◄ مشکلات استفاده از سه راننده در اتوبوسهای بینشهری
استفاده از 2 راننده برای فعالیت در اتوبوسهای بینشهری کافی است.
یک فعال حمل و نقل جاده ای با انتقاد از طرح استفاده از سه راننده برای یک اتوبوس گفت: اگر دستورالعمل مربوط به استراحت رانندگان اتوبوس به درستی انجام شود نیازی به راننده سوم حتی در مسیرهای طولانی نیز، نیست.
به گزارش تین نیوز، مدت ها است که موضوع استفاده از سه راننده برای اتوبوسهای در برخی مسیرها برای مالکان اتوبوس مشکلاتی ایجاد کرده است زیرا نه تنها راننده سوم جای استراحت ندارد بلکه این امر منجر به افزایش هزینه برای صاحب ناوگان نیز میشود.
مرتضی مرادی یک فعال حمل و نقل جادهای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: رانندگان اتوبوس مشکلاتی در مورد ساعت کار و ساعت استراحت که توسط سامانه سپهتن محاسبه میشود، دارند.
این راننده اتوبوس افزود: مبنای کار این است که یک راننده درطول شبانهروز، 15 ساعت استراحت و 9 ساعت رانندگی کند.
مرادی در انتقاد از این طرح گفت: در گذشته و قبل از استفاده از سپهتن و زمانی که دفترچهها را در ایستگاه پلیس ثبت ساعت میکردیم بارها گفتیم که محاسبه در 24 ساعت شبانه روز مشکل دارد.
وی افزود: در آن زمان طرح پیشنهادی این بود که رانندگان در شبانهروز 8 ساعت رانندگی و 16 ساعت استراحت کنند اما مشروط بر اینکه، به ازای هرساعت رانندگی، مکلف به 2 ساعت استراحت باشند و پس از این 2 ساعت استراحت، سامانه آن یک ساعت رانندگی را از حساب کارکرد رانندگان حذف کند.
مرادی در این خصوص گفت: بهعنوان مثال اگر یک راننده مدت سه ساعت رانندگی کرده است باید 6 ساعت استراحت کند، اما پس از آن، چهار ساعت استراحت کند و اگر بخواهد مجدداً رانندگی کند، سامانه آن سه ساعت را از مدت کار وی حذف کرده و فقط یکساعت را لحاظ کند.
او تاکید کرد: اما اگر یک راننده اتوبوس هشت ساعت مدت کار مداوم داشته باشد قطعا نخواهد توانست قبل از پایان 16 ساعت استراحت، دوباره رانندگی کنند.
مرادی با تاکید بر اینکه 2 راننده برای فعالیت در اتوبوسهای بینشهری کافی است، اظهار کرد: با روش پیشنهادی میتوان مسیرهای طولانی را بدون مشکل و بدون دورزدن قانون، با 2 راننده پیمود، ضمن اینکه رانندگان تکلیف خود را با مدت زمان کار و استراحت خود میدانند.
وی در خصوص مزیتهای این اقدام گفت: تسهیل در محاسبه مدتزمان کار و استراحت رانندگان از مزایای انجام این کار است.