مشکلی برای ورود قرارگاه خاتمالانبیاء به آزادراه تهران - شمال وجود ندارد
تین نیوز | مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال با بیان اینکه هماکنون در این پروژه ۱۲۰ جبهه فعال شده است، گفت: آمادگی حضور قرارگاه خاتمالانبیا را در آزادراه تهران - شمال داریم.
مهران اعتمادی در حاشیه بازدید خبرنگاران از آزادراه تهران - شمال در پاسخ به تسنیم اظهار داشت: به جز منطقه 3 آزادراه تهران - شمال که نیاز به بررسی بیشتری دارد، ما آمادگی حضور قرارگاه خاتمالانبیاء را در سایر قطعات این پروژه داریم.
وی با بیان اینکه حضور قرارگاه باید به صورت ترکیبی از نقد و غیرنقد باشد، تصریح کرد: قرارگاه خاتمالانبیاء نیز میتواند مانند سایر پیمانکاران و با شرایط برابری در این آزادراه حضور یابد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال تاکید کرد: البته قرارگاه میتواند در منطقه 3 آزادراه نیز بعد از بررسیهای بیشتر حضور داشته باشد.
اعتمادی با تاکید بر اینکه کل قطعه یک آزادراه تهران - شمال بهار سال 96 به اتمام میرسد، در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چه میزان منابع مالی برای این قطعه نیاز است، گفت: حدود هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل منطقه یک نیاز است و تاکنون 600 میلیارد تومان در آن هزینه شده است.
وی با تاکید بر اینکه به لحاظ تامین منابع مالی هیچ مشکلی نداریم و هم وزارت راه و هم بنیاد در این زمین به تعهدات خود عمل میکنند، اظهار کرد: هماکنون در آزادراه تهران - شمال پیمانکاران در 120 جبهه فعال شدهاند و فعالیت عمرانی در این پروژه نسبت به اسفندماه 94 حدود 3 برابر شده است.
شبه معارض دولتی در قطعه یک آزادراه
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال ادامه داد: در قطعه یک آزادراه تهران - شمال یک معارض شبهدولتی داریم که استانداری تهران هفته گذشته قول این مشکل را داده است.
اعتمادی با اشاره به اینکه در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال پروژه به صورت EPCF تثبیت شده است، یادآور شد: نحوه انتخاب پیمانکار به صورت مناقصه دومرحلهای انجام میشود؛ به این صورت که در مرحله اول ارزیابی کیفی حضور پیمانکاران در حال انجام بوده و پاکتهای مربوط به آن باز شده و نتایج آن به زودی اعلام میشود.
وی با بیان اینکه به زودی مشخص میشود که کدام یک از پیمانکاران در مناقصه قطعه 3 توانمند هستند، ادامه داد: پاکتهای مناقصه تونل منطقه 2 نیز دریافت شده و در حال بازگشایی آنها هستیم، این منطقه به صورت PCF اجرا میشود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال با تاکید بر اینکه روزانه بین 500 تا 600 تن بتنریزی در پروژه انجام میشود، گفت: تونل تالون حدود 94 درصد براساس برنامهریزی پیش میرود ضمن آنکه برای تونل البرز نیز یک مشاور ایتالیایی به کار گرفته شده است. تونل البرز 6 هزار و 400 متر طول دارد که تاکنون حدود 4 هزار و 200 متر آن حفاری شده است.
وی خاطرنشان کرد: حفاری 6 تونل منطقه یک آزادراه تهران - شمال حدود 95 درصد تمام شده، همچنین حدود 30 درصد لاینینگ این تونلها و 40 درصد عایقبندی نیز انجام شده است.
اعتمادی با اشاره به اینکه منطقه یک آزادراه تهران شمال 32 کیلومتر طول دارد، خاطرنشان کرد: این منطقه ویژگیهای خاصی دارد که یکی از آنها کاهش 60 کیلومتری مسیر تهران - شمال است، کاهش ترافیک محورهای منتهی به کرج نیز در ایام پیک یکی از ویژگیهای این پروژه است.
وی با تاکید بر اینکه هماکنون تمام توانمان را روی اتمام منطقه متمرکز کردهایم، از پیشرفت 60 درصدی این قطعه خبر داد و گفت: منطقه یک حدود 32 کیلومتر (32 هزار متر) تونل دارد که تاکنون 12.5 میلیون مترمکعب خاکبرداری و 280 هزار مترمکعب بتنریزی در آن صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال با تاکید بر اینکه همه قطعات این منطقه به پیمان رفته است، از افزایش 50 تا 70 درصدی حجم فعالیت پیمانکاران در این منطقه خبر داد و افزود: با توجه به تلاش پیمانکاران، تامین منابع مالی و همچنین تامین بخشی از مصالح ساختمانی توسط بنیاد پیشبینی میشود این منطقه بهار سال آینده به اتمام برسد.
بازنگری در تونل تالون
اعتمادی با اشاره به اینکه مطالعات تونل تالون در حال بازنگری است، گفت: طراح اصلی این تونل چینیها بودند و از سوی دیگر مطالعات تونل البرز نیز صورت نگرفته بود که با استفاده از یک مشاور خارجی در حال اجرای طرحهای مربوط به تهویه این تونلها هستیم.
به گفته وی، برای منطقه یک حدود 200 میلیارد تومان جهت تاسیسات تهویه و اطفاء حریق نیاز است.
نیاز 7 هزار و 500 میلیارد تومانی آزادراه تهران - شمال برای تکمیل
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال همچنین با بیان اینکه برای ساخت کل آزادراه حدود 7 هزار و 500 تا 8 هزار میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: برای اولین بار چند تونل آزادراه تهران - شمال به صورت دبل آرک که فناوری آن در ایران وجود نداشت، اجرا میشود. طراحی این تونلها را چینیها انجام دادند و قرار بود آنها این را بسازند اما در نهایت به دلیل مسائلی که پیش آمد، هماکنون یک شرکت ایرانی در حال ساخت آن است.
وی تاکید کرد: ساخت تونل به روش دبل آرک به لحاظ تکنیکی کار سختی است اما در عین حال مزیتهای خوبی از جمله کاهش هزینهها به دلیل حذف اضافه حفاریها را به دنبال دارد.
اعتمادی با یادآوری اینکه بخشی از پیمانکاران آزادراه تهران - شمال به صورت 24 ساعته کار میکنند و حداقل ساعت کار برخی از پیمانکاران 16 ساعت در شبانهروز است، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کاهش حجم قرارداد چینیها که به نصف تقلیل یافته، آنها تنها در یک تونل عملیات لاینینگ و در چند تونل دیگر عملیات حفاری را در منطقه یک آزادراه انجام میدهند.