بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ نامه جمعی از متخصصان برجسته ایمنی ترافیک کشور به رئیس جمهور

جمعی از اساتید و متخصصین برجسته ایمنی ترافیک کشور در خصوص وضعیت ایمنی راه های کشور و در اولویت قرار گرفتن موضوع ایمنی ترافیک و کاهش تلفات و جراحات ناشی از تصادفات در برنامه های اجرایی دولت چهاردهم به مسعود پزشکیان؛ رییس جمهور نامه نوشتند.

نامه جمعی از متخصصان برجسته ایمنی ترافیک کشور به رئیس جمهور
تین نیوز |

جمعی از اساتید و متخصصین برجسته ایمنی ترافیک کشور در خصوص وضعیت ایمنی راه های کشور و در اولویت قرار گرفتن موضوع ایمنی ترافیک و کاهش تلفات و جراحات ناشی از تصادفات در برنامه های اجرایی دولت چهاردهم به مسعود پزشکیان؛ رییس جمهور نامه نوشتند.

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام،

کسب رای اعتماد مردم در چهاردهمین دوره‎ی انتخابات ریاست جمهوری را به جنابعالی تبریک می گوییم. امیدواریم با استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان در راستای اعتلای ایران اسلامی موفق و پیروز باشید.

یکی از دغدغه های جدی که متوجه جامعه ایران می باشد آمار بالای تصادفات و تلفات و جراحات ناشی از آن است ( براساس آمار پزشکی قانونی کشور در سال 1402، 20045 نفر فوت و 391069 نفر بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده اند)که تبعات اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و فرهنگی زیادی را به قشرهای مختلف جامعه تحمیل می نماید، به عنوان جمعی از متخصصین و کارشناسان فعال در حوزه ایمنی ترافیک معتقدیم دولت چهاردهم باید راهکارهای مناسب و مبتنی بر علم روز دنیا را برای این معضل بزرگ، اجرایی نماید.

در همین راستا و با لحاظ اینکه موضوع مذکور چند بعدی است و باید سازمانها و ارگانهای مختلف همکاری نمایند و با درنظر گرفتن همه ظرفیت های قانونی و تکالیف موجود از جمله سیاست های کلی نظام و قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، خواهشمندیم تا جهت ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات و جراحات ناشی از آن که امید به زندگی و شور اجتماعی را قطعاً بوجود خواهد آورد،  موارد پیشنهادی زیر در امور اجرایی دولت چهارم مدنظر قرار گیرد.

