قزاقستان، در حال بررسی ساخت گذرگاه ریلی سوم در مرز خود با چین
کاهش تشریفات اداری و بهبود زیرساخت ها می تواند جریان عبور محمولات را از قزاقستان ساده کند.
براساس گزارش رویترز، یک مقام ارشد قزاق گفت که قزاقستان می خواهد حجم بیشتری از محموله هایی که بین روسیه و ایران جابجا می شوند را از قلمرو خود عبور دهد.
به گزارش تین نیوز، ایران که سالهاست هدف تحریم های غرب قرار گرفته، اکنون به متحدی کلیدی برای روسیه تبدیل شده که هم کالاهای مورد نیاز روسیه را فراهم می کند و هم با تکیه بر قابلیت های بنادر خود در نوار ساحلی خلیج فارس، می تواند کالاهای روسی را به آسیا برساند.
قزاقستان، یکی از جمهوری های شوروی سابق، از نظر سیاسی از مسکو فاصله گرفته، اما روسیه همچنان بزرگترین شریک تجاری آن است و سریک ژومانگارین، معاون نخست وزیر، گفت آستانه تمایل دارد نقش خود را در کریدور شمال-جنوب بین روسیه و ایران تقویت کند.
جومانگارین گفت: محموله های کریدور شمال - جنوب می توانند از طریق دریای خزر و یا از طریق ریل با عبور از قزاقستان و ترکمنستان (مسیر شرقی کریدور شمال - جنوب) به سمت روسیه حرکت کنند.
جومانگارین گفت: طی ۹ ماهه سال جاری، ۸۰ هزار تن محموله تجاری از طریق مسیر شرق کریدور شمال جنوب حمل شده که هشت برابر سال گذشته است، هرچند که ظرفیت این کریدور سالانه امکان ارسال ۶ میلیون تن محموله را فراهم می کند.
ژومانگارین گفت که کاهش تشریفات اداری و بهبود زیرساخت ها می تواند جریان عبور محمولات را از قزاقستان ساده کند.
وی همچنین گفت که قزاقستان در حال بررسی ساخت گذرگاه ریلی سوم در مرز خود با چین است.
قزاقستان همچنین در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای افزایش ظرفیت ترانزیتی خود به عنوان بخشی از پروژه جذب ترافیک بار بین چین-اروپا از مسیر روسیه (کریدور شمالی) به سمت دریای خزر و قفقاز (کریدور میانی) است.