جادههای ترانزیتی آذربایجانغربی نیازمند توجه دولت
تین نیوز | آذربایجانغربی از استانهای مرزی کشور به عنوان دروازه ایران به اروپا مطرح شده ولی به سبب ضعف در زیرساختهای راهسازی فاقد حتی یک اتوبان است.
راه، یکی از زیرساختهای توسعه است متاسفانه آذربایجانغربی از قافله این نوع زیرساخت عقبمانده و با توجه به اینکه به سه کشور مرز مشترک دارد و از جادههای ترانزیتی برخوردار است اما وضعیت راههای آن در شان استانی که دروازه اروپا محسوب میشود نیست.
نمایندگان مجلس و فرمانداران استان در هر محفلی فرصت را مغتنم شمرده و از ضعف زیرساختهای توسعه استان که از جمله آنها راه است گلایه دارند و از دولت خواستار توجه به آن میشوند.
مطالبه توجه به راه و راهسازی در آذربایجانغربی تنها خواسته مسئولان نیست و این خواسته از مردم به آنها منتقل میشود چرا که کمتر روزی را میتوان در تقویم روز شمار یافت که حادثه جادهای در آن ثبت نشده باشد.
مهدی عیسیزاده، نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهیندژ در مجلس شورای اسلامی به وضعیت راههای مواصلاتی شهرهای میاندوآب، تکاب و شاهیندژ اشاره و اظهار داشت: در این شهرها عملیات راهسازی در حال اجراست ولی سرعت عمل بسیار کند بوده و نارضایتی مردم این منطقه را به همراه دارد.
وی افزود: تعریض جاده میاندوآب به شاهیندژ و شاهیندژ به تکاب از مهمترین پروژههای راهسازی است که نیازمند توجه دولت و مسئولان راهسازی است چرا که روزانه شاهد تلفات جانی و مالی مردم این شهرستانها در این جادهها هستیم.
نماینده مردم تکاب، میاندوآب و شاهیندژ در مجلس شورای اسلامی وضعیت راههای تکاب به بیجار و تکاب به زنجان را نامطلوب خواند و تصریح کرد: این جادهها از مشکلسازترین راهها بوده و از مطالبات اصلی مردم این شهرستانها در حوزه راهسازی بهسازی و تعریض آن است.
عیسیزاده به تعریض سه راهی پهلوان به تختسلیمان نیز تاکید کرد و گفت: این راه به سبب دارا بودن معادن طلا و معادن سنگ از تردد بالای تریلی برخوردار بوده و سبب بروز مشکلات جانی و مالی برای مردم این شهرستان میشود بنابراین نیاز است تا هر چه سریعتر در این حوزه نیز اقدامات لازم برای رفع مشکلات تردد انجام شود.
وی مسیر شاهیندژ به بوکان را نیز از راههای پرتردد خواند و بیان کرد: متاسفانه آمار تلفات در این جاده نیز بسیار بوده و نیاز است دولت اعتباری را برای رفع مشکلات این جاده پیشبینی کند.
دستیابی به اقتصاد مقاومتی بستگی به هموار شدن راهها دارد
حجتالاسلام روحالله بیگی، دیگر نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهیندژدر این باره گفت: جادههای آذربایجانغربی آنگونه که باید از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه آذربایجانغربی از جمله استانهای مهم مرزی کشور به شمارمیرود در حالی که فاقد حتی یک اتوبان است تصریح کرد: توسعه گردشگری، کشاورزی، معدن و حتی دستیابی به اقتصاد مقاومتی بستگی به هموار شدن راهها دارد چرا که راه از زیرساختهای مهم توسعه اقتصادی محسوب میشود.
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهیندژ در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه اخیرا توجهی از سوی دولت به پروژه راه میاندوآب-ارومیه شده و سبب تحرکی در روند اجرای این شده است ولی متاسفانه روند اجرای پروژه میاندوآب-تکاب-شاهیندژ کند است.
