◄ خطر کمبود راننده ناوگان عمومی تا پنج سال آینده
اگر شرایط به همین طریق پیش برود در پنج سال آینده عملاً حملونقل عمومی با کمبود راننده مواجه و فلج خواهد شد.
یک فعال صنفی حملونقل مسافری جادهای گفت: سازمان تأمیناجتماعی برای متقاضیان جدید شغل رانندگی ناوگان عمومی، ۲۷ درصد کامل بدون کمک دولت نسبت به دریافت حق بیمه اقدام میکند که این اقدام موجب کاهش متقاضیان جدید برای ورود به این حرفه شده است.
به گزارش تین نیوز، محسن رجبی در گفتوگو با این شبکه خبری، اظهار کرد: اگر شرایط به همین صورت پیش برود در پنج سال آینده عملاً حملونقل عمومی با کمبود راننده مواجه و فلج خواهد شد.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی ناوگان برون شهری مسافری شهریار افزود: در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ میزان حق بیمه رانندگان افزایش چشمگیری داشته است بهطوریکه رانندگان از پس پرداخت آن بر نمیآیند.
او تاکید کرد: همچنین ازشهریور ماه سال 97، سازمان تأمیناجتماعی برای متقاضیان جدید اشتغال در حرفه رانندگی، ۲۷ درصد کامل بدون کمک دولت اقدام به دریافت حق بیمه کرده و بدین خاطر میزان متقاضیان جدید رانندگی در سیستم حملونقل عمومی، کاهش یافته است.
این فعال صنفی پیشنهاد داد: در موضوع بیمه رانندگان نام کارفرما از فیش پرداختی حق بیمه تأمین اجتماعی حذف و به عنوان کارگر درج شود. چرا که رانندگان برونشهری بابت همین موضوع از داشتن حق مسکن، حق خواربار، حق اولاد، بن، سنوات خدمت و بیمه بیکاری محروم هستند.
رجبی اظهار کرد: طبق قانون ماده۱۳۱وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکلهای رانندگان جزو تشکلهای کارگری هستند و نام انجمن صنفیهای آنان، انجمن صنفی کارگری رانندگان است بنابراین اینکه در سیستم سازمان تامین اجتماعی بر روی فیشهای پرداختی رانندگان عبارت کارفرما حک شده، بابت فرار کسانی است که باید کل حق و حقوق آنان را پرداخت کنند.
اگر حتی بیمه رانندگان را مجانی هم شود به واسطه پیر شدن و رشد منفی جمعیت، ایران با کاهش راننده کامیون مواجه خواهد شد.
در ضمن با دیدگاه عامیانه هم به کمبود راننده کامیون در دهه آینده هم میتوان نگاه کرد.
با این دیدگاه که، نسل شیک پوش امروزی حاضر به انجام چنین کار مشقت بار و بدونه امکانات نخواهد بود.
نسل شیک پوش امروز نهایتا در آینده حاضر به فقط رانندگی تاکید میکنم فقط رانندگی با کامیونهای روز دنیا و با حقوق تعیین شده دلاری خواهد بود.
(توضیح این که رانندگان فعلی به غیر از رانندگی،مسئول تعمیرات ،تهیه بار،تهیه قطعات یدکی و....نیز هستند)
با مهارت یک تکنسین و نهایتا با حقوق کارگری بازنشته میشوند.
در حال حاضر این کمبود نیرو را میتوان در نیروی متخصص در تعمیرگاهای سنتی کامیون به وضوح دید.
به طوری که وقتی با مکانیک های سنتی قدیمی صحبت میکنیم بیان میکنند که نسل شیک پوش امروزی حاضر به کار کردن در تعمیرگاها نیستند. و تعمیرکاران با کمبود نیرو شدید مواجه هستند.
نهایتا استقبالی که برای این کار میکنند کار کردن در نمایندگی ها همراه با ساعت کاری مشخص و دورهای آموزشی شیک داخلی و خارجی.
در حال حاضر نشانه های کمبود راننده کامیون در دهه های آینده به وضوح پیداست.
سلام احسن برشما به یک مورد بسیار حیاتی ودقیق اشاره فرمودید شیک پوشان
گشتند نبود ،نگرد نیست
چاه کن همیشه ته چاهه