بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

اتوبوسهای کمتر از ۱۰ نفر مسافر حق تردد از مرزهای کردستان را ندارد

اتوبوسهای کمتر از ۱۰ نفر مسافر حق تردد از مرزهای کردستان را ندارد

تین نیوز | معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان عنوان کرد: براساس مصوبه شورای تامین استان از این به بعد هیچ اتوبوسی کمتر از ۱۰ نفر مسافر حق تردد از مرزهای استان را ندارد.


علیرضا آشناگر امروز یکشنبه در هشتمین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارزاستان که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، گفت: مجموعه اقداماتی که دولت در استان انجام داده و می دهد به صورت اصولی می تواند کار مبارزه با قاچاق کالا و ارز را سامان دهد.

وی عنوان کرد: از ۱۴،۱۵ سال پیش تاکنون دولت حمایت های مطلوبی از مرزنشینان کرده که از جمله آنها می توان به اعطای کارت مرزی به مزرنشینان براساس قانون ساماندهی مبادلات مرزی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کارت های مرزی مرزنشینان استان کردستان دارای سهمیه ارزی ۱۶۰ دلاری است، اظهارداشت: ۱۹۸ هزار کارت تاکنون در مناطق مرزی استان شامل شهرستان های سروآباد، مریوان، سقز و بانه در اختیار مرزنشینان قرار گرفته است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان از دیگر خدمات ارائه شده به مرزنشینان را تخفیف عوارض گمرکی خواند و ادامه داد: تخفیف سالانه عوارض گمرکی در شهرستان های بانه، سقز، مریوان و سروآباد در حدود ۵۰ میلیارد تومان است.

آشناگر بیان کرد: دولت تخفیف عوارض گمرکی را به منظور تثبیت جمعیت مرزنشینان و کمک به اقتصاد آنها اعمال کرده است.

وی عنوان کرد: انتظار ما این بوده که از سوی تعاونی مرزنشینان سالی پنج میلیون تومان به هر مرزنشین کمک شود و برای بررسی اینکه تاکنون چه مبالغی به حساب مرزنشیان واریز شده هیئت بازرسی از استان عازم شهرهای مرزی شدند.

وی ادامه داد: مصمم هستیم که امکاناتی که از سوی دولت اختصاص پیدا می کند مستقیما در اختیار مرزنشیان قرار داده شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان بیان کرد: متاسفانه در بررسی های اولیه مشخص شده که بیشترین سود از این خدمات دولتی را تجار برده اند و کمترین نفع به مرزنشیان رسیده است و براین اساس تعاونی مرزنشینان تاکنون عملکرد مطلوبی نداشتند.

آشناگر از صدور ۱۱ هزار دفترچه مرزی برای خانواده های مرزنشین استان خبرداد و گفت: در این رابطه هم بیشترین سود را تجار برده اند و مرزنشیان تاحدودی منتفع شدند.

وی با اشاره به اینکه ۵۵ هزار نفر از محل درآمد کولبری ارتزاق می کنند، اظهارداشت: به دلایلی از جمله ساماندهی معابر کولبری استان، فعالیت کولبری در حال حاضر متوقف شده است و در این راستا طرح های پیشنهادی تهیه و تدوین شده و ستاد مرکزی هماهنگی مبارزه با قاقاچ کالا  و ارز ارسال شده است.

وی بیان کرد: محور کلی یکی از این طرح ها این است که قلمرو چرخش کالا کل استان و منابع درآمدی هم برای منطقه باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان افزود: یکی از طرح های پیشنهادی کلیات آن تصویب شده و هم اکنون در مرحله بررسی جزئیات آن هستیم و در این طرح فعالیت دوباره معابر کولبری و صرف عوایدی که از این معابر بدست می آید برای توسعه و تامین امنیت مناطق مرزی عنوان شده است.

آشناگر  در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با وضعیت اتوبوس های مسافربری در مرزباشماق گفت: در اینکه اجازه تردد اتوبوس ها در مرز کمک به فعال شدن بخش خصوصی است کشی نیست ولی در این رابطه اجازه سوء استفاده را نخواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر دستگاه های اتوبوس در مرزباشماق بدون مسافر تردد می کنند، بیان کرد: وقتی توجیه اقتصادی ندارد پس دیگر نیازی به تردد بدون مسافر این وسایل نقلیه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه بعضی از اتوبوس های موجود در مرزباشماق شش پرونده قاچاق دارند به همین دلیل در شورای تامین استان مصوب شده که هیچ اتوبوسی کمتر از ۱۰ نفر مسافر حق تردد ندارد.

‌ معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان ادامه داد: اتوبوس ها هم باید حتما هم هنگام خروج و هم ورود به مرز از دستگاه ایکس‌ ری عبور کنند.

آشناگر اظهارداشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالای استان به طور جد پیگیر وجوهی که غیرقانونی احیانا از رانندگان اتوبوس ها گرفته می شود است و هیچ دستگاهی حق ندارد خلاف قانون ریالی از این افراد دریافت کند.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.