استفاده از ظرفیت عظیم کشتیرانی ایران در تجارت لبنان
وزیر حمل و نقل لبنان استفاده از ظرفیت عظیم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در تجارت لبنان خواستار شد.
علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان در دیدار با هیات اعزامی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به این کشور، با بررسی چشمانداز همکاریهای مشترک در جهت فعالسازی خطوط کشتیرانی بین بنادر لبنان و ایران، اظهار داشت: در شرایطی کشتیهای ایرانی نمیتوانند در بنادر لبنان پهلو بگیرند که علیرغم سختترین تحریمها بر علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این کشتیها در بسیاری از آبراهههای بینالمللی تردد دارند؛ به همین دلیل، از همین جا به لبنانیها میگویم که این کشتیها در حال حاضر در بنادر کشورهای دیگر دنیا به جز لبنان قادر به تخلیه و بارگیری هستند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، وی با اشاره به اینکه کشتیهای ایرانی از کانال سوئز عبور میکنند و محمولههای خود را در ترمینال کانتینری تخلیه میکنند، گفت: این کشتیها سپس با عبور از کنار لبنان، به سوریه رفته و از آنجا به استانبول میروند، اما سوال اینجاست که چرا نتوانند به بنادر لبنان وارد شوند؟
حمیه ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از ۱۸ شرکت فعال در زمینههای مختلف دریایی بوده و رتبه چهاردهم جهانی از نظر حمل بار کانتینری را به خود اختصاص داده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بر این اساس، مرحله جدیدی از افقهای همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کردهایم و به طور قطع، ورود کشتیهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به لبنان که دارای موقعیت جغرافیایی ویژهای در شرق دریای مدیترانه است، میتواند زمینهساز رونق اقتصادی بنادر کشورمان و افزایش درآمدهای عمومی لبنان گردد.
حمیه تأکید کرد: وزارت حمل و نقل در حال مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای استقبال از کشتیهای ایرانی در بنادر لبنان بر اساس مقررات و قانون اساسی و همچنین تبدیل کردن آن به یک دستور حاکمیتی است.
وی همچنین تاکید کرد: ایران مصمم به همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات لبنان بوده و در راستای منافع تجاری لبنان، هر دستور حاکمیتی که نیاز باشد صادر میکند؛ چراکه منافع ملی قابل مذاکره نیست و فواید این اقدام، به نفع خزانۀ عمومی دولت خواهد بود.
در این دیدار همچنین رئیس هیئت ایرانی با اشاره به اهمیت راهاندازی حمل و نقل دریایی کالا بین بنادر دو کشور، این امر را گامی اساسی در جهت خدمت به تجار و تسهیلکننده تجارت بین دو کشور خواند.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ علیرغم شدیدترین تحریمهای اعمالی بر علیه این ناوگان ملی از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: برغم تمامی این محدودیتها، فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نه تنها کمرنگ شده، بلکه نسبت به سال ۱۳۹۹ دستاوردهای درخشانی در حوزه حمل بار کانتینری و فله ایجاد شده که نشانگر هوشمندی این ناوگان در حوزه دور زدن تحریمها است.