بازدید سایت : ۳۲۷۴۳

موضع حق به جانب ترکیه برای دریافت عوارض تلافی جویانه

تین نیوز | وزیر حمل و نقل، امور دریایی و ارتباطات ترکیه با دفاع از وضع عوارض سنگین برای کامیون‌های ایرانی که از مرز این کشور تردد می‌کنند، تاکید کرد هر دو طرف باید شرایط یکسانی داشته باشند.
 
 پایگاه اینترنتی تودیز زمان ترکیه نوشت: لطفی الوان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران تاکید کرد: ایران در این قضیه باید اصل برخورد متقابل که بر اساس آن شرایط یکسان برای کامیون‌هایی که از مرز ترکیه عبور می‌کنند باید برای کامیون‌هایی که از مرز ایران عبور می‌کنند اجرا شود را رعایت کند.
 
وی با اشاره به توافقات دو جانبه میان دو کشور در ارتباط با مقررات عوارض مرزی گفت: ایران چندین سال است که از کامیون‌های ترکیه ای هزینه فوق العاده ای دریافت می‌کند که خلاف این توافقات است. وی در ادامه افزود: ترکیه پیش از وضع این عوارض چندین بار به ایران هشدار داده بود اما به دلیل بی‌توجهی این کشور، اصل برخورد متقابل را اجرا کرد و عوارض مرزی برای کامیون‌های ایرانی وضع کرد که برابر با هزینه دریافتی از سوی ایران است.
 
بر اساس این گزارش، وزیر حمل و نقل ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه و ایران همسایگانی با روابط دوستانه و تجاری قوی هستند، خاطرنشان کرد ترکیه به روابط میان دو کشور اهمیت می‌دهد و انتظار دارد ایران نیز اصل برخورد متقابل را رعایت کند.
 
به گفته وی، در حال حاضر برخی از کامیون‌های ترکیه ای از مرز گرجستان عبور می‌کنند با اینهمه کامیون‌های ترکیه ای با وجود عوارض ایران که بسیار بالا هستند همچنان از مرز دو کشور تردد دارند.
 
در حالیکه شمار کامیون‌های ایرانی که از مرز ترکیه عبور می‌کنند پس از تحولات اخیر کاهش یافته اما شمار کامیون‌های ترکیه ای عبوری از مسیر ایران تغییر نکرده است.
 
ترکیه هفته گذشته این عوارض را برای کامیون‌های ایرانی اعلام کرد تا ایران را وادار کند هزینه 750 دلاری را که از کامیون‌های ترکیه ای برای جبران قیمت سوخت ارزان‌تر ایرانی دریافت می‌کند کاهش دهد.
 
به دنبال اقدامات متقابل دو طرف، این هزینه اکنون برای هر دوی کامیون‌های ایرانی و ترکیه ای به 1500 دلار افزایش یافته است.
 
سفارت ایران در آنکارا بدنبال این اقدامات بیانیه مطبوعاتی را منتشر کرد که در آن تعدادی گزینه برای حل این بحران پیشنهاد شده بود.
 
در این بیانیه ایران تاکید کرد که اختلاف در عوارض مرزی دو کشور بر مبنای اختلاف در قیمت سوخت در ایران و ترکیه است. قیمتی که کامیون‌های ترکیه ای برای سوخت در ایران می‌پردازند 20 برابر ارزان‌تر از کشور خودشان است و ایران این هزینه را برای جبران اختلاف هزینه سوخت میان دو کشور دریافت می‌کند.
 
مسعود خوانساری، رییس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران چند روز پیش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بودسوخت ما ارزان است اما سوخت ترکیه علاوه بر قیمت واقعی، 100 درصد مالیات دارد به همین علت قاچاق سوخت به ترکیه از کشور ما تجارت سودآوری بوده است.
 
به گفته وی قیمت گازوئیل در ترکیه لیتری 7000 تومان و قیمت گازوئیل در ایران لیتری 250 تومان است. اگر قرار است بنزین در داخل کشور به قیمت یارانه‌ای به کامیون‌های ترک داده شود و مابه التفاوت این قیمت را نگیریم و کامیون‌های ما در ترکیه از سوخت 7000 تومانی استفاده کنند،‌ یعنی عملا به کامیون‌های ترکیه نیز یارانه می‌دهیم و سود سیستم حمل و مقل خودمان هم از بین می‌رود.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عامری

    عدم تخصص گرایی در کارهای دولتی خلاصه به بار نشست و حمل و نقل ایران که از مزیت های اساسی ایران است در گل نشست. متاسفیم از این مدیران بی تدبیر و بی برنامه. طبق اطلاعات واصله دولت ترکیه برای کامیونهای حامل بار ترانزیتی از ایران کمک مالی میکند تا به تعهدات بین المللی خود پاپیبند شده و وجیهه جهانی خود را در کشورهای منطقه ای برای بخش حمل و نقل خود نگه بدارد. حمل و نقل ما در حین نداشتن مدیران برنامه ای از فرسودگی ناوگان، بی اطلاعی رانندگان به مباحثروز حمل و نقلی، عدم وجود شرکتهای فوروادر قدرقدرت بار جابجایی گریهای کلان بین المللی رنج میبرد. حتی برای برخی موارد قوانینی نداریم که ما را همپای کشورهای در حال توسعه امروزی پیش ببرد.