بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

آزادراه تهران - شمال، بزرگراه می‌شود / آزادراهی که وزرا را تغییر می‌دهد

آزادراه تهران - شمال، بزرگراه می‌شود / آزادراهی که وزرا را تغییر می‌دهد
|

تین نیوز | قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال که به دلیل هزینه بالای سرمایه گذاری تاکنون به اجرا نرسیده، پیشنهاد شده است تا با تعریض جاده قدیم چالوس تبدیل به بزرگراه شود.
 
ساخت آزادراه تهران - شمال وارد هجدهمین سال شد در حالی که این پروژه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است و تنها قطعه 4 در محدوده مرزن آباد تا چالوس پیش از عید سال گذشته به افتتاح رسید که هنوز هم در فواصل خاصی بسته می‌شود.
 
در واقع در زمان افتتاح این پروژه، وزارت راه و شهرسازی دولت دهم تاکید زیادی بر افتتاح این قطعه داشت اما پیمانکار اعلام کرده بود این پروژه به اتمام نرسیده است و آماده بهره برداری نیست؛ به همین جهت در زمان افتتاح اختلافات زیادی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان بوجود آمده بود.
 
از سوی دیگر، قطعه یک این آزادراه از کن تا شهرستانک هم هنوز در مرحله ساخت قرار دارد که البته دولت دهم قول افتتاح این قطعه را تاپایان سال 91 داده بود اما مشکلات عمرانی پروژه و مسایلی که در تامین اعتبار آن بوجود آمد در نهایت منجر به این شد که هنوز هم این قطعه به بهره برداری نرسد.
 
باروی کارآمدن دولت یازدهم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تاکید زیادی بر حل مشکلات این پروژه داشت و اعلام کرده بود که این پروژه نباید با این زمان طولانی روبرو می‌شد؛ به همین جهت تیمی از وزارت راه و شهرسازی مسئول رسیدگی به مسایل مالی پروژه شد اما  هنوز نتیجه‌ای از این تیم بیرون نیامده است.
 
در عین حال، پیمانکار چینی پروژه در زمان بازدید وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات مالی، ساخت قطعه یک با کندی در حال انجام است در حالی که می‌توانند در صورت تزریق منابع مالی با سرعت بیشتری آن را اجرایی کنند. اما در حال حاضر سرنوشت این قطعه و زمان افتتاح آن هم به درستی مشخص نیست.
 
البته بخشی از ساخت این قطعه که شامل حفاری تونل ها و پایه‌های پل می‌شود، به پایان رسیده اما در مابقی اقدامات به دلیل عدم تامین منابع فاینانس، شرکت چینی با کندی در حال اجرای پروژه است، بنابراین زمان بهره برداری از این قطعه به تامین منابع مالی آن بستگی دارد.
 
تعریض جاده قدیم چالوس در موازات قطعات دو و سه
براساس این گزارش، ساخت قطعه دو و سه این آزادراه به جز حفاری یک تونل در ابتدای قطعه 2 هنوز به جایی نرسیده است و به دلیل اینکه این بخش جزو پرهزینه ترین قطعات این آزادراه به شمار می‌رود و نیاز به سرمایه گذاری حدود 5 هزار میلیارد تومانی دارد؛ هنوز هیچ سرمایه گذاری برای ساخت آن اعلام آمادگی نکرده است. حتی سرمایه گذاران خارجی هم در این سالها استقبالی از ساخت آن نداشته اند.
 
به همین جهت در جلسه ای که مابین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان برگزار شد، پیشنهاد شده است که جاده قدیم چالوس در این بخش تعریض شده و تبدیل به بزرگراه شود که بر همین اساس، سرمایه گذاران خارجی از جمله فنلاندی‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند تا این جاده را تعریض کنند، ضمن آنکه این پروژه نیاز به تکنولوژی خاص و منابع مالی بیشتری دارد.
 
البته شرکت‌های داخلی هم اعلام کرده‌اند که از نظر تکنولوژی توان ساخت بزرگراه را در این بخش دارند اما برای تامین منابع مالی پروژه با مشکل مواجه هستند که به همین جهت از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این پروژه دعوت شده تا آن را بررسی کنند.
 
