بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه ناوگان باری باید جایگزین شود
تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر میخواهیم به سن مصوب عمر ناوگان برسیم باید بیش از 120 هزار دستگاه ناوگان باری در کشور را جایگزین کنیم، گفت: تحقق این مهم بستگی به میزان اعتبارات دارد.
داوود کشاورزیان در حاشیه افتتاح پروژههای حوزه راهداری زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ناوگان اتوبوسی کشور نسبتاً قابل قبول است، افزود: این در حالی است که عمر متوسط ناوگان اتوبوسی 12 سال است که باید به 10 سال برسد که بیانگر آن است که فاصله زیادی با عمر متوسط مصوب در این زمینه نداریم.
وی ادامه داد: در مورد ناوگان مینیبوسی و باری، وضعیت کمی بدتر است. یعنی ناوگان مینیبوسی و باری مسنتر از سن مصوب است که آمار نشان میدهد در حال حاضر عمر ناوگان باری 17 سال و ناوگان مینیبوسی نیز در حدود 26 سال است، لذا طرحهای متعددی وجود دارد تا بتوانیم با استفاده از آنها در زمینه نوسازی ناوگان کار کنیم.
این مقام مسوول در خصوص این طرحها اظهار کرد: طرح اول، استفاده از منابع ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی است که امیدواریم بعد از قطعی شدن درآمد و هزینهها، دولت اعتباری را برای نوسازی ناوگان اختصاص دهد. طرح دوم نیز بحث تبصره 2 قانون بودجه است که در حقیقت به قانونگذار و وزارت نفت اجازه داده در پروژههایی که باعث صرفهجوبی مصرف انرژی میشود، بتواند هزینه کند، لذا با توجه به اینکه نوسازی ناوگان، کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت، امیدواریم بتوانیم از تبصره 2 قانون بودجه استفاده کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تأکید بر اینکه هر دو طرح یاد شده در مراحل مذاکره و بررسی قرار داشته و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است، تصریح کرد: به طور کل همه سرمایهگذاریها در زمینه ناوگان اعم از باری و مسافری به توسط بخش خصوصی انجام میشود و تنها کاری که دولت باید در این زمینه انجام دهد، این است که مقداری یارانه مابهالتفاوت سوخت در نظر بگیرد که امیدواریم این کار با سرعت بیشتری انجام شود.
کشاورزیان با تأکید بر اینکه تحقق همه این موارد در گرو آن است که چه میزان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شود، افزود: یکی از برنامههای این سازمان، استفاده از سامانههای هوشمند نظیر دوربین ثبت تخلفات سرعت و سیستم توزین در حرکت در راستای کنترل رفتار کاربران است که پیشبینی شده هم از محل منابع داخلی سازمان و هم از منابع بخش خصوصی بتوانیم برای تجهیز مسیرها به این سامانه استفاده کنیم.
وی از پیشبینی اختصاص اعتبار هزار میلیارد تومانی برای سامانههای هوشمند خبر داد و خاطرنشان کرد: در این راستا محورهای تهران - بندرعباس، تهران - بندر امام (ره) و تهران - تبریز - بازرگان فراخوان شده است که امیدواریم بتوانیم از سرمایه بخش خصوصی برای تجهیز سامانه هوشمند استفاده کنیم. در حال حاضر نیز 580 دستگاه دوربین نظارت تصویری و 380 دستگاه دوربین ثبت تخلفات در کشور داریم که پیشبینی میکنیم امسال 300 دستگاه از محل منابع داخلی سازمان و 400 دستگاه نیز از طریق سرمایه بخش خصوصی به این موضوع اختصاص یابد.