◄ آغاز عملیات اجرایی توزیع سوخت بر اساس پیمایش از اردیبهشت ۹۴
تین نیوز | معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آغاز طرح توزیع سوخت بر اساس پیمایش از اول اردیبهشت سال آینده به ناوگان جاده ای خبر داد و گفت: توزیع سوخت گازوییل بر اساس مستنداتی مانند بارنامه، صورت وضعیت و CMR صورت می گیرد که این مدارک اخذ و در اختیار شرکت نفت قرار خواهد گرفت.
شهرام آدم نژاد در آخرین نشست خبری خود در سال 93 در خصوص نتایج بدست آمده از نخستین همایش بین المللی سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای بر عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال 93 و سیاست های سازمان در خصوص توزیع سوخت بر اساس پیمایش اظهاراتی بیان داشت.
وی در ابتدا گفت: با برگزاری نخستین همایش سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای، ارتباط و تعاملی خوب میان تولیدکنندگان، صنعت و مصرف کنندگان سیستم های هوشمند جاده ای برقرار شد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: 1200 نفر در این همایش شرکت کردند که از 433 مقاله، 253 مقاله در قالب سخنرانی و پوستر در نشریه همایش به چاپ سید.
وی افزود: در همین راستا جامعه دانشگاهی استقبال خوبی از همایش انجام داد و 9 کارگاه آموزشی-تجربی در سالن های جداگانه به حضور 58 نفر از اساتید برجسته و فعال در سازمان های راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راهور و دانشگاه ها برگزار شد که در نهایت تمام مقالات در 9 نشریه تخصصی-علمی به چاپ خواهد رسید.
آدم نژاد با بیان اینکه بسیاری از حوزه های ITS بومی سازی شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله می تواند موجب اشتغال زایی و توسعه ITS در کشور شود.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به تعمیرات احتمالی در سال آینده گفت: سیستم های هوشمند WIN(توزین) در حال بررسی و شناسایی معادل و محل استقرار ناوگان جاده ای به منظور کنترل و اجازه عبور از مبدا هستیم.
وی افزود: بار غیر مجار قابل حمل از سوی ناوگان باری در جاده ها موجب آسیب و کاهش کیفیت رویه آسفالت جاده می شود.
تقسیم بندی تلفات ناشی از تصادفات
آدم نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به تقسیم بندی تلفات جاده ای به دو بخش برون شهری و درون شهری تصریح کرد: بر اساس بررسی های سازمان راهداری، تصادفات باید به ناحیه مسکونی و غیر مسکونی تقسیم شود زیرا با مدیریت سرعت در نواحی مسکونی با استفاده از سیستم های ITS احتمال بروز خطر و تلفات در این مناطق کاهش خواهد یافت.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به سیستم های ITS نصب شده تا پایان سال 93 یادآور شد: در مجموع، تعداد 400 دستگاه دوربین ثبت تخلفات در راه های کشور نصب شده است که بر اساس آن میانگین سرعت غیر مجاز 7 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته است. همچنین در سال آینده تمام شریان های کشور، بالغ بر 34 هزار کیلومتر به این دوربین ها مجهز خواهند شد.
وی در ادامه بیان داشت: از ابتدای سال تا هفته گذشته، 2 میلیون برگ جریمه به درب منزل متخلفان ارسال شده است.
آدرم نژاد با اشاره به تعداد سیستم های WIN نصب شده در سطح راه های کشور گفت: در سال جاری 18 دستگاه به بهره برداری خواهد رسید و سال آینده نیز شاهد نصب 35 دستگاه کنترل توزین و مدیریت آنها به صورت یکپارچه خواهیم بود.
وی افزود: روزانه 90 هزار تردد در خصوص حمل بار در کشور شکل می گیرد که با استفاده از سیستم WIN متخلفان و کامیون های با بار غیرمجاز در صورت شناسایی تخلیه و جریمه خواهند شد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به بخشنامه دولت در خصوص توزیع سوخت بر اساس پیمایش به خودروهای گازوئیل سوز اظهار داشت: تا شهریور سال 95 تمام ناوگان عمومی اعم از درون شهری و برون شهری با نصب دستگاه GPS به صورت یکپارچه پایش خواهند شد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اطلاعاتی اعم از میزان پیمایش و مسائل مرتبط را به شرکت نفت ارسال و در این صورت سوخت مورد نظر بر اساس پیمایش به فرد تعلق می گیرد.
