بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

راه‌اندازی اولین قطار مغناطیسی معلق در هوای دنیا در چین

چین به تازگی خط قطار شهری جدیدی را آزمایش کرده که خبرگزاری های این کشور از آن به عنوان «قطار آسمان» یاد می کنند.

راه‌اندازی اولین قطار مغناطیسی معلق در هوای دنیا در چین
تین نیوز |

چین به تازگی خط قطار شهری جدیدی را آزمایش کرده که خبرگزاری های این کشور از آن به عنوان «قطار آسمان» یاد می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از دیجیاتو، این سیستم حمل و نقل که در واقع یک قطار مغناطیسی معلق است، در ارتفاع حدود 10 متری از سطح زمین قرار می گیرد و با کمک هوش مصنوعی هدایت می شود تا نهایت سرعت را داشته باشد.

اولین قطار مغناطیسی معلق در جهان با آهنرباهای دائمی ساخته شده و می تواند بدون نیاز به برق تا ابد شناور بماند.

این خط آزمایشی 800 متری که در شهرستان شینگوو در استان جیانگشی ساخته شده، از آهنرباهای قدرتمندی استفاده می کند که با عناصر کمیاب زمینی خود می توانند نیروی کشش پرتوانی را برای معلق نگه داشتن قطاری با ظرفیت 88 نفر فراهم کنند.

این قطار هیچ ارتباط مستقیمی با ریل های بالای خود ندارد و می تواند با حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت حرکت کند. با توجه به همین عدم اصطکاک، انرژی برق بسیار کمی مورد نیاز است و گفته شده که هزینه ساخت آن هم حدود یک دهم متروهای مرسوم است.

مقامات حمل و نقل محلی چین می گویند این فناوری پس از انجام چند آزمایش دیگر، خط ریلی خود را تا 7.5 کیلومتر افزایش می دهد و سرعتش را به 120 کیلومتر بر ساعت می رساند. این کشور از مدت ها قبل به دنبال توسعه قطارهای مغناطیسی با آهنرباهای دائمی بود و در حال حاضر پروژه های زیادی را در این زمینه به پیش می برد.

کنترل قطار جدید این کشور از طریق فناوری های پیشرفته ای مثل هوش مصنوعی انجام می شود و ایمنی سیستم هم به واسطه همین فناوری ها تامین می گردد. به علاوه، گفته شده که این قطار سروصدای کمی تولید می کند و به همین خاطر می تواند سیستم حمل و نقل مناسبی برای مکان های شلوغ و پرتراکم باشد.

به علاوه، قطار حاضر به دلیل میدان مغناطیسی دائمی خود می تواند اکثر شوک ها را جذب کند و تقریبا از تصادف ها مصون باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان پاسخ

    با سلام و احترام
    الف) تکنولوژی مگلو (Maglev) قبلا به مرحله صنعتی سازی رسیده و نمونه چینی آن رکورد سرعت را شکسته (نزدیک 600 کیلومتر بر ساعت) اما بدلائل اقتصادی هنوزعمومیت پیدا نکرده است.
    ب) این قطار در هوا معلق نیست بلکه آویزان است.
    ج) این قطار آویزان ، همان تکنولوژی مگلو را دارد با این تفاوت که قطار مگلو روی زمین است و قطب های همنام آهنربا تماس فیزیکی بین چرخ قطار و ریل زمینی را حذف میکند( اگر بتوان به این دو ، چرخ و ریل خطاب کرد) . در قطار معلق اما ریل روی تیر و در ارتفاع قرار دارد و قطب های همنام آهنربا تماس فیزیکی بین قطار و ریل مرتفع را حذف میکند. اصطکاک و به تبع آن انرژی لازم برای رانش به میزان زیادی کاهش می یابد.اصول همان است.
    د) در این قطار آویزان همچون مگلو، انرژی لازم برای جلوراندن قطار ( propulsion ) حذف نمیشود .هر چند بدلیل حذف تماس فیزیکی بسیار کاهش پیدا میکند.
    ه) سیستم مگلو اصولا بی سر و صداست چه ریل روی زمین باشد و چه در ارتفاع ده متری.
    و) آویزان بودن قطار چیزی جدیدی نیست. قطارهای سنتی به همین صورت در حال حاضر در چندین شهر جهان کار میکنند.
    ز) عنصر جدید در این طراحی استفاده از آهنربای دائمی ست. انرژی لازم برای آهنربا کردن قطب ها حذف میشوند. این امر به مدد استفاده از عناصر کمیاب میسر شده که برخی از آنها منحصرا در چین یافت میشوند.این عناصر کمیاب برگ برنده مهمی در دست چین در رقابت تکنولوژیک با غرب هستند.
    ح) اینکه این قطار با هوش مصنوعی کنترل میشود منحصر به این سیستم نیست. هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه ها کاربرد پیدا کرده است. مثلا خودرو خودران.
    ط) این که گفته شده که هزینه ساخت آن حدود یک دهم متروهای مرسوم است گمراه کننده است. هزینه ساخت مگلو را با هزینه ساخت مترو مقایسه نمیکنند. چون این دو سیستم حمل و نقل جایگزین هم نیستند .مکمل هم هستند.
    ی) ضمنا آسمان ارتفاعش خیلی بیش از ده متر است!!!