دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به ترکیه از منظر ترانزیت
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سفر رئیس جمهوری به ترکیه تاکید کرد: زیرساخت های استاندارد و قابل تردد، شرکت های حمل بار(کریر) و ناوگان جادهای جوان و قدرتمند، پیشنیاز ایجاد ترانزیت قوی و پایاپای میان دو کشور است.
سیده فاطمه مقیمی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، با اشاره به سفر رئیس جمهوری و هیئت همراه به ترکیه در هفته جاری، اظهار داشت: ارتباط با دولت های خارجی، به ویژه با همسایگان، همواره بازتاب مثبتی در اقتصاد و سیاست دو کشور خواهد داشت.
ترکیه تنها مسیر ترانزیت جادهای ایران به غرب است
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، افزود: علیرغم ایجاد مسیرهای ترانزیتی از طریق ارمنستان و روسیه، ترکیه تنها مسیر ترانزیت جادهای ایران به کشورهای اروپایی و غربی محسوب می شود.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران، هدف از سفر روحانی به ترکیه را تحکیم روابط با ترکیه برشمرد و بیان کرد: استفاده از فرصت های مشترک میان دو کشور، از اهداف دولت در این سفر بوده است.
ایران به هاب منطقه تبدیل میشود
مقیمی ادامه داد: در صورت اتصال آب های آزاد ترکیه به خلیج فارس در بخش ریلی و همچنین با در نظر گرفتن راه آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول، ایران به هاب منطقه تبدیل خواهد شد.
وی در بیان پیشنیازهای ایجاد ترانزیت قوی و پایاپای میان دو کشور تاکید کرد: باید زیرساخت های استاندارد و قابل تردد، شرکت های حمل بار (کریر) و ناوگان جادهای جوان و قدرتمند در کشور به وجود آوریم و رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی، درباره زمانبندی و بودجه آن برنامه ریزی کنند.
مشکلات ترانزیت ایران ـ ترکیه
این عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: نداشتن قوانین به روز، نبود ساعات کاری همزمان (ترجیحا 24 ساعته)، اخذ مجوزهای تردد مختلف از سوی کشور ترکیه، از مشکلات حمل و نقل ایران به ترکیه محسوب می شود و حتما وزیران مربوطه دو کشور درباره این موارد صحبت کرده اند.
مقیمی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه، نیاز به ترانزیت کالا از مسیر امن، سریع و قابل دسترس ایران ـ ترکیه دارند.