بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

راه اندازی سالن های مسافربری در ایستگاه راه آهن رازی خوی

تین نیوز | فرماندار خوی از راه اندازی سالنهای مسافربری در ایستگاه راه آهن رازی خوی تا دو ماه آینده خبر داد.
 
حسین سیوانی اصل شامگاه یکشنبه در جریان بازدید از ایستگاه راه آهن رازی خوی با اشاره به ظرفیتهای راه ریلی ایران به اروپا در مرز رازی خوی از ایجاد سالن های مسافری در ایستگاه رازی تا دو ماه آینده خبر داد و افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از 60 هزار تن انواع کالای غیرنفتی از طریق راه ریلی ایران به اروپا در مرز رازی این شهرستان ترانزیت شد.
 
وی بر لزوم ساماندهي هر چه سريعتر پايانه مرز رازي اين شهرستان در مرز ايران و تركيه تاكيد كرد و اظهار داشت: كمبودهای مرز رازی باید در کوتاه مدت با مطالعه و بازیابی مجدد به صورت فوری و سریع سازماندهی شده و در دراز مدت نیز اقدامات لازم جهت توسعه محوطه پایانه و گمرک با کار کارشناسی و تملک زمینهای اطراف مرز انجام شود.
 
فرماندار خوی خواستار پیگیری جدی در مورد مشکلات مربوط به مرز رازی شد و عنوان کرد: با توجه به تشکیل کارگروه مرز رازی بايد موارد مطروحه بصورت کامل در اولین جلسه این کارگروه مطرح و تصمیم های لازم نیز در این زمینه اتخاذ شود تا هر چه زودتر شاهد شكوفايي اين مرز باشيم.
 
سیوانی با اشاره به اينكه پایانه رازی خوی در مرز ایران و ترکیه پایانه مرزی بین المللی در آذربایجان غربی محسوب مي شود،‌ ادامه داد:‌اين مرز در توسعه صادرات و واردات از کشورمان نقش سازنده و مهمی داشته و باید با تخصیص اعتبارات لازم ساماندهی شود .
 
وی خواستار گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با کشور ترکیه شد و گفت: دو کشور ترکیه و ایران و به تبع آن استان و شهرهای مرزی دو کشور در بسیاری از بخش های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... مشترکات زیادی دارند و باید مناسبات و روابط دو طرف گسترش یافته و به داخل شهر و نقاط دیگر کشیده شود.
 
سیوانی توصیف و شناسایی وضعیت موجود و نواقصات و آسیب هایی که مانع گسترش روابط و بهره برداری از ظرفیت های موجود می شود را در جهت ظرفیت سازی بیشتر و گسترش روابط فی ما بین بسیار مهم ارزیابی کرد.
 
معاون گمرک رازی خوی نیز در جریان این بازدید گفت: از ابتدای سال جاری به ارزش بیش از 60 میلیون دلار در قالب دو هزار و 200 واگن به کشورمان وارد و یا از کشورمان از طریق این مرز خارج شده که این میزان ترانزیت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش داشته و عملیات و رویه های ترانزیتی از سال گذشته در مبدا ورود و خروج کالای ریلی در مرز ایستگاه رازی خوی اجرا می شود.
 
راثی با اعلان اینکه این عملیات قبل از این در ایستگاه راه آهن تبریز اجرا می شود؛ اضافه کرد: در همین مدت بیش از سه هزار و 400 نفر مسافر و گردشگر از طریق راه ریلی ایران به اروپا در مرز رازی تردد کردند.
 
همه ساله بیش از 10 هزار واگن قطار حامل کالاهای ورودی و خروجی از مرز رازی خوی برای انجام تشریفات ترانزیتی به تبریز انتقال می یابد این روال که از دو تاسیس راه آهن رازی از 49 سال قبل باقی مانده باعث بی نصیب ماندن استان آذربایجان غربی از در آمد های حاصل از ترانزیت می شود.
 
سالانه 1.5 میلیون تن انواع کالا از راه ریلی ایران- ترکیه در مرز رازی – کاپی کوی ترانزیت و بیش از 36 هزار نفر از طریق این راه به ایران،ترکیه و دیگر کشور های اروپایی و بالعکس تردد می کنند.
 
مرز رازی - کاپی کوی به عنوان دروازه اتصال ایران به اروپا بوده بطوریکه بر اساس اسناد تاریخی جاده ابریشم نیز در گذشته دقیقا از این منطقه عبور می کرد که هم اکنون شهرستان خوی و این مرز در شمالغرب کشور به محلی برای صادرات کالا به اروپا تبدیل خواهد شد.
 
آذربایجان غربی  در شمالغربی ایران بیش از 891 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق دارد، آذربایجان غربی بعنوان تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه و دارای بیش از 500 کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.
 
مرزهای بین المللی بازرگان در ماکو، سرو در ارومیه و مرز رازی در شهرستان خوی مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا از ایران به ترکیه هستند، آذربایجان غربی با استان حکاری، وان، آغری، ایغدیر و قارص ترکیه مرز مشترک دارد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.