بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

گشت نامحسوس مرگ در محور ترانزیتی / جاده ای که هر ۴ روز یکبار عزادار شد

گشت نامحسوس مرگ در محور ترانزیتی / جاده ای که هر ۴ روز یکبار عزادار شد

تین نیوز | بهره برداری از چهارخطه ازنا - اراک به عنوان یکی از حادثه خیزترین جاده های لرستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است؛ جاده ای که در آن طی یک ماه اخیر ۸ نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند تا مرگ در این محور ترانزیتی گشت نامحسوس داشته باشد.
 
محورهای ارتباطی استاندارد و دارای کیفیت علاوه بر کاهش تلفات انسانی یکی از مهمترین زیر ساخت های توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می شوند.
 
با توجه به قرار داشتن منطقه ویژه اقتصادی لرستان و گمرک در شهرستان ازنا که این روزها مسیر توسعه و شکوفایی را طی می کند ایجاد محورهای ارتباطی ایمن زمینه رونق اقتصادی این شهرستان را بیش از پیش فراهم می کند.
 
اما در این میان جاده ازنا - اراک در ابتدا با هدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعد ها به دلایل مختلف از جمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است به گونه ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین هستند.
 
در این راستا پیش از این در گزارشهای متعددی خواستار تسریع در تکمیل طرح چهارخطه این محور ارتباطی شد؛ موضوعی که موجب بازدید استاندار لرستان از محل اجرای پروژه و جلسه ویژه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برای رفع مشکل شد تا وعده هایی برای تسریع در روند کار از سوی این مسئولان داده شود.
 
کاهش زمان سفر از مزایای این جاده است
یکی از رانندگان خودروهای سنگین با بیان اینکه مسیر اراک به خوزستان را طی می کند بیان داشت: کاهش زمان سفر و نداشتن گردنه های صعب العبور باعث می شود که این محور را انتخاب کنیم.
 
وی با بیان اینکه دو طرفه بودن جاده و عرض کم آن باعث بروز تصادفات فراوانی در این محور می شود افزود: بنده طی سالیانی که در این جاده تردد می کنم بارها شاهد تصادفات مرگبار در این جاده بوده ام.
 
وی با بیان اینکه بارها وعده چهار بانده شدن این محور به ما داده شده است عنوان کرد: اما طی سالیان اخیر هیچ تغییری در این جاده انجام نشده و فقط برخی از نقاط بسیار خطرناک آن اصلاح شده است.
 
وعده هایی که محقق نشد
یکی از شهروندان ازنایی نیز با بیان اینکه جاده ازنا - اراک پر ترددترین محور این شهرستان است افزود: متاسفانه در شهرستان ازنا خانواده های بسیاری از حوادث این جاده مصیبت دیده اند.
 
لک با بیان اینکه بیش از سه سال از آغاز احداث باند دوم این محور می گذرد افزود: طی یک ماه گذشته هشت تن در این جاده جان خود را از دست داده اند.
 
این شهروند با اشاره به وعده های مکرر مسئولین برای افتتاح این طرح یاد آور شد: بنا بود در هفته دولت سال جاری فاز اول این طرح به بهره برداری برسد که این وعده نیز محقق نشد.
 
فکری برای تکمیل چهار خطه ازنا - اراک شود
حجت الاسلام هراتی مطلق امام جمعه شهرستان ازنا نیز اظهار داشت:  جاده ازنا - اراک که در گذشته یک جاده محلی بود اکنون به جاده ای ترانزیتی و پر تردد تبدیل شده است.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه مدت زیادی است که در این جاده شاهد حوادث مرگبار و تاسف باری هستیم افزود: طی ۶ سال گذشته بیش از ۳۰ نفر در این جاده جان خود را از دست داده اند.
 
امام جمعه شهرستان ازنا ادامه داد: باید فکر عاجلی برای تکمیل چهار خطه این محور شود و مدیریت استان اعتبارات ویژه ای برای این پروژه در نظر بگیرد که بیش از این شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
 
فاز اول طرح ۷۰ درصد پیشرفت دارد
روح اله اسدالهی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ازنا اظهار داشت: محور ازنا - اراک مهمترین و پر ترافیک ترین محور شهرستان ازنا است که بیشترین تردد در این جاده ماشین های سنگین هستند.
 
وی با بیان اینکه احداث باند دوم این محور یک پروژه ملی - استانی است افزود: طول این محور ۸۰ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر از آن در شهرستان ازنا قرار دارد.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ازنا با اشاره به واگذاری دو قطعه از این جاده به طول ۱۵ کیلومتر به پیمانکار بیان داشت: این دوقطعه حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارند.
 
پیمانکار۲.۵ میلیارد مطالبات معوق دارد/ ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح نیاز اس
وی با بیان اینکه ۹ میلیارد تومان برای این دو قطعه اختصاص داده شده که متاسفانه تخصیص پیدا نکرده است افزود: پیمانکار طرح نیز ۲.۵ میلیارد تومان مطالبات معوق دارد که در صورت تامین اعتبار سرعت بیشتری می گیرد.
 
