مدیریت خطوط: سامانه اخذ عوارض بزرگراهی
تین نیوز | افزایش تقاضای سفر منجر به عواملی همچون تراکم شدید در بزرگراه، افزایش زمان سفر، تخریب های محیطی، ضررهای اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی کاربران شده است. به دلیل محدودیت های ساخت و ساز جدید، آژانس های حمل و نقل در پی عملیاتی برای بهبود، توسعه و بهره وری از شرایط و امکانات موجود به منظور کاهش و محدود کردن رشد تراکم، بهبود ایمنی و افزایش درصد انتقال افراد توسط شبکه موجود می باشند.
در این راستا استراتژی های متفاوتی همچون مدیریت و شناسائی تصادفات ترافیکی، اطلاع رسانی کاربران و مدیریت خطوط همچون عملیات مرتبط با وسایل با اشغال بالا، مدیریت رمپ و سیستم حمل و نقل هوشمند بکارگرفته می شود. مدیریت خط به عنوان زیرسیستمی از سیستم حمل ونقل هوشمند خود به چندین استراتژی قابل تقسیم بوده که در این پروژه برای برخی استراتژی ها به دلیل اهمیت آنها در تهران و کاربرد فراوانشان به توصیف جزئیات شامل شرایط پیاده سازی و طراحی و مدیریت و موارد دیگر مرتبط با آن پرداخته و در ارتباط با استراتژیهای دیگر به توصیف خلاصه ای بسنده می شود.
طورکلی سه هدف زیر دنبال می شود.
1- فراهم آوری روشی منظم و سیستماتیک برای توسعه ی زیرسیستم مدیریت خط،
2- بیان توصیفی از استراتژی های متفاوت مدیریت خط
3- ایجاد نگرش در ارتباط با موضوعات مرتبط با مدیریت خط.
چندین استراتژی که به عنوان پرکاربردترین استراتژی های مدیریت خط مورد توجه قرار گرفته، خطوط HOV و HOT می باشند. خط HOV به عنوان خط ویژه ی وسایل با اشغال بالا می باشد که دارای شرایط پیادهرسازی، هندسی و اجرائی خاصی می باشند.
خط HOT به عنوان خط ویژه ی وسایل با اشغال بالایی که وسایل کم اشغال نیز در صورت پرداخت هزینه مجاز به استفاده از آن می باشند، شناخته می شوند. هزینه ی مرتبط با خطوط HOT متناسب با سطح ترافیک خط ویژه تعیین شده به قسمی که همواره شرایط خاصی همچون سطح سرویس خاصی بروی این خطوط حفظ گردد.
به علاوه سیستم جمع آوری الکترونیکی عوارض (ETC) به عنوان یک راهکار پیشرو در زمینه مدیریت هوشمند روی خط مورد بررسی قرار گرفته و شباهتها و تفاوتهای آن سیستم با سیستمهای جایگزین و نیز امکان توسعه این سیستم در شهر تهران مورد مطالعه قرار میگیرد.
از آنجا که پیاده سازی سیستم عوارض گذاری با توجه به تقاطعهای موثر در شبکه بزرگراهی نیازمند ارائه یک سیستم مناسب بر پایه کمربندی که در تهران منطبق بر حلقه طرح ترافیک و حلقه طرح زوج و فرد میباشد، لذا اجرای مکانیزه این سامانه در تهران مورد توجه قرار میگیرد. در پایان به ارائه نتایج روی پایلوت پرداخته و راهکارهای بومی سازی و طراحی زیر سیستمها مورد بررسی قرار میگیرد. بر اساس نتایج شبیه سازی نگارش اولیه طراحی شبکه HOV و HOT ارائه خواهد شد.
بدیهی است پیاده سازی این شبکه نیازمند تصمیم گیری های کلان در حوزه سیاستگذاری از سوی مراجع ذیربط و نیز مطالعه جامع روی ارتباط این سیستم با سیستم های دیگر همچون BRT میباشد.