین پیاده و دوچرخهسواران و 28درصد سهم موتورسواران است؛بر اساس این گزارش خسارات سالانه تصادفات جادهای 3 درصد تولید ناخالص داخلی GDP دنیا است که این رقم در ایران حدود 8درصد است.
در آخرین بخش این گزارش تلفات به ازای 100 هزار نفر در کشورها بدین شرح آمده است:
سهم سوئد به ازای هر 100هزار نفر تنها 2.49 است و هلند 2.81 و آلمان نیز 3.54 است که نشان میدهد کشورهای اروپایی در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جاده ای هستند.
این رقم در نیوزلندبه 5.74 میرسد و در ترکیه 8.85 و در آمریکا 10.04 است.
هم چنین در مصر 14.46 در هند 22.51 و در ایران به رقم ایران 30.32 و بعد از آن در زیمبابوه 75.02 میرسد.
اگرسیستم های ایمنی زیر در تمام خودرو های سبک و سنگین الزامی شود ، میزان تصادفات و مرگ در جاده ها بسیار کاهش مییابد.
۱-سیستم ضد واژگونی (esp)
۲-رادار نقطه کور جلو ، عقب ، جانبی
۳-سیستم هشدار خروج از خط
۴-سیستم ترمز خودکار (اضطراری)
اگر ۴ سیستم فوق در کنار بعضی از تست های استقامت سقف ، ستون ، شاسی و ... الزامی شود و خودرو ها الزام به اخذ سه ستاره ایمنی از شرکت های معتبر شوند ، میزان تصادفات و کشته ها بسیار کاهش مییابد!
(البته در هیچ کشوری تست خودرو در شرکت هایی مثل یوروانکاپ و اخذ حداقل ۳ ستاره الزامی نیست اما چون در ایران رقابت نیست ، باید الزامی گردد و حتی تست استقامت خودرو در هنگام چپ کردن هم باید انجام شود !!)