کاهش ۷۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در جاده های مجهز به دوربین کنترل متوسط سرعت
تین نیوز | پس از گذشت یك سال از نصب دوربین های كنترل متوسط جاده ای، آمار ها اطلاعات حاكی از كاهش 70 درصدی وقوع تصادفات منجر به فوت، كاهش 38 درصد تصادفات منجر به جرح و همچنین كاهش 23 درصدی تصادفات منجر به خسارت وسیله نقلیه در محور های مجهز به دوربین های كنترل سرعت متوسط دارد كه به نوبه خود باعث جلوگیری از كشته شدن تقریبی 12 نفر و مصدومیت 30 نفر از هموطنان مان شده است.
به گزارش تین نیوز از اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان کرمان، مسعود جمیلی كرمانی مدیر كل حمل ونقل و پایانه های استان كرمان با اعلام این خبر گفت: از جمله راهكارهای موثر و كارا در جهت كنترل سرعت در محدوده ایمن و مجاز با استفاده از سامانه های هوشمند كنترل ترافیك است كه ضمن استفاده كمینه از نیروی انسانی، بیشترین كنترل را بر سرعت های غیر مجاز و حادثه ساز در طول راه ها تامین می كند و علاوه بر كنترل و ثبت سرعت لحظه ای خودرو در زمان عبور آن از محل دوربین، سرعت متوسط خودرو را در فاصله چندین كیلومتری بین دوربین های متوالی نیز محاسبه و اعلام می كند. متخلفین توسط عوامل پلیس
راه در محل پاسگاه و یا از طریق ارسال قبض به محل سكونت ایشان توسط اجراییات راهور ناجا اعمال قانون خواهند شد.
سید محمد میر حسینی رئیس اداره ایمنی و ترافیك این اداره كل در ادامه افزود: این سامانه در محور كرمان- ماهان(هفت باغ) برای اولین بار در راه های برون شهری حوزه وزارت راه و شهرسازی در سال 1390 مورد بهره برداری قرار گرفت و نتایج بسیار مثبت آن در كاهش تعداد و شدت تصادفات موجب گسترش نصب آن در سایر مقاطع و محورها در استان و همچنین سایر استانهای كشور شد.هم اكنون بیش از سیصد كیلومتر از راه های اصلی استان توسط اداره كل حمل ونقل و پایانه ها مجهز به اینگونه سامانه های هوشمند شده اند و برنامه ریزی برای تجهیز سیصد كیلومتردیگر راه های استان به این سامانه در سال جاری نیز در حال انجام
است.
میر حسینی تصریح كرد: ضمن ابراز خوشوقتی از اعلام عملكرد چشمگیر این سامانه نكته قابل توجه دیگر كه از محاسبات هزینه تصادفات و تلفات و مجروحین قابل اندازه گیری است، مبلغ هزینه های تصادفات مانند هزینه دیه، خسارت وارده به وسایل نقلیه و برخی هزینه های دیگر است كه از دیدگاه اقتصادی نیز توسعه این نوع سامانه های كنترل سرعت را با توجه به تحلیل هزینه-منفعت چه از دیدگاه دستگاههای اداری درگیر در موضوع و چه از دیدگاه عمومی توجیه پذیر می نماید.
وی خاطر نشان كرد: در حالی كه كلیه دستگاه های ذیربط در موضوع مانند ادارات كل حمل ونقل و پایانه ها، راه و شهرسازی، پلیس راه، اورژانس و... در حال هزینه و تلاش برای كاهش تصادفات در راه ها هستند از طرف دیگر منافع مستقیم و ریالی قابل توجه ماحصل كاهش دیه فوت و نقص عضو و همچنین كاهش خسارت وسایل نقلیه در بیمه شخص ثالث متوجه شركتهای بیمه گذار می شود كه در مقایسه با هزینه نصب و بهره برداری از این سامانه ها مبالغ قابل توجهی بوده و از دیدگاه سرمایه گذاری نیز نرخ بازگشت سرمایه كمتر از یك سال را عاید این شركت ها خواهد کرد.
وی افزود: ورود شركت های بیمه گذار چه به لحاظ مسایل انسانی و اخلاقی و چه از دیدگاه اقتصادی برای سرمایه گذاری در توسعه این نوع سامانه های هوشمند می تواند تاثیر بسیار مثبت در كاهش تصادفات، تلفات و مصدومین حوادث جاده ای از یك طرف و تضمین سود قابل توجه برای ایشان از دیدگاه اقتصادی داشته باشد.لذا فعال سازی شركت های بیمه گذاردر سرمایه گذاری و بهره برداری از سامانه های كنترل سرعت متوسط در راه های استان راهكار بهینه ای برای حل معضل تصادفات پیشنهاد می شود.