اسدالهی با بیان اینکه مشکلات خاصی از جمله تملک زمین و برودت هوای منطقه در روند اجرای این طرح وجود دارد تاکید کرد: اما مهمترین مشکل این طرح و اصلی ترین موضوع تامین اعتبار است.
 
وی با بیان اینکه برای تکمیل باند دوم محور ازنا - اراک در حوزه لرستان حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است خواستار پیگیری مسئولین استانی برای تامین اعتبار این طرح شد.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ازنا با بیان اینکه اقداماتی برای بهبود وضعیت این محور از جمله روکش آسفالت و خط کشی انجام شده است افزود: تا زمانی که باند دوم این جاده به بهره برداری نرسد این اقدامات موقتی و به صورت مسکن خواهند بود.
 
۱۵ کیلومتر ابتدایی تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد
اسد عبدالهی فرماندار شهرستان ازنا نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات شهرستان ازنا جاده ارتباطی ازنا – شازند است که متاسفانه در سالیان اخیر تصادفات ناگواری در این محور رخ داده است.
 
وی با اشاره به اینکه سه عامل موثر در تصادفات جاده، نیروی انسانی و وسیله نقلیه هستند افزود: فرض بر این است که در همه تصادفات جاده موثر بوده است.
 
فرماندار شهرستان ازنا با بیان اینکه پیمانکاری از گذشته در این جاده کار می کرده اما روند کار کند بوده است بیان داشت: با سفر اخیر استاندار به شهرستان ازنا ایشان تاکید داشتند که با توجه به حادثه خیز بودن این محور پروژه احداث باند دوم سرعت بگیرد.
 
وی با اشاره به  اختصاص اعتبار ویژه از محل اعتبارات تحرک بخشی و علاوه بر اعتبارات جاری و سالانه طرح افزود: در صورتی که شرایط جوی مناسب باشد ۱۵ کیلومتری ابتدای طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
 
باند دوم محور در حوزه لرستان تا سال ۹۴ به بهره برداری می رسد
عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جاده ازنا - اراک یکی از محور های پر تردد استان لرستان و مرکزی است که اکثر خودروهای سنگین به دلیل اقتصادی بودن از این محور عبور می کنند.
 
وی با اشاره به ترافیک و تردد سنگین این محور افزود: این جاده مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده و حوادث ناگواری در آن اتفاق افتاده است.
 
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمان آغاز مسئولیتم بارها برای تسریع در این طرح پیگیری کرده ام اما متاسفانه اعتبارات تخصیص یافته ناکافی است و شرکت پیمانکار مطالبات معوق دارد.
 
وی افزود: برای بهره برداری از ۲۰ کیلومتر ابتدایی باند دوم این محور تا شهر مومن آباد دستور وزیر را گرفته ایم که تا پایان سال ۹۳ به بهره برداری برسد و ۱۵ کیلومتر باقی مانده نیز برنامه ریزی شده که در اعتبارات سال ۹۴ در نظر گرفته شود.
 
۱.۳ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت/ اعتبارات جوابگوی نیاز طرح نیست
قائد رحمت با بیان اینکه با توجه به بازدید استاندار لرستان مبلغ یک میلیارد تومان از محل اعتبارات نقاط حادثه خیز به این طرح اختصاص داده شده افزود: مبلغ ۳۷۰ میلیون تومان نیز از محل ماده ۱۸۰ به طرح اختصاص داده شد و این رقم ها مضاف بر بودجه های جاری طرح است.
 
وی با اشاره به اینکه برای هر کیلومتر راه سازی حدود یک میلیارد تومان نیاز است تصریح کرد: مبلغ اختصاص یافته جوابگوی نیاز این طرح نیست اما امیدواریم سرعت بیشتری به آن بدهد.
 
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس افزود: در حوزه استان مرکزی هم به دنبال تعامل با مسئولین این استان هستیم که عملیات چهار خطه شدن این جاده در استان مرکزی نیز آغاز شود.
 
ازنا - شازند
به هر روی با توجه به اینکه این جاده تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است و با توجه به عبور و مرور بسیار خودروهای سنگین و ترانزیتی، تسریع در تکمیل این طرح که سه سال از آغار عملیات آن می گذرد ضروری به نظر می رسد.
 
گفتنی است از آغاز بهره برداری از باند اول این محور بارها شاهد تصادفات مرگبار در این جاده بوده ایم به گونه ای که بسیاری از خانواده های ازنایی در سوگ عزیزان خود نشسته اند و افتتاح این طرح تبدیل به یک مطالبه عمومی و جدی در شهرستان ازنا شده است.
 
امیدواریم با توجه به اولویت دولت یازدهم و مدیریت استان در اتمام پروژه های نیمه تمام، شاهد نگاه ویژه به  این طرح که از پیشرفت ۷۰ درصدی برخوردار است باشیم و این بار وعده اتمام باند دوم در حوزه لرستان طی سال ۹۴ محقق شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.