اتصال ازبکستان به اروپا و جنوب آسیا با تقویت شبکه های حمل و نقلی
وزارت حمل و نقل ازبکستان با ساده سازی مقررات حمل و نقل بین المللی بار با ایران و ترکمنستان موافقت کرده است.
وزارت حمل و نقل ازبکستان با ساده سازی مقررات حمل و نقل بین المللی بار با ایران و ترکمنستان موافقت کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، این امر موضوع مهمی است زیرا ازبکستان یک کشور محصور در خشکی محسوب می شود و برای تجارت به کشورهای همسایه و مجاور وابسته است.
ازبکستان که یکی از لیبرال ترین کشورهای آسیای مرکزی است، سال گذشته موافقت نامه های تجاری گسترده ای را با اتحادیه اروپا و بریتانیا امضا کرد.
ازبکستان به دنبال تجارت با جنوب آسیا به ویژه هند است و باید حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی خود را بهبود بخشد.
محصولات ازبکستان از طریق جاده یا ریل از غرب به بندر ترکمن باشی در ترکمنستان منتقل میشوند و از آنجا می توان آنها را به بندر باکو در آذربایجان، گرجستان، ترکیه و اتحادیه اروپا حمل کرد و یا اینکه از طریق کریدور شمال-جنوب (همان نوستراک) به بنادر شمالی ایران (بندر انزلی، بندر امیرآباد) و از آنجا به سمت بندر بندرعباس و چابهار در جنوب ایران منتقل و در نهایت از آنجا کالاها را به خاورمیانه، شرق آفریقا، هند و جنوب آسیا هدایت کرد.
برنامه هایی نیز برای سازماندهی حمل و نقل زمینی با ترکیه در امتداد کریدور ازبکستان - ترکمنستان - ایران در جهت کاهش هزینه های حمل و نقل جاده ای وجود دارد.
علاوه بر این، رانندگان ازبک می توانند در یک فرآیند بسیار ساده ویزای ترکمنستان را دریافت کنند.
ازبکستان و ایران همچنین توافق کردند که حمل و نقل جاده ای کالا از بندر چابهار ایران به ازبکستان و همچنین از طریق ازبکستان در مسیر چین-اروپا را ساماندهی کنند.
چندی پیش ازبکستان استفاده از مسیر افغانستان، پاکستان، بندر کراچی را برای ارسال محمولات خود به هندوستان را هم آزمود.