جادههای ایران استاندارد بینالمللی دارد
سالانه باید 4 درصد هزینه سرمایهگذاری جادهها، صرف نگهداری آن جاده شود.
معاون سابق راه روستایی گفت: سالانه باید 4 درصد هزینه سرمایه گذاری جاده ها، صرف نگهداری آن جاده شود، اما این رقم کمتر از 10 درصد از آن رقم 4 درصد است و رقمی که در سال اختصاص می یابد، خیلی کم است.
به گزارش تین نیوز، سیدحسین میرشفیع در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر سالانه 17 هزار نفر کشته و حدود 600 هزار مصدوم به دلیل تصادفات رانندگی داریم و کاهش این رقم عزم جدی را می طلبد.
وی با اشاره به اینکه سه عامل اصلی بروز حادثه «وسیله نقلیه»، «جاده» و «رفتار کاربر» است، گفت: 70 درصد بروز سوانح رانندگی مربوط به رفتار رانندگان است.
مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری گفت: راه های ما از نظر استاندارد مطابق استانداردهای بین المللی است و در آسیا دو کشور است که وضعیت جاده های آنها بهتر از جاده های ما است.
معاون سابق راه روستایی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم بخشندگی جاده ها افزایش یابد، گفت: نباید این گونه باشد که با اولین اشتباه راننده، مرگ در انتظارش باشد و جاده بخشنده را با رعایت اصول و زیرساخت های بین المللی داشته باشیم.
میرشفیع با اشاره به تصادفات در راه های روستایی گفت: راه های روستایی برای سرعت های بالا طراحی نشده اند، اما وقتی رانندگی با سرعت بالا در این جاده ها انجام می شود و شرایط هندسی راه قابلیت پشتیبانی از این سرعت را ندارد، تصادف رخ می دهد، به هر حال دید افقی ایمن و کافی در محورهای روستایی برای سرعت های پایین طراحی شده است.
وی گفت: طرح هندسی راه ها را دنبال می کنیم، آیین نامه ویژه ایمنی راه ها را داریم و برنامه ریزی کرده ایم استان هایی در زمینه طراحی های هندسی راه ها داشته باشیم و ممیزی ایمنی هم به خوبی دنبال می کنیم تا ضعف ایمنی جاده ها کاهش یابد.
معاون سابق راه روستایی تأکید کرد: در دوران بهره برداری از راه ها توجه به روسازی راه ها و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی مهم است.
وی گفت: سالانه باید 4 درصد هزینه سرمایه گذاری جاده ها، صرف نگهداری آن جاده شود، اما این رقم کمتر از 10 درصد آن 4 درصد است و رقمی که در سال اختصاص می یابد خیلی کم است و این احتمال افزایش سوانح رانندگی را ارتقاء می دهد.
معاون سابق راه روستایی گفت: کمبود منابع مالی برای نگهداری جاده ها مشکل اصلی ما است که در این حوزه باید دولت توجه خاص داشته باشد.
میرشفیع ادامه داد: در هفته ایمنی حمل و نقل که تا روز 30 آبان ادامه دارد، تصمیم گرفته شد، همکاری اجتماعی بخش های مختلف در این حوزه داشته باشیم و هر انجمنی متقبل شده است بخشی از کار را انجام دهد که انجمن خیرین راه و ترابری متولی بخش هماهنگی با علما و سازمان تبلیغات اسلامی شد.
مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری اظهار داشت: با همکاری وزارت آموزش و پرورش، جشنواره «جوان های راه» را در سطوح مختلف تحصیلی برگزار کردیم، آثار جمع آوری شد و آثار برتر در این حوزه معرفی خواهد شد.