◄ عواقب بسته بودن مرز ترکیه؛ تعطیلی شرکتهای حمل و نقلی و زیان شدید رانندگان
در حالی که رانندگان ایرانی همچنان از بسته بودن مرزهای ترکیه به روی کامیونهای ایرانی و توقف طولانی مدت در مرزها گلهمند هستند این مشکل تعطیلی تعداد زیادی از شرکتهای حمل و نقل بینالمللی را نیز به دنبال داشته است.
در حالی که رانندگان ایرانی همچنان از بسته بودن مرزهای ترکیه و توقف طولانی مدت در مرزها گلهمند هستند این مشکل، تعطیلی تعداد زیادی از شرکتهای حمل و نقل بینالمللی را نیز به دنبال داشته است.
به گزارش تین نیوز، روز گذشته تصویر زیر از وضعیت کامیونهای ترک در مرز بازرگان در اختیار ما قرار گرفت.
وضعیت کامیونهای ترک در مرز بازرگان
این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران هفته گذشته در نامهای به وزیر راه و شهرسازی خواستار اقدام متقابل در برابر عملکرد دولت ترکیه در جلوگیری از ورود کامیونهای ایرانی به داخل خاک خود شده است.
به گزارش تین نیوز، در نامه غلام حسین شافعی که در تاریخ 9 اردیبهشت نگاشته شده، این مقام صنفی عنوان کرده است: در صورت عدم امکان تردد کامیونهای ایرانی به داخل خاک ترکیه با اقدام متقابل و مشابه مبتنی بر دستورالعملهای وزارت بهداشت از ورود کامیونهای ترکیه به کشور به طور کامل جلوگیری به عمل آید.
در بخش دیگری از نامه شافعی آمده است: دولت ترکیه با بستن مرزهای خود از 3 اسفند 98 به روی رانندگان و ناوگان ایرانی به بهانه شیوع وبروس کرونا، باعث شده تا 89 درصد شرکتهای بین المللی ایران به تعطیلی کشیده شوند. این در صورتی است که ناوگان حمل و نقل بینالمللی ترکیهای کماکان از مرزهای بازرگان و پلدشت پذیرش میشوند و در برگشت نیز با بارگیری مجدد مبادرت به خروج میکنند.
در این نامه همچنین با تاکید بر اینکه «ترکها با زیرکی شرایط کووید19 را به یک فرصت استراتژیک» مبدل ساختهاند، تاکید شده است: بدون شک حمل و نقل با ناوگان خودی هزینه کمتری برای وارد کننده یا صادر کننده ایرانی خواهد داشت ولی در شرایط فعلی وابستگی تحمیلی به ناوگان ترکیه در حوزه جادهای ضربههای بدی به اقتصادی ملی وارد میسازد و تبعات منفی متعد دیگری از جمله چند برابر شدن کرایه حمل، نابهسامانی قیمت تمام شده کالا در بازار داخلی، رکود، عدم امکان رقابتپذیری در بازارهای بینالمللی و بالا رفتن نرخ تورم دو رقمی را پدیدار میکند.