  • در نظر گرفتن هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تصادفات  و تأثیر آن بر اقتصاد کشور و حساس نمودن بخشهای مختلف نظام، دولت و جامعه به موضوع مذکور (براساس برآوردهای انجام شده سال 1402 هزینه میانگین هرتصادف فوتی تقریباً 214 میلیارد ریال و هر تصادف جرحی شدید تقریباً 190 میلیارد ریال بوده است)،
  • توجه به قانون احکام دائمی برنامه ­های توسعه کشور،  که دولت را ملزم به فراهم کردن ساز و کارهای قانونی به ­منظور کاهش سالانه ده درصد از میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی کرده است.
  • تدقیق، اولویت بندی و اجرایی نمودن برنامه عملیاتی ایمنی راهها،
  • پیاده سازی رویکرد سیستم ایمن و تمرکز بر 5 رکن مدیریت ایمنی در ایمنی راه های کشور،
  • فعال شدن شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی ترافیک و کمیسیون ایمنی راه ها به صورت کاملاً موثر و اجرایی با استفاده از هم اندیشی متخصصین و صاحبنظران ایمنی ترافیک  از سراسر دانشگاه های کشور و درنظر گرفتن پایش مناسب برای اجرایی شدن مصوبات آن در کشور،
  • تقویت روح پاسخ­گویی، مسئولیت­ پذیری و اشتراک مساعی و منابع، در عالی­ترین سطح ممکن در میان همه­ سازمانها و نهادهای ذی­ربط با استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی در اختیار، تشکیل جلسات منظم و مؤثر کمیسیون ایمنی راههای کشور ، پیگیری مصوبات و زمینه­ سازی برای سیاست­گذاری یکپارچه و طراحی اجرای برنامه ­های مؤثر ابتکاری بصورت مشترک بین دستگاهها،
  • در نظر گرفتن ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بویژه در خصوص ایمنی ترافیک،
  • توجه  و اهتمام ویژه وزرای محترم راه و شهرسازی، کشور، صمت و بهداشت درمان و آموزش پزشکی به موضوع ایمنی ترافیک و انتخاب و گزینش این وزرا با لحاظ برنامه مرتبط با موضوع ارتقای ایمنی ترافیک
  • فعال کردن ظرفیتهای لازم از جمله ظرفیتهای مشارکت بخش خصوصی، بیمه­ ها، جرایم ترافیکی و سایر منابع مالی، به ­منظور تخصیص بهینه منابع و اعتبارات به منظور اجرای سیاستها و برنامه­ های ارتقای ایمنی راه ها،
  • تقویت نقش سازمانهای مردم­ نهاد و همچنین رسانه ­های جمعی و بهره­مندی از نقش بالقوه آنان در افزایش مطالبه­ گری و حمایتهای مردمی،
  • برقراری دسترسی آزاد به اطلاعات مرتبط با ایمنی راهها مطابق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، با هدف بهره­ مندی شبکه نخبگان کشور و جلب مشارکت آنها در کمک به سیاست­گذاری و تصمیم­ گیری صحیح مبتنی بر شواهد علمی به­ جای تصمیمات خلق­ الساعه فاقد بنیان­ های علمی،
  • توجه ویژه به برنامه های فرهنگی و رفتار ایمنی ترافیک در مدارس و دانشگاه ها،
  • تخصیص بودجه لازم به راهکارهای مرتبط با عامل انسانی (مهمترین دلیل تصادف ترافیکی)،

در پایان ضمن تبریک مجدد به شما و مردم شریف ایران و آمادگی برای برگزاری جلسه همفکری و کمک به دولت محترم، امید داریم که مجموعه اقدامات دولت چهاردهم در ایمنی ترافیک موجب کاهش تصادفات و تلفات و جراحات ناشی از آن در کشور شود و ایرانی آباد و سرزنده را شاهد باشیم.

اسامی متخصصین به ترتیب الفبا:

  • مرتضی اسدامرجی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
  • کیوان آقابیک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
  • امین میرزا بروجردیان عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
  • حمیدرضا بهنود عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
  • شهاب حسن پور عضو هیأت علمی دانشگاه آیت اله بروجردی
  • سینا شیخ الاسلامی دکترا و متخصص ایمنی ترافیک
  • عباس شیخ فرد  دکترا و متخصص ایمنی ترافیک
  • سینا صاحبی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
  • محسن فلاح زواره عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی
  • ابوالفضل محمدزاده مقدم عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
  • حمید میرزاحسین عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
  • نوید ندیمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیمی پاسخ

    نبودن ویا کمبودتابلوها ی راهنمایی ورانندگی وچراغ هشدار وخطر،عدم خط کشی ولاین بندی وخطوط جاده ای منظم و همیشه ،عدم نظارت مهندس ناظر هنگام آسفالت ریزی،وموج دار ودست انداز دارشدن جاده، گذاشتن نیوجرسی بتی دراتوبانها بجای گاردریل از عوامل شدت تصادف ،....

  • ناشناس پاسخ

    علاوه بر بهسازی جاده ها رفتار رانندگی مردم که به شدت افسارگسیخته و ناهنجار وخطرناک شده باید کنترل و قانون در موردشان اجرا شود از رانندگی پر خطر کاهش یابد .بسباری از جاها پلیس نیست یا از ترس کاری نمی کند چون بعضی از مردم کلا قانونشکن شده اند