سرمایه های جهانی در راه پروژه جاده توسعه عراق
وزارت حمل و نقل عراق پیشنهادهایی منطقه ای و بین المللی برای مشارکت در اجرای پروژه استراتژیک جاده توسعه یا سرمایه گذاری در پروژه های مرتبط به آن دریافت کرده است.
شذی راضی، سخنگوی وزارت حمل و نقل عراق در گفت و گو با روزنامه الصباح گفت: این وزارتخانه پیشنهادهای بسیاری دریافت کرده است که بیانگر تمایل بسیاری از کشورهای منطقه و جهان برای مشارکت در پروژه جاده توسعه، چه در اجرای این پروژه استراتژیک و چه در سرمایه گذاری در سایر بخش های آن است.
فیلم پربازدید روز را ببینید؛
به گزارش تین نیوز به نقل از میدل ایست نیوز، وی افزود: کار برای تکمیل طرح های نهایی مراحل این پروژه ادامه دارد که چهره اقتصادی عراق را تغییر می دهد، چراکه این یک پروژه ملی است که همه باید برای موفقیت آن تلاش کنند.
راضی خاطرنشان کرد: در دوره گذشته شاهد حرکت مستمر وزارت حمل و نقل عراق برای رفع مشکلات و موانع موجود در پروژه جاده توسعه بودیم. اخیراً نشست گسترده ای برگزار شد که در آن نمایندگان تمام احزاب مرتبط دولت فدرال، اقلیم کردستان عراق و استان ها شرکت کردند و در آن مشکلات موجود و مالکیت های مربوطه در پروژه جاده توسعه مطرح و تلاش شد تا راه حل های سریع و مناسب برای آنها پیدا شود.
سخنگوی وزارت حمل و نقل عراق همچنین بر وجود تفاهم و مکاتبه با تمامی بخشهای ذیربط جهت تکمیل مرحله طراحی پروژه جاده توسعه تاکید کرد.
پیش از این، یونس خالد، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق، گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود که شامل خط راه آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود.
به گفته خالد این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می شود.
وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از ده استان عراق عبور می کند.
خالد توضیح داد که این خط دوطرفه است و قطارهای آن با انرژی برق کار می کند و با تازه ترین فناوری ها طراحی شده است و همه ابزارهای ایمنی و وسایل ارتباطی نوین در آن وجود دارد.
وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.
خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود که در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می شود.
مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال می رسد.
وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است.
خالد توضیح داد که پروژه راه آهن 10.5 میلیارد دلار و پروژه بزرگراه 6.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد دلار هزینه کل پروژه می شود.
قرار است در هفته های پیش رو عراق میزبان کنفرانسی با حضور وزرای راه کشورهای منطقه برای معرفی این پروژه باشد.
به زودی شاهد عراقی پیشرفته وافول بیشتر کشورمان خواهیم بود
پس پروژه شلمچه بصره چی شد؟
عراقی که آمریکا با قلدری پایگاههای نظامی خود را در آن دایر کرده و بدون هماهنگی با دولت عراق مسیولین آمریکایی به آن سفر می کنند، به فکر توسعه راه آهن از خلیج فارس به دروازه اروپاست.
آنگاه مسیولین ما چهار ماه از سال در صدد ارسال تجهیزات، امکانات ، مواد غذایی و زیرساخت در کشور عراق برای راهپیمایی اربعین هستند!!!!!
از اون طرف قراردادهای ۲۵ ساله با روسیه و چین منعقد کرده اند که نه تنها تا بحال نفعی به ملت نرسانده و نخواهد رساند بلکه موجب تحریم بیشتر ایران از سوی اروپا و آمریکا بواسطه همین ارتباطات و قراردادهای آبکی با روسیه هستیم.
از آثار پیوستن به گروه شانگهای و قرارداد با چین هم به رسمیت نشناختن حاکمیت ایران بر جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی توسط چین و روسیه و عدم پرداخت بهای نفت صادراتی به چین آنهم با قیمتی که زیر قیمت جهانی نفت است!!!!
ایران هم بشینه و نگاه کنه عراق در یک دهه چنان پیشرفت کنه که ایرانی ها حسرت اون بخورم حالا خواهید دید...
یک زمانی میرسه که ایران به عراق و افغانستان حسودی میکنه