وی با بیان اینکه پروژه میاندوآب-میانه بیش از 24 سال پیش آغاز به احداث شده ولی روند اجرای پروژه با کندی پیش میرود گفت: مقرر شد برای آسفالت 35 کیلومتر از این پروژه 40 میلیارد تومان تخصیص داده شده و آسفالت 35 کیلومتر دیگر به زمانی دیگر موکول شود.
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهیندژ در مجلس شورای اسلامی گفت: راه میاندوآب-کرمانشاه، راههای روستایی و راه شاهیندژ-تکاب از مطالبات جدی مردم در حوزه راهسازی و نیازمند توجه دولت است.
بیگی افزود: جادههای آذربایجانغربی سالهای سال مورد بیتوجهی قرار گرفته و با وجود پیگیریهای انجام شده از سوی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به نتیجهای مطلوب نرسیده است.
تکمیل باند دوم بازرگان به ایواوغلی مورد توجه دولت باشد
محمد علیپور نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصلیترین مطالبه مردم در حوزه راهسازی تکمیل باند دوم بازرگان به ایواوغلی است.
وی این راه را یک مسیر ترانزیتی از ایران به اروپا معرفی کرد و گفت: این راه از جمله پروژههایی است که برای تامین اعتبار آن در بودجه آمده اما متاسفانه رقم آن قابل توجه نیست.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی این پروژه را از جمله طرحهای ملی عنوان و تصریح کرد: تامین اعتبار این مسیر هم در جدول پیوستی سال گذشته و نیز در جدول امسال مطرح شده است اما به سبب کاهش قیمت نفت و درآمدهای نفتی امیدی به اختصاص اعتبار به آن وجود ندارد.
وی حداقل اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه باند دوم بازرگان به ایواوغلی را 250 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با تکمیل این راه و نیز تکمیل ادامه پروژه در مرند، مسیر به اتوبان تبدیل شده و در اقتصاد منطقه و کشور تاثیرات مطلوبی بر جای میگذارد.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی تامین اعتبار این پروژه را از مطالبات جدی مردم منطقه از رئیس جمهور در سفر آتی وی به آذربایجانغربی عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه این پروژه از مهمترین زیرساختهای منطقه آزاد ماکو نیز محسوب میشود از دبیر شورای مناطق آزاد کشور برای تامین اعتبار آن پیگیرهای لازم صورت میگیرد.
علیپور کل این پروژه را 130 کیلومتر خواند و گفت: 80 کیلومتر از آن در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو و 70 کیلومتر نیز خارج از محدوده واقع شده است و تلاش میشود از درآمدهای منطقه آزاد ماکو نیز برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای احداث آن استفاده شود.
نقاط حادثه خیز آذربایجانغربی برطرف شود
عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: وضعیت بزرگراهها، آزادراهها و راههای ارتباطی شهری و روستایی آذربایجانغربی چندان مورد قبول نیست و در مقایسه با استانهای همجوار در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
وی به اهمیت راههای آذربایجانغربی از نظر اینکه استانی هم مرز با چند کشور همجوار است اشاره و افزود: تعدد نقاط حادثه خیز در راههای آذربایجانغربی به ویژه در جاده ارومیه- مهاباد سالانه سبب از دست رفت جان بسیاری از هموطنان شده و مشکلاتی را به بار میآورد.
فتاحی وضعیت راههای ارتباطی شهری و روستایی را نیز نامطلوب خواند و تصریح کرد: با وجود تلاشهای زیادی که نمایندگان آذربایجانغربی در مجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبار در حوزه بهسازی و احداث راه کردهاند اما به سبب کمبود منابع ملی موفق به جذب اعتبار نشدهاند بنابراین اقدامی قابل قبول در حوزه عمران و آبادانی راههای استان صورت نگرفته است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اتوبان ارمیه- تبریز را ناتمام خواند و گفت: خوشبختانه در آذربایجانغربی مشکل مدیریتی در حوزه راهسازی وجود ندارد بلکه کمبود اعتبار سبب بروز مشکلات شده و نیاز است در آیندهای نزدیک پیگیریهای جدی برای جذب اعتبار ویژه راهسازی در آذربایجانغربی انجام شود.