بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای چند برابر ریلی است؟ | سهم ناچیز ریل و راه آهن در حمل و نقل کشور

​صنعت حمل ونقل بار یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان انرژی فسیلی است و به همین واسطه، همواره یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا و محیط زیست محسوب می شوند؛ اما همه شیوه های حمل ونقل، به یک اندازه آلودگی ندارند و بررسی مقایسه میزان مصرف سوخت به راحتی سبزترین شیوه حمل ونقل بار را مشخص می کند.

مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای چند برابر ریلی است؟ | سهم ناچیز ریل و راه آهن در حمل و نقل کشور
تین نیوز

صنعت حمل ونقل بار یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان انرژی فسیلی است و به همین واسطه، همواره یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا و محیط زیست محسوب می شوند؛ اما همه شیوه های حمل ونقل، به یک اندازه آلودگی ندارند و بررسی مقایسه میزان مصرف سوخت به راحتی سبزترین شیوه حمل ونقل بار را مشخص می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در خصوص آلایندگی شقوق حمل ونقل گفت: بررسی آمارهای شرکت راه آهن و مقایسه آن با آمار سازمان راهداری نشان می دهد که یک قطار با دو هزار تن بار، در هر کیلومتر هفت لیتر گازوئیل مصرف می کند که معادل ۳.۵ سی سی به ازای هر تن بار در هر کیلومتر است؛ اما این عدد برای یک کامیون ۱۸ چرخ با ۱۵ تن بار ۰.۵ لیتر است که معادل ۳۳.۳ سی سی به ازای هر تن در هر کیلومتر است.

سیدطه حسین مدنی با بیان اینکه طبق این آمار مصرف گازوئیل در حمل ونقل جاده ای ۹.۵ برابر حمل ونقل ریلی است، افزود: یکی از مزیت هایی که باعث شده برنامه های توسعه کشور بر حمل ونقل ریلی تأکید کند؛ مصرف سوخت کمتر آن نسبت به حمل ونقل جاده ای است.

او ادامه داد: باوجود اختلاف چشمگیر در مصرف سوخت حمل ونقل بار ریلی و جاده ای و علی رغم تأکید قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش سهم حمل ونقل ریلی بار به ۳۰ درصد، آخرین آمارها بیانگر سهم ناچیز ریل و راه آهن در حمل ونقل کشور است و نشان می دهد فقط ۸ درصد بار کشور توسط راه آهن جابجا می شود.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، آلودگی های زیست محیطی را یکی از شاخص های نشان دهنده ارجحیت حمل ونقل ریلی بر حمل ونقل جاده ای عنوان کرد و گفت: سوختن هر هزار لیتر گازوئیل حدود دو کیلو و ۶۰۰ گرم دی اکسید کربن وارد هوا می کند؛ این در حالی است که طبق آمار جهانی هزینه هر تن دی اکسید کربن بر محیط زیست و سلامت انسان ۱۹۰ دلار است بنابراین افزایش سهم حمل ونقل ریلی بار به ۳۰ درصد می توانست با کاهش چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تنی تولید دی اکسید کربن و کاهش حدوداً ۸۹۳ میلیون دلار (۴۵ هزار میلیارد تومان) هزینه های زیست محیطی همراه باشد.

سایش لاستیک های کامیون ها نقش مؤثری در آلودگی هوا دارد

آلایندگی سوخت در شیوه های حمل ونقل گرچه مشهودترین نماد آلایندگی آنهاست، اما داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، موضوع آلودگی سایشی ناشی از اصطکاک لاستیک و سایر قطعات متحرک در حمل ونقل جاده ای را نیز در تعیین میزان آلایندگی هر شیوه حمل ونقل مدنظر قرار می دهد.

گل علیزاده با بیان اینکه حمل ونقل ریلی در مقایسه با جاده ای با مصرف سوخت کمتر بار بیشتری را جابجا می کند؛ گفت: ما از هرگونه حمل ونقلی که بتواند ترافیک و مصرف سوخت را کاهش دهد استقبال می کنیم.

او در خصوص تأثیر نوع حمل ونقل در آلودگی هوای شهرهای کشور، گفت: برای کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه ای باید وابستگی به مصرف سوخت های فسیلی کمتر شود و حمل ونقل ریلی یکی از راه های کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی است که در مقایسه با حمل ونقل جاده ای، با مصرف سوخت کمتر بار بیشتری را جابجا می کند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر مصرف سوخت و انتشار بیشتر گازهای آلاینده در حمل ونقل جاده ای، آلودگی سایشی ناشی از سایش لاستیک و سایر قطعات متحرک کامیون ها نیز در آلودگی هوا نقش مؤثری دارند. همچنین کامیون ها در شرایط ترافیک و درجا کار کردن هم گازهای آلاینده زیادی منتشر می کنند.

گل علیزاده افزود: با توجه به این شرایط ما از هرگونه حمل ونقلی که بتواند ترافیک و مصرف سوخت را کاهش دهد استقبال می کنیم به خصوص در شرایطی که ناوگان حمل بار و مسافر جاده ای فرسوده است و میانگین سنی بالایی دارد.

استفاده هوشمند از ناوگان ریلی به حفاظت از محیط زیست کمک می کند

الناز کیوانی، مدیر دفتر اقتصاد و فناوری سازمان محیط زیست هم با تأکید بر اینکه حمل ونقل ریلی کمترین میزان آلایندگی را در مقایسه با سایر شقوق حمل ونقل دارد، می گوید: ارتقای بهره وری در صنعت حمل ونقل ریلی کشور با هدف کاهش تکیه بر حمل ونقل جاده ای الزامی است که بخشی از آن با اصلاح شیوه های مدیریتی و بخشی هم با استفاده از فناوری های نوین محقق می شود.

کیوانی با اشاره به اهمیت مقوله سبزسازی سیستم های حمل ونقل ریلی خاطرنشان کرد: در اینکه استفاده هدفمند و هوشمند از ناوگان حمل ونقل ریلی به حفظ ارزش های منابع محیط زیستی کمک می کند هیچ شکی نیست که البته میزان دقیق آن را تحلیل هزینه - فایده میان ایجاد و بهره برداری از حمل ونقل ریلی و جاده ای مشخص می کند.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    این همه مشکل اونوقت آقای وزیر میخواد بیاد رئیس جمهورم بشه