هدف مشترک ابوظبی و دبی برای راه اندازی شبکه ریلی در امارات
هدف از برنامه راه آهن امارات متحده عربی توسعه یک سیستم حمل و نقل پایدار است که از تلاش های توسعه اقتصادی در همه بخش ها، از جمله محیط زیست، صنعت و گردشگری حمایت می کند.
برنامه راه آهن امارات طی یک رویداد خاص در اکسپو ۲۰۲۰ دبی برگزار شد، رونمایی شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، با حضور شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر و حاکم دبی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از برنامه راه اندازی راه آهن امارات متحده عربی، بزرگترین سیستم یکپارچه برای حمل و نقل کالا و مسافر در سراسر آن کشور خبر داده شد.
برنامه راه آهن امارات طی یک رویداد خاص که برای «پروژه های ۵۰» در اکسپو ۲۰۲۰ دبی برگزار شد، رونمایی گردید.
«پروژه های ۵۰» مجموعه ای از پروژه های توسعه ای و اقتصادی است که هدف آن تسریع توسعه امارات متحده عربی و تبدیل آن به یک کانون برای همه بخش ها و تثبیت موقعیت آن به عنوان یک مقصد ایدهآل برای انواع استعدادها و سرمایهها است.
شبکه ریلی امارات متحده عربی می خواهد یک عنصر کلیدی از زنجیره تامین جهانی باشد و نقشی حیاتی در حفظ موقعیت امارات متحده عربی به عنوان یک مرکز حمل و نقل، کشتیرانی و لجستیک جهانی و منطقه ای داشته باشد.
برنامه راهآهن امارات شامل سه پروژه کلیدی است:
پروژه اول راه آهن باری است که شامل خدمات حمل و نقل ریلی با عنوان اتحاد می باشد.
این فاز از ژانویه سال ۲۰۱۶ به طور کامل عملیاتی شده و بیش از ۳۰ میلیون تن گوگرد دانه بندی شده (معادل سفر حدود ۲.۸ میلیون کامیون) حمل کرده و فرصت هایی برای گسترش آن فراتر از مرزهای امارات متحده عربی نیز وجود دارد.
پروژه دوم خدمات مسافری است و هدف آن اتصال یازده شهر امارات از Al Sila تا بندر فجیره در ساحل شرقی است که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ تعداد مسافران سالانه به بیش از ۳۶/۵ میلیون نفر برسد.
پروژه سوم خدمات حمل و نقل یکپارچه است که در آن یک مرکز نوآورانه برای اطمینان از ادغام راه حل های حمل و نقل هوشمند ایجاد می شود.
شبکه راه آهن سبک (light rail) نیز به سیستم مسافری ریلی متصل میشود تا حملونقل در داخل شهرهای امارات متحده عربی را تسهیل کند.
علاوه بر این، برنامههای کاربردی و راه حل های هوشمند نیز توسعه خواهند یافت تا امکان برنامه ریزی و رزرو سفر، یکپارچه سازی فعالیت های لجستیکی، خدمات بندری و گمرکی، و ارائه راه حل های مرتبط با آنها را فراهم کنند.
زیرساخت های امارات متحده عربی یکی از بهترین ها در جهان است و «راه آهن اتحاد» برتری امارات متحده عربی را در زمینه لجستیکی افزایش خواهد داد.
شیخ محمد بن زاید آل نهیان گفت: برنامه ملی راه آهن نشان دهنده معنای واقعی یکپارچکی در سیستم اقتصادی ملی ما است، زیرا شاهد بزرگترین مشارکت بین نهادهای دولتی در سطوح فدرال و محلی هستیم.
این امر به منظور حمایت از چشم انداز ملی برای اتصال مراکز کلیدی صنعتی و تولیدی کشور، باز کردن مسیرهای تجاری جدید و تسهیل جابجایی جمعیت، ایجاد محیط کار و زندگی توسعه یافته در منطقه است.
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم گفت: «راه آهن اتحاد» بزرگترین پروژه تحکیم قدرت ما برای پنجاه سال آینده است. این راه آهن یازده شهر و منطقه کلیدی را در سراسر امارات به هم متصل خواهد کرد.
شیخ ذیاب بن محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان ولیعهد ابوظبی و رئیس راه آهن اتحاد گفت که برنامه راه آهن امارات نقطه عطف کلیدی در بخش حمل و نقل زمینی و بازتاب واقعی از «پروژه ۵۰» است.
وی افزود که برنامه راه آهن امارات فرصتی برای واجد شرایط بودن و آموزش استعدادهای اماراتی فراهم میکند و آنها را قادر میسازد تا در آینده، این بخش حیاتی را رهبری کنند.
شادی ملک، مدیر اجرایی شرکت راه آهن اتحاد، با اشاره به اینکه برنامه راه آهن امارات تا سال ۲۰۳۰ بیش از نه هزار شغل ایجاد میکند، گفت: راه آهن اتحاد توسط استعدادهای اماراتی که در فاز یک و دو تجربیات استثنایی به دست آوردند، اداره می شود.
ملک افزود که خدمات مسافری ریلی، سیستم حمل و نقل در سراسر امارات را بهبود می بخشد و به مسافران این امکان را میدهد که مسیر ابوظبی به دبی را در ۵۰ دقیقه و ابوظبی به فجیره را در ۱۰۰ دقیقه سفر کنند.
هدف از برنامه راه آهن امارات متحده عربی توسعه یک سیستم حمل و نقل پایدار است که از تلاش های توسعه اقتصادی در همه بخش ها، از جمله محیط زیست، صنعت و گردشگری حمایت می کند.
در پروژه راه آهن امارات ۵۰ میلیارد درهم (حدود ۱۴ میلیارد دلار) سرمایه گذاری شده است که ۷۰ درصد آن فعلا بازار محلی را هدف قرار داده است.
راه آهن اتحاد بعدا به کشور عمان و عربستان سعودی و پروژه راه آهن لندبریج (که بندر دمام را در خلیج فارس به بندر جده در دریای سرخ وصل می کند) متصل می شود و به این ترتیب شبه جزیره عربستان از یک شبکه ریلی منسجم، یکپارچه و کارآمد بهره مند می گردد.