◄ خطرات پنهان در کمین هواپیماهای زمینگیر
مدیر کل فرودگاه های استان خوزستان از آغاز عملیات کابل کشی سیستم روشنایی باند فرودگاه اهواز از ۲۵ فروردین خبر داد و گفت: این عملیات به مدت ۴۵ روز ادامه دارد و در این مدت پروازها از ساعت ۹ تا ۱۷ انجام نمی شود.
کروناویروس سبب شده تا ناوگان حمل و نقل هوایی در جهان زمینگیر شود تا جایی که پارکینگ کافی برای پارک هواپیماها موجود نیست. ولی آیا پارک هواپیما و قفل کردن درب هواپیما تمام ماجرا است؟ پاسخ کارشناسان هوایی به این پرسش منفی است، چرا که هواپیماهای زمینگیر نیز نیاز به مراقبت مداوم دارند تا کارآیی و ایمنی آنها کاهش نیابد.
به گزارش تین نیوز، هواپیماها ممکن است بزرگ باشند اما همانند بچههای کوچکی هستند که نیازمند مراقبت مداوماند. کار وقتی پیچیدهتر میشود که بچههای زیاد خانواده در خانه نباشند؛ مانند هواپیمایی کانتاس که اکنون 280 فروند از هواپیماهایش در ده فرودگاه جهان زمینگیرند. البته این شروع ماجرا است.
پرندگان علاقه زیادی دارند تا در شکافها بدنه و موتورهای هواپیما لانه گزینی کنند. از اینرو کارشناسان تعمیر و نگهداری در این روزها موظفاند تا تمام ورودی و خروجی موتورها و شکافهای بدنه را بهخوبی بپوشانند. علاوه بر این، پوشش کامل سنسورهای خارجی نیز با دقت و وسواس انجام میشود تا از ورود حشرات به ویژه زنبورها و لانه گزینی آنها جلوگیری شود.
مراقبت از لاستیکها بخش مهمی از نگهداری هواپیماهای پارک شده است. بد نیست بدانید که یک ایرباس 380 دارای 22 لاستیک به ارزش 70 هزار دلار است.
لاستیکها هر دو هفته یکبار باید چرخش کنند در غیر این صورت خراب میشوند و یا موتورها هرازگاهی باید در جا روشن شوند؛ بنابراین مراقبت از این سرمایههای زمینگیر نیز برای شرکتهای هواپیمایی پرهزینه است.
الان که بخاطر کرونا خیلی از ایرلاین ها ورشکست میشوند ، وقت خرید هواپیماهاشون هست!