طرح قطار مغناطیسی برلین؛ پروژه ای انرژی بر و بیهوده؟
دولت برلین طرحی را برای ساخت یک قطار مغناطیسی بدون راننده ارائه کرده است اما فعالان محیط زیست آن را محکوم کرده اند چرا که «گران، انرژی بر و بیهوده» است.
دولت برلین طرحی را برای ساخت یک قطار مغناطیسی بدون راننده ارائه کرده است اما فعالان محیط زیست آن را محکوم کرده اند چرا که «گران، انرژی بر و بیهوده» است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، دولت برلین طرحی برای ساخت یک قطار مغناطیسی بدون راننده ارائه کرده. این طرح با حمایت دولت فدرال آلمان و شرکت حمل ونقل برلین روبرو شده است، اما فعالان محیط زیست آن را محکوم کرده اند. آنها استدلال می کنند که این پروژه گران، انرژی بر و بیهوده است.
طرح قطار مغناطیسی برلین قرار است به عنوان بخشی از تلاش های شهر برای کاهش انتشار کربن مورد استفاده قرار گیرد اما با انتقاد شدید گروه های آب وهوایی مواجه شده.
دولت برلین پیشنهاد کرده است که یک راه آهن آزمایشی 5 تا 7 کیلومتری با هزینه تخمینی 80 تا 85 میلیون یورو بسازد. این قطار قرار است برای حمل مسافران و کالاها استفاده شود و به گفته دولت، به برلین کمک می کند تا به هدف خود برای رسیدن به صفر خالص تا سال 2045 دست یابد.
چرا قطار مغناطیسی به اهداف آب وهوایی کمک نمی کند؟
با این حال، فعالان محیط زیست استدلال می کنند که این پروژه به اهداف حفاظت از آب وهوا کمکی نمی کند. آنها می گویند که پروژه قطار مغناطیسی گران تر از گسترش زیرساخت های حمل ونقل موجود است و انرژی بیشتری مصرف می کند. آنها می گویند که منابع در دسترس باید برای گسترش زیرساخت های حمل ونقل موجود، مانند قطارهای زیرزمینی، تراموا و اتوبوس، استفاده شود. این زیرساخت ها ارزان تر و کارآمدتر هستند و به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کنند.
در مقابل، دولت برلین استدلال می کند که «قطار مغناطیسی بدون راننده» راه حلی نوآورانه برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است. آنها می گویند که این قطار می تواند سریعتر از وسایل نقلیه دیگر حرکت کرده و آلودگی کمتری را تولید کند.
طرح مورد بحث احیای M-Bahn دهه 1980 است. این قطار از کروزبرگ تا تیرگارتن می رفت و تا سال 1991 به طور منظم مورد استفاده قرار می گرفت.
کاهش ترافیک بر طرح جدید؟
حامیان طرح جدید M-Bahn می گویند که قطار مغناطیسی می تواند به کاهش ترافیک خودرو در شهر کمک کند. آنها همچنین استدلال می کنند که قطار ارزان تر و آسان تر از ساخت یک خط زیرزمینی جدید است.
با این حال، فعالان محیط زیست می گویند که این ادعاها اغراق آمیز هستند. آنها تاگید می کنند که قطار مغناطیسی بدون راننده فقط در مسافت های کوتاه مؤثر است و برای مسافت های طولانی تر، قطارهای زیرزمینی یا سریع السیر گزینه های بهتری هستند.
بحث داغ در مورد طرح قطار مغناطیسی
پروژه قطار مغناطیسی بدون راننده هنوز در مراحل اولیه است و مشخص نیست که آیا به مرحله اجرا می رسد یا خیر. با این حال، پروژه یادشده بحث داغی را در مورد آینده حمل ونقل در برلین ایجاد کرده است.
تیلمن هویزر، از انجمن حفاظت از محیط زیست و طبیعت، می گوید: «قطار مغناطیسی ایده مسخره ای برای همه کسانی است که در مورد بهبود سریع اقدامات اقلیمی جدی هستند. تامین مالی پروژه های پوچ مانند این، نمی تواند هدف ما باشد.»
هویزر همچنین خواستار تفکر دقیق تر برای هزینه کرد بودجه آب وهوا شد. او می گوید: «بحران آب وهوا بسیار جدی تر از آن است که بتوان با آن بازی کرد؛ به گونه ای که گویی بهانه ای برای سرگرمی است. پروژه های فانتزی ساخته شده از بتن، هیچ کمکی به اهداف حفاظت از آب وهوا نمی کند.»
پروژه قطار مغناطیسی همچنین با انتقاد نبود شفافیت مواجه شده است. دولت برلین هنوز جزئیات دقیقی در مورد مسیر، زمانبندی و منابع مالی پروژه ارائه نکرده است.
طرح «قطار مغناطیسی بدون راننده برلین» مخالفان زیادی میان فعالان محیط زیست دارد. با توجه به انتقادات شدید گروه های آب وهوایی، مشخص نیست که آیا طرح M-Bahn به مرحله اجرا می رسد یا خیر. با این حال، طرح قطار مغناطیسی نشان دهنده چالش هایی است که دولت ها در تلاش برای کاهش انتشار کربن با آن مواجه هستند.