براین اساس، در جلسه‌ این پیشنهادات مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده و دولت منتظر پاسخ سرمایه گذاران خارجی در این خصوص است تا سرنوشت این پروژه را مشخص کند.
 
همچنین در این جلسه پیمانکاران ایرانی اعلام کردند در صورت تامین منابع مالی می‌توانند پروژه تعریض جاده قدیم چالوس و تبدیل آن به بزرگراه را در مدت دو تا دو سال و نیم به پایان برسانند اما هنوز نتیجه نهایی برای این پروژه مشخص نشده است.
 
بنابراین به نظر می رسد که هزینه بالای این پروژه موجب شده تا آزادراه افسانه ای تهران - شمال تبدیل به بزرگراه شود تا در نهایت پس از 18 سال به بهره برداری برسد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی پاسخ

    این کار یک فاجعه میراثفرهنگیست. باید سریع جلوی این خرابکاری جبران ناپذیر گرفته شود با تعریض جاده چالوس(آنهم زیباترین بخش جاده) چهارمین جاده کلاسیک زیبای جهان رسما تخریب می شود و به سرنوشت جاده هراز و فیروزکوه تبدیل خواهد شد هرگونه توافقی برای تغییر فرم جاده چالوس به بزرگراه تجاوز به زحمت گذشتگان موزه مشهود راه سازی و حق بهره برداری آیندگان است بجای این کار مسولین و وزرای بیکفایت را برکنار کنند مملکت رو به زشت ترین شکل ممکن دراوردین زاینده رود و سپیدرود و کارون و دریاچه ارومیه اش رو خوش کردین. ۷۰%جنگلهای سرسبز شمالشو نابود کردین دست از سر همین تنها جاده زیبای توریستی - تاریخیش بردارین. جان مادرتون آقا پروژه آزادراه رو بدین به قالیباف. تمام تونل ها و پلهاشو ۳سوت میسازه

  • امیرحسام پاسخ

    فقط یادگرفتیم هرجا رو که نمیتونیم درست کنیم برای پاک کردن صورت مسئله کلا خرابش کنیم، ایا دیدن این زیبائیهاقط حق نسل ما بوده ایا ایندگان نباید میراثگذشتگانشان را ببینند واقعا این بحثهای غیرکارشناسی جای تاسف داره!

  • ایرانی پاسخ

    در حال حاضر ساخت آزادراه فوق فقط در حد وتوان اقای قالیباف میباشد و کار را باید به کاردان سپرد ۰

  • پاسخ

    بنیاد و دولت و… پروژه را بدون قید و شرط با اختیارات کامل بدهند به قرارگاه خاتم، مطمئن باشید کل بزرگراه را میتوان در یکسال تکمیل نمود. از پروژه صدر که پیچیده تر نیست.

  • ali پاسخ

    فقط قالیباف از پس چنین طرحی بر می اید. باید ملی تصمیم گرفت و منافع کشور را لحاظ نمود. با این دو دلی و تردیدها کار پیش نمی رود و نیاز به قاطعیت در امر مدیریت وزارت راه محسوس است.

  • پاسخ

    بعد از ۱۸ سال آخرش به این نتیجه رسیدن که باید جاده قدیم گسترش و عریض اصلاح کن چرا واسی اینکه توانایی ساخت قطعه دو سه رو در سال ۲۰۱۴ که انواع اقسام جدیدترین ماشین آلات با کارآرایی بالا را در اختیار دارن ولی توانا ساخت وجود ندار!!!!!!!حدود هفتاد پنج سال پیش بدون هیچ گونه امکانات و ماشین آلاتی این جاده ساخته شده جاده ی که در عصر زمان خودش نسبت به تعداد خودروهای موجود اون زمان واقعا آزاد راهی بوده این تصمیم وزارت راه نشان میده که ۷۵ سال پیش کسانیکه جاده کندوان ساختن یا در ساخت اون نقش داشتن واقعا کار بزرگی انجام دادن و خدمت بزرگی به این مردم کردن چه بسا اگه این جاده رو نمی ساختن الان راه دسترسی از کرج و تهران به غرب مازندران و چالوسی وجود نداشت.