بلیت اتوبوس و قطار نایاب شد؛ کرایه تاکسی تهران اصفهان؛ 3000000 تومان!
پس از نایاب شدن بلیت هواپیما در چند هفته اخیر، در روزهای گذشته پیدا کردن بلیت اتوبوس و قطار بین شهری هم به امری محال تبدیل شده است. در این بین رانندگان تاکسی هم دیگر حاضر نیستند که با هزینه ای کمتر از یک میلیون تومان بین نزدیک ترین شهرها هم مسافر جابه جا کنند.
پس از نایاب شدن بلیت هواپیما در چند هفته اخیر، در روزهای گذشته پیدا کردن بلیت اتوبوس و قطار بین شهری هم به امری محال تبدیل شده است. در این بین رانندگان تاکسی هم دیگر حاضر نیستند که با هزینه ای کمتر از یک میلیون تومان بین نزدیک ترین شهرها هم مسافر جابه جا کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، بررسی سایت های فروش بلیت وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری نشان می دهد که تا آخرین روز شهریور هیچ اتوبوسی در مسیرهای مختلف یافت نمی شود. البته پس از این تاریخ هم بلیتی برای نمایش وجود ندارد.
بررسی های میدانی حاکی از آن هستند که کمبود وسایل حمل و نقل عمومی ناشی از بسیج این وسایل برای سفر اربعین است. در این شرایط شهروندان ناچار به استفاده از خودروهای شخصی هستند. مسافران در صورت استفاده مشترک از این خودروها با افراد دیگر با هزینه بیش از دو برابری بلیت اتوبوس مواجه می شوند و در صورتی که بخواهند به تنهایی از خودروی شخصی استفاده کنند باید در بیشتر مسیرها بیش از یک میلیون تومان هزینه کنند.
البته در مواردی برای استان های جنوبی وضعیت نسبتا بهتر است و ممکن است برای نیمه دوم شهریور بتوان بلیت پیدا کرد. اما آنچه مشخص است در نیمه اول شهریور، افراد حتی اگر کار فوری داشته باشند، احتمالاً باید با پای پیاده مسافرت کنند که زودتر به مقصد خود برسند.
در مورد پروازهای داخلی نیز وضعیت بدتر است و حتی برای برخی مسیرهای پرتردد تا هفته اول مهر ماه نیز بلیتی وجود ندارد.
وسایل حمل و نقل عمومی به اربعین رفتند؛ بلیت اتوبوس نایاب شد
در حال حاضر کمبود ناوگان تمام ماجرا نیست و به نظر می رسد این بار بسیج وسایل حمل و نقل عمومی برای سفر به عراق در اربعین به کمبود و گرانی بلیت دامن زده است.
به نظر می رسد در این مدت ابوس های ناوگان اتوبوسرانی برخی کلان شهرها برای جابه جایی و ارائه خدمات به زائران به مرز عراق اعزام شده اند. موضوعی که حالا به کمبود بلیت دامن زده است.
اما در غیاب حمل و نقل عمومی بخشی از مردم ممکن است مجبور به استفاده از سواری برای رسیدن به مقصد خود باشند. گزارش میدانی از پایانه آزادی نشان می دهد خودروهای شخصی یا تاکسی برای مسیرهای رشت، همدان، سنندج ۳۵۰ هزار، ۳۰۰ هزار و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می کنند. اکثر راننده ها هم به این موضوع اشاره می کنند که تعاونی ماشین به اندازه کافی ندارد. این در حالی است که قیمت اتوبوس در این سه مسیر به ترتیب حدود ۱۴۰ هزار، ۱۵۷ هزار و ۲۱۸ هزار تومان است.
از طرف دیگر به نظر می رسد وضعیت در روزهای آخر هفته سخت تر هم شود. یکی از راننده ها می گوید: «امروز چون وسط هفته است اوضاع فرق دارد. آخر هفته ماشین کمتر است و قیمت ها بیشتر.».
اما در صورتی که بخواهید ماشین دربست بگیرید قیمت ها نجومی می شود. یک مسافر که می خواهد آخر هفته از اصفهان به تهران بیاید و سپس برگردد می گوید: بر خلاف هفته های قبل که روزی چند اتوبوس به تهران تردد می کرد، پنجشبه هفته جاری فقط یک اتوبوس برای تهران وجود دارد. برای برگشت هم یک تاکسی دربست برای مسیر فرودگاه امام خمینی تا اصفهان بیش از سه میلیون تومان پول می خواهد.
بررسی قیمت های تاکسی های اینترنتی هم نشان می دهد قیمت خودروی دربست در مسیرهای بین شهری بالای یک میلیون تومان است. برای مثال قیمت سفر با اسنپ به اصفهان نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به یزد نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. البته احتمالا این قیمت ها نیز متناسب با روزهای تعطیل تغییر می کند.
وضعیت نابسامان ناوگان حمل و نقل عمومی
عموما در فصل تابستان به دلیل پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در مسیرهای پرتردد، متقاضیان سفرهای هوایی با کمبود بلیت مواجه می شوند.
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در اردیبهشت امسال در یک نشست خبری گفته بود که نیاز صنعت هوایی ایران با توجه به تعداد فرودگاه و اقلیم و جمعیت ۸۰ میلیون نفری، ۵۵۰ فروند هواپیما برای پروازهای کوتاه برد، میان برد و بلندبرد است، اما امروز حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در کشور وجود دارد. او همچنین از زمین گیری ۳۳۰ فروند هواپیما خبر داده و گفته بود که ۶۸ فروند کمتر از این هواپیماها کمتر از ۱۰ سال و ۳۹ فروند بین ۲ تا ۵ سال عمر دارند که زمین گیر شده اند.
وضعیت اتوبوس های بین شهری هم تعریفی ندارد و آن طور که رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری به ایسنا گفته به دلیل کمبود اتوبوس، به جز مقصد شهرهای زیارتی، بلیت برای سراسر ایران در مقایسه با دو سال گذشته سرویس کمتر شده است. بر این اساس تعداد ثبت سرویس هایی که به اقصی نقاط کشور داشتیم، دو سال پیش حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس سالانه بوده و اکنون به ۶۵۰۰ دستگاه رسیده، به همین دلیل در تمام شهرها سرویس کمتر شده است.
در مورد قطار هم وضعیت مشابهی حاکم است، طوری که در خرداد ماه مدیرعامل شرکت راه آهن به ایرنا گفت که واگن های مسافری در گردش از ۱۸۰۰ به ۱۲۰۰ واگن کاهش یافته است.
همچنین بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس به تازگی درباره وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی کشور منتشر کرده، اغلب کلانشهرها با بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجه اند. میزان فرسودگی اتوبوس ها در شهرهای کرج، اصفهان، قم و تبریز بالاتر از ۶۰ درصد است.