اهداف و مشکلات پیش روی اجرای طرح توزیع سوخت بر اساس پیمایش
وی از شروع این پروژه در تاریخ یک اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت: توزیع سوخت گازوییل بر اساس مستنداتی مانند بارنامه، صورت وضعیت و CMR صورت می گیرد که این مدارک اخذ و در اختیار شرکت نفت قرار می گیرد.
آدم نژاد با اشاره به اهداف اجرای این پروژه بیان داشت: اقدام اول در جهت مشخص شدن میزان طبقه بندی و مصرف سوخت بود و گام بعدی عدم افزایش سوخت مصرفی نسبت به زمان فعلی است.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری آمادگی اعلام پایش های انجام شده بر روی ناوگان جاده ای را به صورت ماهانه و هفتگی دارد بیان داشت: طبق توافق صورت گرفته با شرکت نفت، عملکرد ناوگان جاده ای با یک ماه تاخیر به شرکت نفت ارسال می شود.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به مشکلات احتمالی در خصوص اجرای این طرح خاطرنشان کرد: پیش بینی شرایط اعتباری و کمک به رانندگان ناوگان از جمله کمک های ما برای فعالان این حوزه به شمار می رود. همچنین رانندگانی که از یک بارنامه چندبار استفاده کنند یا اصلا استفاده نکنند از دریافت سوخت منع خواهند شد.
وی همچنین با اشاره به صدور بارنامه های صوری یادآور شد: در سیستم آنلاین، فرد صادر کننده بارنامه شناسایی و تمامی هزینه ها، مالیات ها و عوارض از سوی وی باید پرداخت شود.
آدم نژاد در پایان گفت: درجا کار کردن خودرو و شرایط آب و هوایی در این سامانه در نظر گرفته شده است.
ضمن تشکز الز سایت تین نیوزدر خصوص اطلاع رسانی حرفه ای و زنده کردن اخبار حوزه حمل ونل جاده ای. مستحضرید که یکی از زمینه های اصلاع رسانی صحیح، در یک سایت خبری، ارائه باید ها و نبایدها است. آقای مهندس بایدها را گفتند و حالا اگه اجازه دهید در این روز روشن، نبایدها را هم روشن کنیم: ۱ - برگزاری همایش با هدف ارتقا ایمنی بوده است و این خوب است. اما آیا نباید در موارد ذیل دقت میکردیم: الف - منابع مالی سازمان راهداری، پول مردم است که یا از خزانه کشور و یا درصدی از زحمات. کارکرد قشر رحمت کش و شریف رانندگان است. آیا نباید این منابع را خراب نکرد؟ ب - اولویت صرف این منابع، ارتقا ایمنی همگانی عبور و مرور است. دقت فرمائید همگانی و عمومی. آیا نباید به این موضوع توجه شود. وقتی برای یک همایش عادی its، بیش از یک میلیارد تومان هزینه میکنیم، آیا نباید همه را ببینیم. دقت فرمائید، ایشان میگویند ۱۲۰۰ نفر شرکت کننده داشته ایم، من یکی از حاضرین در همایش بوده ام. واقعیت این است، که ای ۱۲۰۰ نفر مدعو، بیشترشان مقامات کشوری(استانداران –معاونین استاندار – فرمانداران - بخشداران - دهیاران و..) و لشکری(فرماندهان محترم نیروی انتضامی و ارتش)، نمایندگان محترم مجلس، شهرداری تهران و…همه و همه بودن که متاسفانه حتی ده درصدشان در همایش نیامدند. چهره ریاست محترم سازمان که از این ناهماهنگی، غافلگیر و ناراحت بود در تصاویر پیداست. خوب فرض کنیم همه می آمدند، آیا طرح سیتم حمل ونقل هوشمند راهها، در این همایش چه نتیجه ای برای سرورانی در این سطح داشت؟ واقعا نمیدونم چی بگم؟ ج - برگردیم به سالن همایش، که با حداکثر ۶۰۰ نفر شروع شد و هی آب رفت و هی آب رفت. اگر رقم کوچک ۱ میلیارد تومان(البته از دید آقایان کوچک است، چون از جیب مبارک هزینه نمیشه) را بر۶۰۰ نفر حاضرین تقسیم کنیم، میشه نفری ۵ر۱ میلیون تومان! یعنی هر شرکت کننده برای دو روز ۵ر۱ میلیون تومان هزینه همایشش شده که اگر ۲۰۰ هزار تومان براش در دو روز پول پذیرائی لحاظ بشه میمونه ۳ر۱ میلیون تومان. هزینه همایش ببینید به همین سادگی هزینه ها در میاد. خوب ما بابت این هزینه، در ارتقا ایمنی چی گیرمون اومده: از این ۶۰۰ نفر، بیش از ۳۰۰ نفرشون کارمند سازمان بودند. آیا در کل کشور، نیروی its سازمان و بخش خصوصی بیش از این تعداد است؟ نه نیست. تازه اگر لیست گواهینامه شرکت کنندگان همایش ملاحظه کنید، ۶۰ درصد آنها رشته های مالی - حسایداری - فیزیک و.. و. هستند. واقعا چه ربطی داره. آیا لشکر سیاهی باید سالن پر میکرد؟ مابقی هم دانشجویانی بودن که ضمن احترام بهشون، متاسفانه مقالات خیلی خوبی ندادند. چون این همایش، حتی همایش ملی هم نبود که انگیزه ای تو دانشگاه ایجاد کنه، دانشجویان و اساتید، بیان مقالات خوب بودن. پس اکثر مقالات شد، مقالات و پروزه های کلاسی دانشجویان. اگر شکی هست، بیائید و خودتون پراسدینگ و کتابچه مقالات را بررسی کنید. د - البته این همایش درآمدهایی ایجاد کرد، برای اونایی که مقاله دادن ۱ تا ۲ میلیون تومان پول داشت. کجای ایران و کجای دنیا به مقالات پول بیت المال میدن؟ خیلی ها عکسای قشنگ گرفتن یا وزیر، عکساشون رفت تو سایت، مصاحبه کردن، رزومه شون ارتقا دادن و… ۲ - البته همایش های دیگری هم با مبالغ میلیاردی توسط سازمان راهداری، انجام میشه تحت عنوان[…]. بررسی کنید که اعضا این[…] بیشرشون پیمانکاران و مشاوران طرف قراداد سازمان هستند و دارن از سازمان پول میگیرن. بعد برای تبلیغشون، همایش[…] میگذارن و پولشو یازم سازمان میده. و متاسفانه[…] بنظر میرسه سازمان مثل بانکی که نمیدونه این پولا را چطوری هزینه کنه و متسفانه کسی هم این موضوعات کنترل نمیکنه.
سلام یکی از مشکلات کشور ما، عدم توجه وارزش دهی به امور کارشناسی است. امور کارشناسی، یک راهبرد سرمایه ای است و همجون درس خواندن و مطالعه نباید در آن خساست داشت. بدون تعریف و تمجید، آقای مهندس بواسطه تلاش و کوششی که در سمتهای مختلف داشته اند و مردم داری و اخلاق حسنه شان، به واقع پذیرا و حامی ایده های نو بوده اند و به کیفی تر شدن بخش کارشناسی توجه کرده اند و این یک راهبرد سرمایه ای درست است. در این همایش، ایده های خوبی مطرح و زحمات زیادی برای خوب برگزاری کشیده شد، که نتیجه آن ارائه یک همایش آبرومند و در کلاس کشورمان بود. اگر عنوان همایش " ملی " نبود، ولی در اصل همایش ملی بود و همه دست اندرکاران و مسولین و مهندسین و دانشگاهیان حضور خوبی داشتند. که جای تشکر فراوان دارد. خوب هست قدر زحمات تلاشگران را بدانیم و کمی انصاف در قضاوت داشته باشیم.
با سلام وتشکر از جناب اقای ادم نژاد بدلیل نگاه علمی وعملی ایشان به مسله حمل ونقل جاده ای کشور
آقای آدم نژاد برای اتوبوسهایی که صرفا برای قاچاق سوخت و… برای دو سه نفر که انهم از خودشان هستند صورت وضعیت می گیرند و وارد جاده ها می شوند چه فکری کرده اید؟ چون مطابق این طرح این گونه اتوبوسها دارای پیمایش می باشند اما هدف از این پیمایش برای قاچاق سوخت می باشد؟
جناب محمد کاظم به اطلاع میرساند قاچاق سوخت پیشکش! قبل از أن به اصطلاح مدیرکل دفتر ایمنى وترافیک سازمان راهدارى باید چاره اى بیاندیشد و باک اضافى اتوبوسها را وادار به منفک نماید تا این باک اضافى تعادل اتوبوسها و استاندارد آنها را مختل نکند تا مسافران سالم به مقصد برسند … ولى متاسفانه نزدیک به دو سال مدیر کل آن دفتر آقاى جواد هدایتى هیچ کار به خصوصى در این زمینه انجام نداده اند